Piotrkowska wąskotorówka mogła być atrakcją regionu. Przez lata działała niczym podmiejski tramwaj [ZDJĘCIA]

4 godzin temu

Droga Żelazna Wąskotorowa Piotrków – Sulejów to trasa kolejowa, która łączyła Piotrków Trybunalski z Sulejowem. Została wybudowana na przełomie XIX i XX wieku, a pociągi zaczęła kursować wąskimi torami w 1902 roku.

Kolej powstała na potrzeby przemysłu wapienniczego. Pomysł, by wykorzystać drogę żelazną do przewożenia wyrobów kopalni wapnia, to zasługa hrabiego Stanisława Psarskiego. Pod koniec XIX wieku postanowił zakupić kopalnię kamienia wapiennego w Sulejowie. Przejął interes, a następnie zabrał się za jego usprawnianie. Jednym z efektów było wybudwanie kolejki.

https://trybunalski.pl/wiadomosci/lazurowa-woda-jak-w-tropikach-i-malownicze-klify-to-jezioro-w-poblizu-piotrkowa-zachwyca-zdjecia/1gLeBJXMzrsJYJxMP1sD

Jak hrabia wąskotorówkę budował

Hrabia Stanisław Psarski, ziemianin z okolic Opoczna, zakupił kopalnię kamienia wapiennego w Sulejowie, a niedługo postanowił zmodernizować produkcję i wybudował piec półgazowy do wypalania wapnia. Produkcja zaczęła rosnąć i pojawił się problem dowożenia gotowego urobku do Piotrkowa, skąd transporty można było wyprawiać koleją, czyli drogą Żelazną Warszawsko - Wiedeńską.

Problem rozwiązał projekt budowy kolejki łączącej Sulejów z Piotrkowem Trybunalskim. Linia licząca 20 kilometrów została wybudowana, by przewozić towary. Ale odbywały się nią także przewozy pasażerskie.

Hrabia Psarski otrzymał zezwolenie na budowę w 1896 roku. Pierwszy pociąg relacji Piotrków – Przygłów ruszył 5 października 1902 roku, a pierwszy przejazd na pełnej trasie wąskotorówki odbył się 16 listopada 1902 roku.

Kolejką w latach 1902–1929 zarządzało Towarzystwo Drogi Żelaznej Podjazdowej Piotrków – Sulejów, a w latach 1929–1948 Towarzystwo Łódzkich Elektrycznych Kolei Dojazdowych.

Mało brakowało, a do Piotrkowa dojeżdżałby także tramwaj. W 1907 roku Towarzystwo Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych otrzymało od cara Mikołaja II koncesje na budowę linii tramwajowej z Łodzi do Rudy Pabianickiej. Natomiast w 1913 roku zostało podpisane uzupełnienie do tej koncesji, które pozwalało towarzystwu przedłużenie linii z Rudy do Piotrkowa Trybunalskiego. Plany zniweczył wybuch I wojny światowej.

https://trybunalski.pl/wiadomosci/historia/letnie-kolonie-dla-dzieci-w-czasach-prl-placil-zaklad-pracy-nawet-za-trzy-tygodnie-wypoczynku-zdjecia/BbthKKBCzwSCZ1lBKF4h

Piotrkowska Kolej Dojazdowa

Piotrkowska wąskotorówka, czyli Droga Żelazna Wąskotorowa Piotrków – Sulejów funkcjonowała przetrwała do lat 90. XX wieku. Po II wojnie światowej została włączona w struktury Polskich Kolei Państwowych.

Hrabia Psarski zmarł 6 grudnia 1932 r. Został złożony i pochowany w grobowcu rodzinnym na cmentarzu w Piotrkowie. Jego dzieło, czyli piotrkowska wąskotorówka przetrwała jeszcze tylko ponad pół wieku.

Z Piotrkowskiej Kolei Dojazdowej na trasie Sulejów - Piotrków korzystali pasażerowie aż do lat 80. XX wieku. Ostatni kurs odjechał ze stacji Piotrków Trybunalski Wąskotorowy 30 września 1986 roku o godz. 14.30.

Ruch towarowy na tej trasie zawieszono dopiero w roku 1990. Wtedy też zawiązało się Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Wąskotorowej Piotrków – Sulejów, które miało uratować ją przed likwidacją. Do końca lat 90. przywrócono przejezdność linii do przystanku Bugaj Piotrkowski i uruchomiono przewozy turystyczne podczas wakacji.

Ostatecznie trasa przestała istnieć, gdy latach 2005–2007 rozebrano torowisko w granicach Piotrkowa Trybunalskiego ze względu na przebudowę drogi krajowej nr 12.

Idź do oryginalnego materiału