Dwóch studentów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku – Kamil Lauko (VI rok kierunku lekarskiego English Division) oraz Stefan Modzelewski (VI rok kierunku lekarskiego) – otrzymało stypendia Ministra Zdrowia za znaczące osiągnięcia.
W tym roku w ramach programu „Stypendium Ministra Zdrowia za znaczące osiągnięcia” na rok akademicki 2024/2025 przyznano łącznie 48 stypendiów – 47 za osiągnięcia naukowe oraz 1 za osiągnięcie sportowe.
Ze 110 wniosków przesłanych przez rektorów uczelni medycznych wybrano te, które uzyskały co najmniej 35,6 pkt w dwuetapowej ocenie ekspertów (każdy wniosek analizowało dwóch niezależnych recenzentów ze stopniem lub tytułem naukowym). Kapituła brała pod uwagę innowacyjność i rangę publikacji oraz projektów badawczych, wkład autorski w zaprezentowane osiągnięcia a w przypadku sportu – sukcesy w mistrzostwach świata i Europy w dyscyplinach olimpijskich i paraolimpijskich.*
Kamil Lauko za badania naukowe m.in. dotyczące leczenia cukrzycy
Kamil Lauko aktywnie działa w Studenckim Kole Naukowym Biochemii Chorób Cywilizacyjnych przy Zakładzie Higieny, Epidemiologii i Ergonomii, pracując pod opieką dr hab. n. med. Mateusza Maciejczyka. Jego badania koncentrują się na zaburzeniach homeostazy redoks oraz na repozycjonowaniu leków (drug repositioning). Jest współautorem pięciu publikacji o łącznym Impact Factorze 28,1 oraz realizuje dwa projekty w ramach programu „Studenckie Koła Naukowe Tworzą Innowacje” Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Wyniki moich badań sugerują, iż niektóre leki kardiologiczne mogą znaleźć zastosowanie w nowych wskazaniach terapeutycznych, między innymi w leczeniu i prewencji powikłań cukrzycy – mówi student UMB.
Stefan Modzelewski za badania naukowe dot. zdrowia psychicznego kobiet
Nagroda Ministra Zdrowia to przede wszystkim efekt mojej aktywności naukowej — podkreśla Stefan Modzelewski. Koncentruję się na zdrowiu psychicznym kobiet, zwłaszcza na depresji poporodowej oraz wahaniach nastroju związanych z cyklem miesiączkowym. Cieszy mnie, iż te zagadnienia są dostrzegane, bo psychiatria wciąż wymaga obalania stereotypów i szerokiej edukacji, aby pacjenci nie czuli się stygmatyzowani – dodaje.
*informacja na podstawie gov.pl

