Koniec korków między Bielskiem a Andrychowem? Trwa pierwszy etap BDI

2 godzin temu

Rozpoczęły się pierwsze wiercenia geologiczne na trasie planowanej drogi ekspresowej S52, znanej jako Beskidzka Droga Integracyjna (BDI). Nowa trasa połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, gdzie włączy się w zakopiankę (DK7), poprawiając komunikację w całym regionie Podbeskidzia i Małopolski.

Na początek ruszyły prace przy odcinku Bielsko-Biała – Bulowice, liczącym 16,9 km. Umowę na wykonanie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego podpisano pod koniec czerwca z firmą Voessing. W sierpniu rozpoczęto pierwsze odwierty – w dzielnicy Lipnik w Bielsku-Białej.

Badania są niezbędne do prawidłowego zaprojektowania trasy. Dzięki nim możliwe będzie określenie m.in. rodzaju i nośności gruntu, głębokości paleń czy konieczności wymiany warstw podłoża. W sumie wykonanych zostanie ponad 6,6 tys. odwiertów i niemal 2,4 tys. sondowań – średnio na głębokość 11–13 m, choć w trudniejszych miejscach sięgną choćby 30 metrów.

fot. Kacper Michna/GDDKiA

Na tym odcinku BDI zaplanowano trzy węzły drogowe: Kozy, Kęty i Bulowice, a także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Kobiernicach. Powstanie 21 obiektów inżynieryjnych, w tym – blisko kilometrowymost na rzece Sole. System odwodnienia zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 mln litrów.

Nowa ekspresówka odciąży obecną drogę krajową nr 52, gdzie w tej chwili natężenie ruchu wynosi od 13 do 19 tys. pojazdów dziennie. Największe korki notowane są między Bielskiem-Białą a Andrychowem – to właśnie tam BDI ma przynieść najbardziej odczuwalną poprawę.

Na kolejne odcinki drogi – Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów – realizowane są przetargi. Wybór wykonawców zaplanowano do połowy sierpnia. Z kolei w przypadku odcinka Chocznia – Kalwaria procedura przetargowa trwa przez cały czas po odwołaniach uczestników. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Krajowa Izba Odwoławcza.

Docelowo Beskidzka Droga Integracyjna będzie liczyć 61 km i poprowadzona zostanie w nowym śladzie. Na trasie zaplanowano 12 węzłów i dwie jezdnie z dwoma pasami w każdym kierunku. Droga stanie się kluczowym połączeniem dla mieszkańców Kęt, Andrychowa, Wadowic, Kalwarii Zebrzydowskiej i okolicznych miejscowości.

Beskidzka Droga Integracyjna to krok w stronę sprawniejszego i bezpieczniejszego transportu w południowej Polsce – inwestycja długo oczekiwana przez mieszkańców regionu wreszcie zaczyna nabierać realnych kształtów.

Idź do oryginalnego materiału