We wrześniu rozpoczną się pierwsze prace przygotowawcze. Obejmą one m.in. przeniesienie sieci infrastruktury z mostu, przewierty pod rzeką, badania archeologiczne oraz wykonanie przewiązek, które w dalszym etapie umożliwią poprowadzenie ruchu w obu kierunkach nitką południową. Wykonawca zajmie się także dostosowaniem sygnalizacji świetlnej na pobliskich skrzyżowaniach, tak aby zminimalizować utrudnienia. Do początku listopada kierowcy i pasażerowie tramwajów będą mogli korzystać z obecnej organizacji ruchu.
Po tym terminie wyłączona zostanie północna część przeprawy, a samochody w obu kierunkach pojadą jednopasmowo mostem południowym. Piesi i rowerzyści wciąż będą mogli z niego korzystać, choć czasowo zamknięty zostanie odcinek Wartostrady przebiegający bezpośrednio pod mostem. Po zakończeniu budowy nowej nitki północnej sytuacja zostanie odwrócona.
Największą zmianą dla mieszkańców będzie czasowe wstrzymanie ruchu tramwajowego przez most Chrobrego. Jest to konieczne, ponieważ w tej chwili tory tramwajowe są zlokalizowane na obu częściach obiektu. Dopiero nowa konstrukcja zakłada osobny most wyłącznie dla komunikacji szynowej. Do listopada, mając na uwadze Święto Wszystkich Świętych, a tym samym wzmożony ruch pasażerski, tramwaje będą kursować bez zmian, później Zarząd Transportu Miejskiego wprowadzi nową organizację linii i przystanków – szczegóły mają zostać ogłoszone w październiku.
Zakres inwestycji jest szeroki. Oprócz budowy nowego mostu obejmie także przebudowę fragmentów ulic Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz skrzyżowań z ulicami Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Infrastruktura dla pieszych i rowerzystów zostanie uzupełniona o nowe drogi i chodniki. Zaplanowano pięć miejsc odpoczynku z ławkami i stojakami rowerowymi. Przy Katedrze powstanie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy z biletomatem, tablicami informacji pasażerskiej i udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami. Projekt przewiduje również modernizację sieci wodociągowej, systemów odwodnienia, oświetlenia oraz sygnalizacji świetlnej.