Kierowcy skarżą się na korki, jakie tworzą się zwłaszcza w godzinach szczytu na objazdach zamkniętego fragmentu ul. Westerplatte, jednej z najbardziej newralgicznych tras wylotowych ze Świdnicy. Problemem dodatkowym są kierowcy ciężarówek, którzy wjeżdżają na drogę Świdnica – Jagodnik wbrew ostrzeżeniom o niskich wiaduktach.
Przypomnijmy, w 2023 roku rozpoczęto prace związane z inwestycją Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, w ramach której przewidziano przebudowę piętnastu odcinków drogi wojewódzkiej nr 382 położonych między rondem gen. Romana Abrahama (skrzyżowanie ulic Westerplatte, Towarowej i Kasztanowej) w Świdnicy a granicą województw dolnośląskiego i opolskiego w rejonie Paczkowa. Do remontu przeznaczono w sumie blisko 25 kilometrów wojewódzkiej trasy na terenie powiatów: świdnickiego, dzierżoniowskiego oraz ząbkowickiego. Na realizację tych prac przeznaczono ponad 105 mln 891 tys. złotych.
Na terenie Świdnicy inwestycja została rozszerzona o budowę nowego kolektora deszczowego w związku z planowanymi inwestycjami mieszkaniowymi, a także sygnalizacji świetlnej w rejonie ul. Strzelińskiej. Zgodnie z zawartym porozumieniem, na wykonanie przebudowy fragmentu ulicy Westerplatte miasto przekaże województwu 6 mln 650 tys. złotych.
4 sierpnia zamknięty został dla ruchu zostanie odcinek ulicy Westerplatte – od ronda im. gen. Romana Abrahama do skrzyżowania z ul. Strzelińską, a dla zmotoryzowanych rozpoczął się trudny czas z powodu wielokilometrowych objazdów. Jak informują kierowcy, w godzinach szczytu tworzą się korki zwłaszcza na newralgicznym skrzyżowaniu przed Boleścinem w kierunku Jagodnika, gdzie również realizowane są prace na drodze 382 i ruch prowadzony jest wahadłowo. Działająca w tym miejscu sygnalizacja świetlna reguluje ruch jedynie na 382, nie uwzględniając zjazdu na Jagodnik. To powoduje utrudnienia dla kierowców, usiłujących od Jagodnika jechać w kierunku Boleścina.
Dodatkowym problemem są kierowcy ciężarówek, zwłaszcza ci, którzy nie znają miasta i polegają na nawigacji. Dzisiaj konieczna była interwencja policji, by wyprowadzić z ul. Kopernika pojazd ciężarowy, który wjechał od ul. Towarowej zatrzymał się przed wiaduktem. Znaki z wyprzedzeniem informują o wysokości wiaduktu. Takie sytuacje dodatkowo komplikują i tak niełatwą sytuację.
Część pojazdów, obsługujących firmy znajdujące się przy ul. Strzelińskiej, otrzymało zgodę na przejazd drogami, gdzie dopuszczalny tonaż to 15 t, jednak korzystając z objazdu przez Jagodnik ich kierowcy powinni kierować się na Pszenno.
Przypominamy, jak poprowadzono objazdy:
Według zatwierdzonej przez Marszałka Województwa Dolnośląskiego organizacji ruchu, objazd dla samochodów ciężarowych, ze względu na ograniczenia tonażowe oraz infrastrukturę mostową, został wyznaczony drogami wojewódzkimi i powiatowymi, przez miejscowości Pieszyce i Dzierżoniów.
Samochody osobowe, w ramach ruchu lokalnego, będą mogły poruszać się innymi drogami, np. przez Jagodnik lub Makowice. Przebudowywany odcinek drogi pozostanie dostępny dla pieszych i rowerzystów.
W związku z zamknięciem ul. Westerplatte, od 4 sierpnia nastąpią również zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej:
- Linia nr 1 będzie kursować do ul. Strzelińskiej przez Jagodnik. Kursy pracownicze zostaną dodatkowo skierowane przez ul. Towarową.
- Linia nr 2 – kursy pracownicze zostaną utrzymane na trasie przez ul. Jodłową, ul. Mikołaja Kopernika oraz Jagodnik. Pozostałe kursy zakończą swój bieg na przystanku Jodłowa/PKP.
- Linia nr 20 – od miejscowości Boleścin trasa linii zostanie zmieniona i poprowadzona przez Jagodnik, ul. Mikołaja Kopernika oraz ul. Jodłową.
Z nowym rozkładem jazdy można zapoznać się na stronie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Świdnicy.