Szczegóły poznaliśmy w środę 24 września.
Zaplanowano 183 inwestycje na 181 dworcach, z czego na realizację 106 inwestycji obejmujących modernizację, budowę, remont czy doposażenie zabezpieczone zostało 1,4 mld zł netto. Program rozpocznie się jeszcze w tym roku.
- W przypadku pozyskania dodatkowych funduszy możliwe będzie przeprowadzenie kolejnych 77 inwestycji. w tej chwili głównym źródłem finansowania nowych zadań mają być środki ze zbycia przez PKP S.A. akcji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na rzecz Skarbu Państwa. PKP nie wykluczają również wykorzystania środków z innych źródeł, co stworzy możliwości rozszerzenia Programu o kolejne dworce - informuje PKP S.A.
PKP. Główny cel programu
Chodzi głównie o poprawę jakości obsługi na dworcach dla jak największej liczby użytkowników przy optymalnym wykorzystaniu dostępnych funduszy.
- Zainwestowany pieniądz ma podążać za pasażerem. Podobnie, jak w przypadku wcześniejszych programów, chodzi przede wszystkim o tworzenie funkcjonalnych, dostępnych dla wszystkich (w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania) dworców, stosując proekologiczne rozwiązania i wykorzystując ich potencjał jako centrów przesiadkowych integrujących różne rodzaje transportu zbiorowego i indywidualnego - podkreślają w PKP.
Istotna jest budowa parkingów, wiat rowerowych czy nowa aranżacja placów przydworcowych oraz partycypowanie w podobnych projektach realizowanych przez inne podmioty, np. samorządy.
PKP chce jak najlepiej zagospodarowywać budynki. Spółka współpracuje z przedsiębiorcami, którzy prowadzą działalność komercyjną (handel, usługi, gastronomia) oraz samorządami, dzięki czemu dworce pełnią także funkcje społeczne (centra kultury, siedziby instytucji publicznych i organizacji).
Dworce Przyjazne Pasażerom także dla "małych"
Prawie 60 procent pieniędzy w ramach programu trafi do miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców.
- Nasz nowy program to nie tylko lista kolejnych obiektów przeznaczonych do modernizacji, ale także zupełnie nowe podejście, za pomocą którego jak najwięcej podróżnych będzie mogło na co dzień korzystać z bezpiecznych, komfortowych i funkcjonalnych dworców kolejowych – Dworców Przyjaznych Pasażerom – zapewnia Alan Beroud, prezes PKP S.A. i Grupy PKP.
PKP przeprowadziła dokładną analizę ponad 400 lokalizacji, a następnie opracowała listę dworców objętych potrzebami. W analizach uwzględniono też lokalizacje będące przedmiotem kierowanych do PKP S.A. zapytań samorządów.
- W programie znalazły się dworce z 59 nowych, dotychczas nie analizowanych lokalizacji. Ujęcie dworca w programie DPP i nadanie inwestycji określonego priorytetu wynika z liczby punktów w rankingu. Głównym czynnikiem decydującym o zakwalifikowaniu do programu jest średnia liczba podróżnych korzystających z danej stacji - podkreślają w PKP.
Innymi aspektami branymi pod uwagę są: przesiadkowy charakter dworca, postoje nie tylko pociągów regionalnych i podmiejskich, ale też dalekobieżnych, potrzeba ochrony dworca jako zabytku, możliwości zagospodarowania po modernizacji, czynniki demograficzne, jak liczba ludności w danej miejscowości czy liczba osób, dla których dana stacja jest najbliższą.
Program PKP. Cztery komponenty
Nowy program został podzielony na cztery komponenty, do których przyporządkowane zostały działania planowane na dworcach. Co ważne, w ramach prac nad Programem weryfikowane są także możliwości odbudowy schronów na dworcach.
Komponent inwestycyjny: W tej grupie znalazły się dworce wymagające kompleksowej przebudowy i lokalizacje, w których planowana jest budowa zupełnie nowych obiektów.
Komponent efektywnościowy: Ta część programu DPP pozwoli utrzymać wysoką jakość obsługi na dworcach, z których korzysta największa liczba pasażerów. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego z 2023 r. na 30 dworcach o największej wymianie podróżnych odbywa się obsługa niemal połowy pasażerów korzystających ze wszystkich stacji w Polsce. Są to m.in. Bydgoszcz Główna, Szczecin Główny, Łódź Widzew, Grodzisk Mazowiecki, Kraków Główny oraz kilka dworców w Warszawie.
Komponent remontowy: W ramach programu DPP zaplanowane zostały także prace, które w istotny sposób wpłyną na wygląd dworców i komfort pasażerów, jak np. remont elewacji, odświeżenie poczekalni, montaż elektronicznych tablic z informacjami o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Komponent turystyczny: Nowością w planach inwestycyjnych są działania obejmujące unowocześnienie dworców mających duże znaczenie w obsłudze ruchu turystycznego, zwłaszcza w sezonach letnim i zimowym, z których korzystają również lokalni mieszkańcy.
Dworce Przyjazne Pasażerom. Mazowiecka lista
PKP przygotowało listę podstawową ze 106 obiektami oraz dodatkową, na której widnieje 77 obiektów. Sprawdźcie, jakie miasta i dworce mogą liczyć na pieniądze i przemianę (podajemy również miejsce na liście).
Na liście nie ma m.in. Płocka i Sierpca, jest Gostynin - może liczyć na remont, jeżeli znajda się dodatkowe pieniądze.
LISTA PODSTAWOWA
13. Dworzec Centralny z robotami towarzyszącymi - komponent inwestycyjny
18. Grodzisk Mazowiecki - Efektywnościowy
51. Nowy Dwór Mazowiecki - Inwestycyjny
87. Warka - Inwestycyjny
88. Warszawa Centralna - Efektywnościowy
89. Warszawa Ochota - Efektywnościowy
90. Warszawa Powiśle - Efektywnościowy
91. Warszawa Śródmieście - Efektywnościowy
92. Warszawa Śródmieście WKD - Efektywnościowy
93. Warszawa Wileńska - Efektywnościowy
94. Warszawa Wschodnia - Efektywnościowy
95. Warszawa Zachodnia - Efektywnościowy
LISTA DODATKOWA
116. Chynów - Inwestycyjny
119. Dobieszyn - Inwestycyjny
123. Garbatka-Letnisko - Inwestycyjny
125. Gostynin - Inwestycyjny
135. Kotuń - Inwestycyjny
171. Sułkowice - Remontowy