Tychy: Rozbudowa linii kolejowej. Będą niezbędne wyburzenia budynków

5 godzin temu

Rozbudowa linii kolejowej E65 na terenie Tychów była tematem spotkania konsultacyjnego z mieszkańcami miasta. Projekt nie pozostało gotowy, ale jego realizacja najprawdopodobniej pociągnie za sobą konieczność wyburzenia czterech budynków.

Spotkanie odbyło się 30 września w sali sesyjnej Urzędu Miasta Tychy. Sala była wypełniona. Przedstawiciel spółki TPF, której powierzono wykonanie projektu, zapoznał mieszkańców z koncepcją przebudowy, która nie pozostało przeznaczonym do realizacji projektem, ale – z tego co można było usłyszeć – w znacznej części się nim stanie. Na razie jesteśmy bowiem w fazie drugiej przedsięwzięcia obejmującej prace projektowe (muszą zakończyć się stworzeniem projektu do grudnia 2027 roku). Ostatnią fazą będą roboty budowlane – mają trwać od 2028 do 2031 roku (warunek: uzyskanie dofinansowania).

Tyski odcinek E65 modernizowany jest jako ostatni. Najważniejsze założenia towarzyszące tym pracom sprowadzają się do wybudowania przejazdów bezkolizyjnych oraz rozdzielenia ruchu dalekobieżnego od regionalnego. Zastosowane rozwiązania mają zapewnić pociągom pasażerskim rozwijanie (na głównym kierunku Tychy – Pszczyna) prędkości 160 km/h, a pociągi towarowe będą mogły jeździć tędy z prędkością do 120 km/h.

Najważniejsze zmiany dotyczyć będą rozbudowy stacji Tychy, zwiększona zostanie liczba torów (będą tu w sumie cztery perony: jeden jednokrawędziowy i trzy dwukrawędziowe), przebite zostanie przejście pod torami. Na wiaduktach kolejowych nad ul. Mąkołowską powstanie nowy przystanek kolejowy o nazwie Tychy Mąkołowiec z dwoma peronami jednokrawędziowymi i jednym peronem dwukrawędziowym.

Utworzone będzie nowe przejście dla pieszych i przejazd dla pojazdów w rejonie ul. Damrota, a obecny tunel przy stacji będzie tylko wiaduktem nad potokiem. Bezkolizyjne przejście planowane jest w rejonie ul. Jeżynowej – nie wiadomo jeszcze czy będzie to wiadukt, czy tunel.

Przebudowany szlak kolejowy wyposażony ma być na znacznej długości w ekrany akustyczne.

Realizacja przedsięwzięcia wiąże się, jak można było usłyszeć, z koniecznością wyburzenia czterech budynków: dwóch przy ul. Objazdowej, jednego przy dworcu PKP i jednego przy ul. Jeżynowej. Najwięcej emocji wzbudziła zapowiedź wyburzenia obiektu przy dworcu, bo to zamieszkały dom.

W ramach inwestycji przebudowany będzie niski tunel na Glince, w którym w tej chwili dochodzi do zakleszczenia samochodów dostawczych i autobusów (gdy kierowcy mimo zakazów i ostrzeżeń, wybierają tę drogę). Po przebudowie nasyp podniesiony zostanie do wysokości 4,5 m. Mieszkanka Tychów zasygnalizowała w tym rejonie niebezpieczne miejsce – jest nim nielegalne przejście przez tory, z którego nagminnie korzystają mieszkańcy osiedla.

Inwestycja zmieni ruch samochodowy w rejonie szlaku E65, bo powstanie nowy układ drogowy.

(icz)

Idź do oryginalnego materiału