Nowy system biletowy w Warszawie. To będzie rewolucja!

strefamiast.pl 4 godzin temu
Zdjęcie: Karty nadal beda ważne, ale wiele się zmieni!


Po blisko 30 latach stolica zmieni sposób płatności za przejazdy komunikacją miejską. To nie będą kosmetyczne zmiany. Nowy Warszawski System Biletowy zacznie być wprowadzany w 2027 r.

– Systematycznie rozwijamy transport publiczny – mówi zastępca prezydenta m.st. Warszawy Tomasz Mencina. – Kupujemy tabor, rozbudowujemy metro i wytyczamy nowe linie tramwajowe. Przyszedł także czas na warszawski system biletowy. Jego wykonawcą będzie Mennica Polska. Ale uwaga! Nowoczesny system nie wykluczy tradycyjnych form płatności. Pasażerowie będą mogli przez cały czas używać biletów z kodem QR i warszawskiej plastikowej karty.

Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę z Mennicą Polską na wprowadzenie nowego systemu biletowego, który zmieni sposób płatności za przejazdy w stolicy. Mennica Polska ma już doświadczenie we wdrażaniu nowoczesnych systemów biletowych w innych miastach Polski.

– Idealny system jest wtedy, gdy pasażer wsiada do pojazdu i nie zastanawia się, w jaki sposób może kupić bilet. Płatności cyfrowe oparte nie tylko na karcie płatniczej, ale także podpięte do smartwatcha oraz aplikacji mobilnej dają pasażerom duży komfort. Takie płatności muszą być wygodne, bezpieczne i szybkie – mówi Katarzyna Budnicka-Filipiuk, prezes Zarządu Mennicy Polskiej. – Dopełnieniem supernowoczesnego systemu biletowego musi być dobrze działająca aplikacja mobilna, w której można zaplanować podróż. To gigantyczne ułatwienie zarówno dla mieszkańców miasta, jak i dla turystów.

W czasie prac nad nowym systemem biletowym będzie musiał powstać zupełnie nowy portal pasażera, aplikacja, system centralny i planer podróży. Trzeba będzie także wyprodukować 13 tys. nowych urządzeń rejestrujących płatności za przejazdy.

Pasażerowie będą mogli poprzez indywidualne konto kupić bilet długo- i krótkookresowy. Załatwią przez nie także inne sprawy związane z komunikacją miejską, np. złożą wniosek, reklamację itp. Wystarczy, iż pasażer wybierze rodzaj biletu i przyłoży kartę płatniczą, telefon, zegarek z uruchomioną funkcją NFC, a jego bilet elektroniczny zostanie przypisany do wybranego narzędzia płatniczego.

Ważne jest, iż przez cały czas będzie można używać także tradycyjnej karty miejskiej i biletu papierowego (z kodem QR, a nie jak w tej chwili z paskiem magnetycznym). Pojawi się jeszcze jedna praktyczna nowość. Zarówno aplikacja, jak i portal pasażera zostaną wyposażone w planer podróży. Dzięki niemu będzie łatwo zaplanować podróż komunikacją miejską, bo system sam wybierze najkorzystniejszą trasę.

W 2027 r. rozpocznie się wyposażanie 2,5 tys. pojazdów oraz wszystkich stacji metra w nowe urządzenia, w których będzie można kupić bilet elektroniczny. Ich montaż zakończy się w 2029 r. Do tego czasu będą działać równolegle dwa systemy – stary i nowy.

Idź do oryginalnego materiału