Pociągi pomiędzy Wrocławiem a Świnoujściem pojadą szybciej

swinoujskie.info 4 godzin temu

Mieszkańców Świnoujścia korzystających z kolei czeka dobra wiadomość: już za dwa lata podróż do Wrocławia czy Szczecina będzie krótsza. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały trzy umowy na modernizację tzw. Nadodrzanki – jednej z najważniejszych linii kolejowych zachodniej Polski. Wartość prac to ponad 500 mln zł netto, a zakończenie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2026 roku.

Linia kolejowa nr 401 ze Szczecina do Świnoujścia również zostanie objęta pracami modernizacyjnymi. Wymiana szyn i remont rozjazdów pozwolą zwiększyć prędkość pociągów pasażerskich i towarowych, co przełoży się na skrócenie czasu przejazdu – choćby o 10 minut na trasie Szczecin–Świnoujście.

Z kolei cała Nadodrzanka, biegnąca z Wrocławia przez Zieloną Górę i Kostrzyn do Szczecina, ma zapewnić szybszy i bezpieczniejszy transport – zarówno pasażerski, jak i towarowy. Po zakończeniu prac, najszybsze pociągi skrócą podróż między Wrocławiem a Szczecinem o około 40 minut.

Dzięki zwiększeniu prędkości składów towarowych do 100 km/h oraz poprawie przepustowości linii, porty morskie w Świnoujściu i Szczecinie zyskają lepszy dostęp kolejowy. Umożliwi to sprawniejsze przewozy ładunków – także w dłuższych i cięższych składach. To istotny krok dla rozwoju portu w Świnoujściu, który z każdym rokiem zwiększa swoje przeładunki i znaczenie w krajowej logistyce.

– Modernizacja Nadodrzanki zwiększy potencjał portów Szczecin i Świnoujście. Dzięki tej inwestycji towary z i do portu będą przewożone szybciej. To dobry przykład kompleksowego podejścia do rozwoju infrastruktury dostępowej – podkreślił wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka.

W ramach modernizacji wyremontowanych zostanie kilkaset kilometrów torów na odcinku od Wrocławia przez Lubuskie po Pomorze Zachodnie. Wymienione zostaną szyny, rozjazdy oraz nawierzchnie na przejazdach kolejowo-drogowych – w tym 27 skrzyżowań na odcinku Wrocław Pracze – Głogów. Nowoczesne systemy zabezpieczeń pojawią się na 16 z nich. Prace obejmą również odcinek Mokrzyca Wielka – Warnowo, blisko Świnoujścia.

Dla poprawy komfortu pasażerów zmodernizowane zostaną m.in. perony w Chełmku Wołowskim, a cała inwestycja prowadzona będzie w formule „projektuj i buduj”, finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

Nowe umowy to kontynuacja działań na rzecz lepszego dostępu kolejowego do portów. W ubiegłym roku zakończono warte ponad 1,5 mld zł prace modernizacyjne w Szczecinie i Świnoujściu, obejmujące m.in. 96 km torów i 285 rozjazdów.

– Patrzymy na kolej komplementarnie: dbamy o komfort pasażerów, ale także o potrzeby rynku towarowego. Odpowiadamy na oczekiwania portów, które coraz częściej stawiają na ekologiczny transport po torach – powiedział Marcin Mochocki z PKP PLK.

Idź do oryginalnego materiału