Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę na modernizację linii kolejowej nr 8, na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin. Do końca 2028 r. prędkość pociągów zostanie podniesiona do 120 km/h, co skróci podróże w kierunku Kielc.
O podpisaniu umowy na modernizację linii kolejowej nr 8 między Skarżyskiem-Kamienną a Tumlinem poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Wartość kontraktu to ponad 830 mln zł, a projekt zakłada m.in. przebudowę ponad 60 km torów. Inwestycja ma się zakończyć do końca 2028 r.
Modernizacja obejmie gruntowną przebudowę torów, rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem, a także stacji i przystanków kolejowych. Klimczak na konferencji prasowej podkreślił, iż remont linii między Skarżyskiem-Kamienną a Tumlinem pozwoli w bardziej komfortowy sposób korzystać z połączeń kolejowych i liczyć na dodatkowe połączenia, na które czeka wielu pasażerów.
Jak zaznaczył minister, stacja w Skarżysku-Kamiennej obsługuje więcej pociągów niż ta w Kielcach, co – jego zdaniem – podkreśla znaczenie inwestycji. Dodał, iż infrastruktura zostanie dostosowana do parametrów europejskich, a mieszkańcy m.in. Zagnańska i Suchedniowa zyskają szybsze połączenia z Kielcami i dalej – z Krakowem oraz Warszawą. Umowa zakłada zakończenie prac do końca 2028 roku. – Chcielibyśmy, aby ta inwestycja została zrealizowana w 36 miesięcy – podkreślił minister.
Inwestycja obejmie również budowę przejść podziemnych, kładek i bezkolizyjnych skrzyżowań. – Zostaną zlikwidowane kolizyjne przejazdy drogowo-kolejowe. To jest standard w naszych modernizacjach, aby wprowadzać przejazdy wiaduktowe lub tunelowe – zaznaczył Klimczak.
Minister zwrócił uwagę na rosnącą liczbę pasażerów kolei. Przypomniał, iż w zeszłym roku pobity został rekord, a z usług kolei skorzystało ponad 47,5 mln osób. – To zasługa nie tylko narodowego przewoźnika, ale przede wszystkim przewoźników regionalnych – zaznaczył.

Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu i dyrektor ds. finansowych PKP Polskich Linii Kolejowych poinformowała, iż w ramach inwestycji zmodernizowane zostaną trzy przystanki i trzy stacje. – Jest to linia o bardzo ważnym znaczeniu przede wszystkim dla ruchu regionalnego. Cały odcinek będzie finansowany ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego z kredytu, na który umowę Polskie Linie Kolejowe już zawarły oraz ze środków budżetowych i ze środków programu Polska Wschodnia – powiedziała.
Prezydent Skarżyska-Kamiennej Arkadiusz Bogucki ocenił, iż modernizacja zwiększy dostępność transportową miasta i regionu. – To bardzo ważna inwestycja z punktu widzenia rozwoju miasta, ale też komfortu pasażerów. Stacja Skarżysko to nie tylko punkt przesiadkowy, ale też brama regionu – powiedział Bogucki.
W ramach planowanej inwestycji nowe perony powstaną na stacjach w Suchedniowie, Łącznej i Zagnańsku oraz przystankach w Skarżysku Zachodnim, Suchedniowie Północnym i Berezowie. Ułatwiony ma zostać dostęp do pociągów dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W Zagnańsku i Suchedniowie powstaną nowe przejścia podziemne wyposażone w windy, a w Łącznej powstanie nowa kładka dla pieszych.
Projekt przewiduje również ułożenie przeszło 62 km torów, wymianę sieci trakcyjnej i instalację nowych systemów sterowania ruchem kolejowym. Zwiększyć się ma również bezpieczeństwo na 13 przejazdach kolejowo-drogowych, a przejazd przy stacji w Suchedniowie zostanie zastąpiony tunelem pod torami kolejowymi. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tym fragmentem linii kolejowej nr 8 z prędkością 120 km/h, a pociągi towarowe z prędkością 100 km/h.

W piątkowej konferencji wzięli udział lokalni politycy i samorządowcy związani z koalicją rządową m.in. poseł Marzena Okła-Drewnowicz (KO), europoseł Adam Jarubas (PSL), poseł Rafał Kasprzyk (Polska 2050), którzy podkreślili, iż rozbudowa linii kolejowej nr 8 to istotny projekt, który zwiększa bezpieczeństwo i poprawia komfort podróżowania na jednej z najważniejszych tras kolejowych w regionie, przebiegającej z południa na północ województwa.
Za modernizacji linii kolejowej między Skarżyskiem-Kamienną a Tumlinem będzie odpowiadać Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Przebudowa tego odcinka trasy jest elementem większego projektu modernizacji linii kolejowej nr 8 do Kozłowa, wartego 1,9 mld zł.