W Żorach rozpoczęto realizację długo wyczekiwanej inwestycji – budowy bezkolizyjnego skrzyżowania drogowego przy ul. Dworcowej. Nowy wiadukt zastąpi obecny przejazd kolejowy w poziomie szyn, co znacząco poprawi bezpieczeństwo oraz usprawni ruch w mieście. Przejazd będzie dostępny nie tylko dla kierowców, ale także dla pieszych i rowerzystów.
To część większego przedsięwzięcia prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na linii kolejowej nr 148, na odcinku Pszczyna – Żory. Całkowity koszt modernizacji tego fragmentu linii to 360 mln zł netto. Budowa wiaduktu, która pochłonie ponad 55 mln zł, realizowana jest przez firmę Budimex i współfinansowana z funduszy unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Inwestycja jest prowadzona w systemie projektuj i buduj. Prace ruszyły we wrześniu 2024 roku. W pierwszej kolejności zdemontowano stare tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterujące ruchem oraz perony. w tej chwili realizowane są roboty przy obiektach inżynieryjnych i wzmacnianie podtorza pod nowe szyny i podkłady. Trwa także przebudowa peronu na przystanku Suszec Kopalnia.
Po zakończeniu wszystkich prac, pasażerowie zyskają lepszy dostęp do kolei. Nowe perony będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną też wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wymiana około 18 km torów i sieci trakcyjnej pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów – do 160 km/h dla pasażerskich i 100 km/h dla towarowych. To oznacza krótszy czas przejazdu między Pszczyną a Żorami.
Dodatkowo planowana jest przebudowa 54 mostów i przepustów oraz 16 przejazdów kolejowo-drogowych, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na całej trasie. Zakończenie prac planowane jest na trzeci kwartał 2026 roku.