Projekt ma być gotowy jeszcze w tym roku
Jak poinformował Paweł Pleśniar z PKP Polskie Linie Kolejowe, w tej chwili trwa projektowanie nowego mostu kolejowego przez Wartę oraz kładki pieszej, która będzie do niego doczepiona. Prace projektowe mają się zakończyć w najbliższych miesiącach.
– Zamierzamy zakończyć projektowanie jeszcze w tym roku, a na przełomie 2025 i 2026 roku chcemy uzyskać wszystkie niezbędne zgody i pozwolenia. To umożliwi nam wejście na plac budowy, by stworzyć nową przeprawę, która będzie miała również kładkę pieszą z bezpośrednim dojściem do peronów – mówił Paweł Pleśniar, dyrektor, pełnomocnik zarządu ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Kładka będzie częścią nowego mostu
Przypomnijmy – obecny most przy ul. Fabrycznej zostanie całkowicie rozebrany, a w jego miejscu powstanie nowa konstrukcja, która będzie przystosowana do ruchu kolejowego z prędkością do 160 km/h. W ramach tej inwestycji PKP PLK wybuduje również kładkę dla pieszych i rowerzystów, która zostanie zintegrowana z nowym mostem.
Jak informowała w grudniu 2024 roku wiceprezydent Gorzowa Izabela Piotrowicz, koszt budowy kładki to ok. 13 mln zł, które pokryje PKP PLK. Miasto Gorzów zobowiązało się później do utrzymania obiektu.
Połączenie z peronami i pochylnią dla osób z niepełnosprawnościami
Projekt kładki uwzględnia potrzeby osób z ograniczoną mobilnością. Zaplanowano pochylnie oraz bezpośrednie dojście do peronów 3 i 4, a także do przejścia podziemnego prowadzącego na dworzec. To właśnie te perony – jak zaznaczył Pleśniar – będą miały najważniejsze znaczenie w obsłudze połączeń międzywojewódzkich.
– To będą główne perony dla pociągów jadących w kierunku Poznania, Zielonej Góry czy Wrocławia. Dlatego chcemy, żeby mieszkańcy mieli łatwy dostęp do tej części stacji – mówił Pleśniar podczas sesji Rady Miasta.
Kiedy ruszy budowa mostu i kładki na Warcie?
Według PKP PLK, budowa mostu i kładki może rozpocząć się w 2026 roku, o ile do tego czasu uda się zakończyć wszystkie procedury i zabezpieczyć środki. Pleśniar nie podał dokładnej daty wbicia pierwszej łopaty, ale podkreślił, iż projekty są na finiszu, a dokumentacja będzie gotowa do końca 2025 roku.
Wcześniej zakładano, iż całość powstanie do połowy 2027 roku. Ten termin wciąż jest realny, ale tylko jeżeli nie pojawią się kolejne przesunięcia.