Nowa „Chyżnianka” coraz bliżej. realizowane są prace nad wariantami nowego przebiegu DK7 między Rabką a Chyżnem

podhaleregion.pl 4 godzin temu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad intensyfikuje przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie – nowego przebiegu drogi krajowej nr 7 na odcinku Rabka-Zdrój (węzeł Zabornia) – Chyżne. Projekt zakłada budowę nowej dwupasmowej trasy o długości około 35 km, która poprawi komfort i bezpieczeństwo podróżujących w kierunku granicy ze Słowacją.

Cztery warianty, jeden cel: bezpieczniejsza i sprawniejsza trasa

Obecnie realizowane są prace projektowe nad czterema wariantami przebiegu drogi, a każdy z nich ma zbliżoną długość – ok. 35 kilometrów. Droga nie będzie miała statusu ekspresowej, jednak na większości odcinków będzie umożliwiać jazdę z prędkością do 100 km/h. Co istotne, będzie to trasa bezkolizyjna – wszystkie skrzyżowania z innymi drogami będą zorganizowane dzięki węzłów.

Nowa droga – potocznie zwana „chyżnianką” – zaczynać się będzie na węźle Zabornia, gdzie dziś kończy się trasa S7. Dalej przebieg będzie się różnił w zależności od wariantu – trasa ominie Spytkowice od północy lub południa, by następnie prowadzić po zachodniej stronie miejscowości Podwilk, Orawka i Jabłonka. W Chyżnem analizowane są trzy możliwości zakończenia drogi: przez wschodnią część wsi, zachodnią lub śladem istniejącej DK7.

Konsultacje społeczne z realnym wpływem na projekt

Projektanci aktywnie angażują lokalne społeczności. Od maja ubiegłego roku do GDDKiA wpłynęło ponad 1300 uwag i opinii. W efekcie:

  • Warianty B i D zostały uzupełnione o możliwość budowy dodatkowego węzła w Podwilku – jego realizacja będzie jednak wymagała udziału samorządu w budowie drogi dojazdowej. Kluczową kwestią jest tutaj ochrona korytarza migracyjnego zwierząt.
  • W wariantach A i C, zakładających poprowadzenie trasy przez Chyżne śladem obecnej DK7, zaplanowano około 250-metrowy tunel ograniczający ingerencję w zabudowę.
  • Skorygowano wariant A w Orawce – trasę przesunięto dalej od zabudowań i wzniesienia Orawczański Groń.
  • W Chyżnem, wariant A przesunięto bliżej potoku Chyżnik, aby zmniejszyć oddziaływanie na miejscowość.

Nie wszystkie postulaty udało się uwzględnić. Odrzucono m.in. propozycję znacznego odsunięcia trasy od Spytkowic, ponieważ oznaczałoby to konieczność budowy aż trzech estakad i tunelu o łącznej długości ponad 4,9 km – a to nie tylko ogromne koszty, ale też duży wpływ na środowisko i krajobraz.

Najbliższe kroki – badania hydrogeologiczne i decyzje środowiskowe

W sierpniu GDDKiA rozpocznie badania hydrogeologiczne dla wszystkich czterech wariantów, a następnie także geotechniczne. Pozwoli to dokładniej poznać warunki gruntowo-wodne i dopracować założenia techniczne trasy.

W przyszłym roku planowane jest przedstawienie wyników analiz i złożenie wniosku o decyzję środowiskową. Z czterech analizowanych w tej chwili wariantów, trzy zostaną oficjalnie zgłoszone, a jeden zostanie wskazany jako preferowany. Ostateczny wybór zostanie dokonany w oparciu o kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne oraz ekonomiczne.

Idź do oryginalnego materiału