Rząd planuje nowe podatki, które podniosą ceny biletów lotniczych

ifrancja.fr 1 miesiąc temu

W 2026 roku pasażerowie lotów krajowych we Francji mogą zapłacić znacznie więcej za bilety. Rząd rozważa wprowadzenie nowych podatków. Branża lotnicza ostrzega przed poważnymi skutkami ekonomicznymi i spadkiem konkurencyjności.

W ramach projektu ustawy budżetowej na rok 2026 rząd rozważa są różne środki fiskalne, które mogą bezpośrednio dotknąć lotów krajowych. Jednym z nich jest przywrócenie podatku akcyzowego od paliw (TICPE) dla tych lotów. Szacuje się, iż mogłoby to przynieść budżetowi państwa około 660 milionów euro. W praktyce oznaczałoby to wzrost cen biletów choćby o 60 euro za podróż w obie strony.

Drugim rozważanym rozwiązaniem jest podwojenie stawki VAT na bilety lotnicze dla rejsów krajowych – z 10% do 20%. Linie lotnicze już zapowiadają, iż w razie wprowadzenia tych zmian, koszty zostaną przerzucone na podróżnych: cena biletu lotniczego wzrosłaby średnio o 13 euro.

Dodatkowo, analizowana jest koncepcja nowej opłaty w wysokości jednego euro za każdego pasażera odlatującego i przylatującego do portów lotniczych Île-de-France. Dochód z tej opłaty miałby zasilić finansowanie transportu publicznego w regionie paryskim.

Przedstawiciele sektora lotniczego stanowczo sprzeciwiają się nowym podatkom, ostrzegając przed poważnymi konsekwencjami gospodarczymi. Ich zdaniem, Francja wciąż nie odzyskała poziomu ruchu lotniczego sprzed pandemii. Według francuskiego regulatora transportu, od 2017 roku krajowy ruch lotniczy spadł o 14%, a szczególnie ucierpiały lotniska regionalne.

Francja już wcześniej wprowadziła znaczącą podwyżkę tzw. podatku solidarnościowego od biletów lotniczych (TSBA) – obowiązuje ona od marca 2025 roku.

Tymczasem 20 z 27 państw Unii Europejskiej nie nakłada dziś podatków na sektor lotniczy, co zdaniem ekspertów negatywnie wpływa na konkurencyjność francuskich portów lotniczych, zwłaszcza tych w regionie stołecznym.

Podnoszenie podatków od lotnictwa spotyka się jednak z poparciem ze strony lewicy, ekologów i organizacji pozarządowych. Ich celem jest promowanie kolei jako bardziej ekologicznego środka transportu. Greenpeace zwraca uwagę, iż mimo obowiązujących opłat, loty krajowe we Francji są często tańsze niż podróże pociągiem, który objęty jest wysokimi opłatami za infrastrukturę.

(KzK/iFrancja)

Idź do oryginalnego materiału