Nowa przestrzeń dydaktyczna dla studentów w Uniwersyteckim Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Białymstoku

6 godzin temu
Zdjęcie: Nowa przestrzeń dydaktyczna dla studentów w Uniwersyteckim Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Białymstoku


Studenci Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku zyskali nowocześnie wyposażone sale dydaktyczne w nadbudowie bloku E Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego. W ostatnich latach liczba studentów UMB wzrosła z 2 do aż 6 tys. osób. Potrzeba powstania nowych miejsc do dydaktyki była więc ogromna. W poniedziałek, 12 maja 2025 r., władze uczelni i szpitala opowiedziały mediom o idei powstania przestrzeni, niezwykle innowacyjnej technologii, dzięki której nadbudowa powstała w błyskawicznym tempie i bez zatrzymywania pracy szpitala, oraz o udziale samych studentów w projektowaniu wnętrz.

Nowa infrastruktura dydaktyczna UMB to pięć sal seminaryjnych, które mogą pomieścić łącznie 180 studentów, w tym największa – na 60 osób – z możliwością podziału na dwie mniejsze. Dodatkowo szatnia, sanitariaty oraz strefa relaksu zaplanowana przez studentów – z wygodnymi sofami i pufami. Inwestycja to ponad 600 m² powierzchni, z czego ok. 550 m² to powierzchnia użytkowa.

Bardzo cieszymy się, iż kolejny krok wykonaliśmy w celu poprawy jakości kształcenia, która niesłychanie mocno leży nam na sercu – powiedział Rektor UMB prof. Marcin Moniuszko. Nowe sale seminaryjne, nowe możliwości audiowizualne – to wszystko służy jednemu celowi: jak najlepszemu wykształceniu przyszłych lekarzy, czego beneficjentami będą w przyszłości pacjenci – dodał.

Nowa przestrzeń dydaktyczna dla studentów w Uniwersyteckim Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Białymstoku

Rektor Moniuszko podziękował wszystkim osobom zaangażowanym w realizację przedsięwzięcia, które rozpoczęło się jeszcze w trakcie kadencji poprzedniego rektora UMB, prof. Adama Krętowskiego, w tej chwili Prorektor ds. medycyny cyfrowej i badań klinicznych.

W ciągu ostatnich 20 lat liczba naszych studentów wzrosła trzykrotnie. Istniejące budynki nie są z gumy, nie dało się już wygospodarować nowych sal dydaktycznych, choćby w obrębie szpitali. Skoro nie było wolnej przestrzeni, postanowiliśmy ją stworzyć – poprzez nadbudowę. I to się udało – wspominał początki projektu prof. Adam Krętowski.

Nowatorska technologia i błyskawiczna realizacja

Nadbudowa została zrealizowana w nowatorskiej technologii modułowej – pierwszej tego typu w regionie, o której zgromadzonym opowiedział Zastępca Kanclerza UMB ds. Technicznych dr inż. arch. Jerzy Tokajuk

Obiekt składa się z 14 modułów, kontenerów. Każdy waży 23 tony w samej konstrukcji. Cała konstrukcja waży 400 ton. Wykonaliśmy też prace wzmacniające istniejącą konstrukcję szpitala w podpiwniczeniu i w ziemi, też metodami bardzo nowatorskimi. Została wykorzystana technologia stosowana w przemyśle lotniczym w Stanach Zjednoczonych (…) Mieliśmy to szczęście, iż trafiliśmy na odpowiedniego wykonawcę, który za punkt honoru postawił sobie, żeby to zostało zrealizowane jak należy (przyp.red. firma Climatic).

Kanclerz wspominał trudy przedsięwzięcia – montowanie modułów nocą, rozstawianie i demontaż ogromnego dźwigu, fakt, iż roboty musiały być prowadzone w sposób, który miał nie ingerować w pracę szpitala.

Finansowanie inwestycji

Program inwestycji zakładał realizację zadania w latach 2023-2025. Jej całkowity koszt wraz z wyposażeniem to kwota ponad 12,5 mln złotych, w tym 11 mln 870 tys. zł to środki z Ministerstwa Zdrowia – Działalność dydaktyczna i badawcza w ramach dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych innych jednostek sektora finansów publicznych (umowa z Ministerstwem Zdrowia zawarta w dniu 03.07.2023 r.).

Prawie 700 tys. zł stanowiły środki własne Uczelni.

Odciążenie klinik i oddziałów szpitalnych

Z punktu widzenia Dyrektor UDSK prof. Anny Wasilewskiej, nowe sale pozwolą nie tylko na poprawę warunków nauki, ale także na odciążenie klinik i oddziałów szpitalnych.

Oddziały są bardzo obciążone – obłożenie sięga 90-100%, ale dzięki nowym salom dydaktycznym seminaria są już poza oddziałami. To poprawia komfort pacjentów, a studentom daje przestrzeń do nauki teoretycznej i praktycznej – podkreślała Dyrektor Wasilewska.

Rzeczywiście, sale dydaktyczne wyposażono już we wszystkie narzędzia niezbędne do pracy i nauki – sprzęt komputerowy, projektory, meble, ale także fantomy ( w tym nowoczesny fantom dziecka wraz z oprzyrządowaniem) czy mikroskopy w sali laboratoryjnej oraz sprzęt do nauki rehabilitacji.

Co to oznacza dla studentów?

Te elementy pozwolą na ćwiczenia w warunkach, nazwijmy to, symulowanych, które jednocześnie później będą mogły zostać przetworzone na warunki kliniczne, dosłownie piętro niżej. Także to jest ta niesamowita wartość dodana – zaznaczył prof. Adrian Chabowski Prorektor ds. kształcenia UMB.

Nowe przestrzenie powstały również z myślą o studentach – ich realnych potrzebach i oczekiwaniach.

To nie jest tylko infrastruktura. To miejsce współtworzone z naszymi studentami – samorząd studentów wskazywał kolory, wyposażenie. Chcieliśmy, żeby to była ich przestrzeń – dodał prof. Chabowski. Nic dziwnego więc, iż nowa infrastruktura została pozytywnie przyjęta przez samych studentów.

W takiej atmosferze aż chce się uczyć – mówił Stanisław Barczyk, student IV roku kierunku lekarskiego.

Źródło: UMB

Idź do oryginalnego materiału