Budowa trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego wkracza w nowy etap. Dziś tramwaje powróciły do pętli Banacha, kierowcy zaś odzyskali drugą jezdnię Grójeckiej i przejazd ulicą Stefana Banacha.
Dojazd tramwajem do pętli Banacha i inne zmiany
Zaawansowanie prac umożliwia wprowadzenie zmian w organizacji komunikacji miejskiej i organizacji ruchu, które ułatwią poruszanie się po Ochocie.
Od dziś tramwajem znów można dojechać do pętli Banacha, która znajduje się w bezpośredniej bliskości szpitala klinicznego i kampusu uniwersyteckiego.
Uruchomienie pętli Banacha oznacza zmiany tras kilku linii tramwajowych. Po dziewięciu miesiącach dojeżdzają tam ponownie tramwaje linii 14. Na tę pętlę dojeżdżają także tramwaje linii 7, które – podobnie jak „czternastka” – w ostatnich miesiącach dojeżdżały z Pragi na Plac Narutowicza.
Trasa linii 25 została wydłużona do pętli na tym ochockim placu (do tej pory tramwaje tej linii kończyły kursy na Placu Starynkiewicza). Trasa linii 1 w dłuższych kursach nie zmieniła się, co oznacza, iż tramwaje jeżdżą do pętli P+R Al. Krakowska, natomiast kursy na krótszej trasie „jedynka” kończy na pętli Banacha (a nie jak do tej pory, na Placu Narutowicza). Trasy linii 9 i 15 nie zmieniły się – tramwaje dojeżdżają do pętli P+R Al. Krakowska.

Kierowcy wrócą na Banacha
Kierowcy odzyskali dojazd ulicą Banacha do skrzyżowania z Grójecką i Bitwy Warszawskiej 1920 r. – do dyspozycji są dwie jezdnie. Zakończenie zasadniczych prac przy węźle rozjazdowym umożliwiło także oddanie drugiej jezdni Grójeckiej.
Wykonawca będzie jeszcze jednak pracował przy chodnikach. Na krótkich odcinkach zamknięte będą prawe pasy. Ruch będzie po wiążącej, czyli przedostatniej warstwie asfaltu.
Na jezdni Banacha w stronę Grójeckiej jest zamknięty prawy pas. Kierowcy mają pas do jazdy prosto i w prawo oraz do skrętu w lewo.
Grójecką, przed skrzyżowaniem z Bitwy Warszawskiej 1920 r., w stronę alei Krakowskiej kierowcy mogą pojechać trzema pasami: prosto i w prawo, prosto oraz w lewo. Za skrzyżowaniem, na mniej więcej stu metrach, są dwa pasy, a dalej już trzy.
Z kolei na jezdni w stronę centrum przed skrzyżowaniem są trzy pasy, w tym osobny lewoskręt w Bitwy Warszawskiej 1920 r. Za skrzyżowaniem do przystanku autobusowego drogowcy zaplanowali jeszcze prace przy chodniku i kierowcy mają dwa pasy.
Za przystankiem jezdnia rozszerzyła się do trzech. Na tym etapie w dalszym ciągu zaś dostępna jest jedna jezdnia ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Powrót autobusów
Na swoje stałe trasy w tym rejonie powróciły autobusy linii: 136 (przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r. Banacha i Żwirki i Wigury), 172 (przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r., Banacha i Pawińskiego) oraz 186 (przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r., Banacha, Pawińskiego i Dickensa).
Na obecnych, objazdowych trasach, przez cały czas pozostają autobusy linii 154, 157, 167, 208, 414, 521 i N01.
Jak idą prace przy Banacha?
Gotowa już jest pełna gwiazda tramwajowa (czyli nowy węzeł rozjazdowy) na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. W ostatnich tygodniach odbyły się testy nowych łuków torowiska w kierunku Banacha, a próbne tramwaje dojechały do pętli przy szpitalu.
W miniony weekend zaś ekipy Tramwajów Warszawskich naprawiały przejazd przez tory na wysokości ul. Pawińskiego, dzięki czemu kierowcy przejadą po równej nawierzchni.
Na tym budowa się nie kończy. Nowe tory na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. ułożone są, z przerwami, aż do ul. Szczęśliwickiej. Za nią trwa budowa rampy wjazdowej do tunelu.
W samym tunelu, zlokalizowanym pod Parkiem Pięciu Sióstr, wykonano już ponad połowę płyty dennej, czyli „podłogi” obiektu. Od 28 listopada pasażerowie korzystają zaś z nowego przejścia podziemnego na stacji Warszawa Zachodnia, którego fragment powstał w ramach budowy podziemnego przystanku tramwajowego.

3 godzin temu








