Budową północnej obwodnicy Końskich zainteresowało się 17 firm. Tak spory odzew zapewnia bezpieczeństwo inwestycji, ponieważ jest w czym wybierać. Dodatkowo okazało się, iż najkorzystniejsze oferty opiewają na o wiele niższą kwotę niż zakładano. Burmistrz Krzysztof Obratański ma propozycję na wykorzystanie pozostałych środków.
– „Zarząd Województwa, a w ślad za tym Sejmik, przyjął prawie 70-milionową w budżecie na to zadanie. Ponieważ rozstrzygnięcie będzie na poziomie znacznie mniejszym, bo przypominam, iż najkorzystniejsza oferta z punktu widzenia cenowego to niespełna 24 mln złotych, a trzy lub cztery są w pobliżu tej kwoty, więc choćby gdyby pierwsza okazała się być do odrzucenia to nie będzie znaczącej podwyżki tej kwoty potrzebnej na realizację inwestycji. Zdecydowałem się, w imieniu gminy Końskie, zwrócić do Zarządu Województwa o rozważenie możliwości przeznaczenia oszczędności w ten sposób powstałych na realizację drugiego etapu tej obwodnicy, ponieważ jest już na ostatnim etapie proces pozyskiwania ZRID-u dla tej inwestycji” – mówi włodarz.
Taka rozbieżność między ceną przewidywaną a proponowaną jest w oczach burmistrza szansą dla drugiego etapu budowy obwodnicy. Włodarz ma nadzieję, iż równie korzystne oferty wpłyną w tym przypadku.
Przeznaczenie środków zaplanowanych na I etap, które pozostaną po rozstrzygnięciu przetargu na realizację II etapu z pewnością bardzo przyspieszyłoby finalizację budowy obwodnicy w całości, a nie tylko w odcinku od Kornicy do Młynka Nieświńskiego.
Przypomnijmy, iż planowana obwodnica ma na celu odciążenie centrum Końskich od ruchu tranzytowego, zwłaszcza ciężarowego.
Pierwszy etap trasy rozpocznie się w miejscowości Kornica, gdzie powstanie rondo, i poprowadzi kierowców w kierunku drogi Końskie–Przysucha, między Rogowem a Młynkiem Nieświńskim. Przy sprzyjających warunkach ten odcinek obwodnicy może zostać oddany do użytku w ciągu dwóch lat.
Druga część inwestycji ma być przedłużeniem pierwszej i prowadzić z Młynka do Piły. Do jej realizacji pozostało sporo czasu, ale istnieje szansa, iż nastąpi ona płynnie po ukończeniu poprzedniej.
Do tematu budowy północnej obwodnicy Końskich będziemy jeszcze wracać.