Połowa używanych aut luksusowych marek w Polsce jest powypadkowa, co czwarty ma ponad 15 lat. Aż 48 proc. to Maserati

8 godzin temu

Prawie co 2. używany samochód z segmentu marek luksusowych w Polsce to Maserati. Kolejne miejsca pod względem popularności zajmują Bentley, Ferrari, Lamborghini oraz Aston Martin, jak wynika z najnowszej analizy CARFAX. Średni wiek takiego pojazdu z drugiej ręki to 11 lat, a przebieg – 72 tys. kilometrów. Aż 65 proc. z nich pochodzi z importu. Niestety aż 50 proc. ma w swojej historii kolizje lub uszkodzenia – to o 11 punktów procentowych więcej niż w przypadku całego rynku używanych samochodów w naszym kraju.

Na polskim rynku pojazdów używanych rosnącą popularnością cieszą się nie tylko samochody z segmentu premium, jak np. Audi, ale również auta marek luksusowych. Jednak w tej kategorii znacznie wyższy niż w przypadku ogółu samochodów używanych w Polsce jest odsetek pojazdów powypadkowych – połowa ma w swojej historii odnotowane kolizje i uszkodzenia. Dla całego rynku ten odsetek wynosi 39 proc. Od przeciętnej nie odbiega natomiast odsetek aut obciążonych różnego rodzaju ryzykami, jak np. wzbudzające wątpliwości wskazania licznika. Dla całego rynku wynosi on 77 proc., a w segmencie samochodów luksusowych – 78 proc. To dane z obejmującej ponad 23 mln używanych samochodów w Polsce bazy CARFAX – firmy dostarczającej użytkownikom raporty o historii używanych samochodów z wiarygodnych oraz certyfikowanych źródeł.

– Rynek używanych aut luksusowych w Polsce dynamicznie się rozwija, ale niesie ze sobą znaczące ryzyko. Wysoki odsetek pojazdów po kolizjach czy z importu sugeruje, iż wiele z nich może mieć nieujawnione wady techniczne lub prawne. Dominacja jakiejkolwiek marki może wynikać nie tyle z preferencji, co z dostępności tanich egzemplarzy sprowadzanych z zagranicy, często po szkodach – mówi Robert Lewandowski, business development manager CARFAX Polska. – Również niski deklarowany przebieg przy stosunkowo wysokim wieku pojazdów powinien wzbudzać czujność, zwłaszcza iż luksusowe auta bywają eksploatowane intensywniej, niż wskazuje licznik. najważniejsze jest, by kupujący nie kierowali się wyłącznie dostępnością czy ceną, ale przede wszystkim historią pojazdu i jego realnym stanem technicznym. W tej kategorii pozornie atrakcyjna oferta może oznaczać znaczne koszty serwisowe i rozczarowanie po zakupie.

Jedna czwarta używanych aut luksusowych marek w Polsce ma ponad 15 lat. Najchętniej wybieraną marką w tej kategorii jest Maserati – samochody tego producenta stanowią prawie połowę (48 proc.) aut z omawianego segmentu. Drugą najchętniej wybieraną przez Polaków marką jest Bentley (18 proc.), trzecią Ferrari (13 proc.). Kolejne pozycje zajmują Lamborghini (8 proc.) i Aston Martin (7 proc.).

Przeciętny przebieg używanego auta marki luksusowej to 72 tys. kilometrów (ogólna średnia to 220 tys. kilometrów). Aż 65 proc. jest importowanych z zagranicy – to o 6 p.p. więcej niż w przypadku całości rynku aut używanych w Polsce. Co 4. pojazd z tego segmentu na polskich drogach ma powyżej 15 lat, ale średnia wynosi 11 lat – o 4 lata mniej niż w przypadku ogółu używanych aut w Polsce według danych CARFAX.

Aż 88 proc. używanych samochodów z omawianej kategorii to pojazdy z napędem benzynowym. Diesle stanowią zaledwie 5 proc., a hybrydy – 4 proc.


CARFAX Europe GmbH świadczy usługi w zakresie informacji o historii pojazdów dla europejskich i północnoamerykańskich samochodów używanych od 2007 roku, kierując się wizją stworzenia uczciwego i przejrzystego rynku. Świadczy również osadzone lokalnie usługi w wielu krajach europejskich, takich jak Szwecja, Hiszpania, Holandia, Polska i Włochy, kontynuując ten kierunek rozwoju. CARFAX zapewnia dostęp do obszernej międzynarodowej bazy danych zawierającej ponad 32 miliardy unikalnych historycznych informacji dotyczących samochodów z ponad 20 krajów, nieustannie powiększając swoją bazę danych.

CARFAX Europe GmbH jest częścią S&P Global Mobility, oddziału S&P Global (NYSE: SPGI), światowego lidera w dostarczaniu kluczowych informacji. S&P Global Mobility dostarcza strategicznie ważnych informacji na bazie unikalnych danych z branży motoryzacyjnej, umożliwiając naszym klientom przewidywanie zmian i podejmowanie decyzji z pełnym przekonaniem. Nasza wiedza pomaga im optymalizować działalność, docierać do adekwatnych konsumentów i kształtować przyszłość mobilności. Razem pomagamy milionom ludzi każdego dnia pewnie kupować i sprzedawać używane samochody oraz korzystać z nich dzięki innowacyjnym rozwiązaniom.

Idź do oryginalnego materiału