Dwie istotne zmiany w organizacji ruchu wprowadzone zostaną w przyszłym tygodniu na budowanej obwodnicy Opatowa. Dotyczyć one będą dróg krajowych nr 9 i 74 mających stworzyć „opatowski ring”.
Małgorzata Pawelec-Buras, rzeczniczka kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informuje, iż we wtorek (20 maja) udostępniona dla kierowców zostanie jedna z dwóch jezdni tzw. łącznika północnego powstającego w ramach budowy obwodnicy Opatowa.
– Możliwy będzie przejazd w relacji Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Annopol – Kraśnik – Lublin/Zamość i w odwrotną stronę. Czasowa organizacja ruchu zostanie oznaczona. Na tablicach wskazane będą na przykład kierunki na Radom, Kraśnik, Lublin, a do czasu wyprowadzenia stałej organizacji ruchu przekreślone zostaną kierunki na Kielce i Rzeszów. Na łącznik wjedziemy poprzez nowe ronda – na krajowej „dziewiątce” w okolicy Zochcinka oraz na drodze krajowej nr 74 w Adamowie – mówi Małgorzata Pawelec-Buras.
Na tym etapie łącznik stanowić będzie alternatywę dla już istniejących połączeń, częściowo odciążając inne drogi. Swoją podstawową funkcję zyska po oddaniu do użytkowania dużej obwodnicy Opatowa i budowanego w ramach inwestycji dwujezdniowego odcinka DK9 między dwoma węzłami na DK9 i S74 (węzeł Opatów). Wtedy, dzięki obwodnicy i łącznikowi, możliwe będzie całkowite ominięcie Opatowa na trasie Kielce – Lublin.

Będący uzupełnieniem obwodnicy Opatowa łącznik północny ma 3 km długości. Połączy węzeł na drodze krajowej nr 9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z trasą krajową nr 74 w okolicy Adamowa. Pełną funkcjonalność łącznik zyska po oddaniu do użytkowania obwodnicy Opatowa.
Małgorzata Pawelec-Buras dodaje, iż w poniedziałek (19 maja) kierowcy będą mogli jeździć wiaduktem, w ciągu drogi gminnej, nad budowaną trasą S74 w Okalinie.
Obwodnica Opatowa na finiszu
Rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA informuje jednocześnie, iż w przyszłym tygodniu rozpocznie się kolejny etap budowy obwodnicy Opatowa. Na trasie głównej ma być układana ostatnia warstwa nawierzchni. Drogowcy kontynuować będą także prace na obiektach mostowych. – Kolejnym planowanym do udostępnienia do ruchu obiektem będzie wiadukt nad trasą S74 w Jałowęsach – dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.
Dla ulepszenia komunikacji wokół Opatowa kierowcom udostępniono już cztery mosty, trzy ronda oraz trzy wiadukty nad łącznikiem biegnące w ciągach dróg powiatowych (ulice Ćmielowska, Lipowska i Graniczna w Opatowie). Można korzystać również z wiaduktu w ciągu drogi powiatowej w Tomaszowie nad budowaną DK9 oraz z rond na skrzyżowaniu DK9 z łącznikiem północnym w Opatowie, na skrzyżowaniu łącznika z istniejącą DK74 w Adamowie i na skrzyżowaniu budowanej S74 z istniejącą DK9 w Okalinie.
Obwodnicą Opatowa i łącznikiem północnym we wszystkich relacjach kierowcy powinni pojechać w trzecim kwartale br. Obwodnica będzie kosztować prawie 432 mln zł, a łącznik ponad 61,5 mln zł.
Obwodnica i łącznik

Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu: DK9 (Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Rzeszów) oraz DK74 (Sulejów – Kielce – Zamość). W centrum Opatowa obie drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim.
Ponad 11-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa budowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 to mosty, wiadukty, estakady, a także kładka dla pieszych. Pozostałe obiekty to duże przepusty ekologiczne. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Obwodnica będzie stanowiła istotny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, po zakończeniu prac na dużej obwodnicy Opatowa, kierowcy podróżujący na trasie Kielce – Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach inwestycji powstały obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda.
