
W maju 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę dodatków dopełniających do rent socjalnych. Ta istotna zmiana wpłynie na osoby, które są całkowicie niezdolne do pracy i do samodzielnej egzystencji, zapewniając im dodatkowe wsparcie finansowe.
Zasady przyznawania dodatku
Zgodnie z nowymi regulacjami, które weszły w życie na początku 2025 roku, ZUS automatycznie przyzna dodatek osobom spełniającym określone kryteria. „O przyznaniu dodatku uprawnieni zostaną powiadomieni przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS,” informuje Krystyna Michałek, rzeczniczka prasowa ZUS w regionie kujawsko-pomorskim.
Finanse i pierwsze wypłaty
Pierwsza wypłata dodatku nastąpi w maju, równolegle z rentą socjalną. Będzie ona zawierała również wyrównanie za miesiące od stycznia tego roku. Kwota dodatku za styczeń i luty wyniosła 2520 zł brutto, a po waloryzacji w marcu wzrosła do 2610,72 zł. Z kwoty tej będą potrącane składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczki na podatek dochodowy, podobnie jak w przypadku standardowej renty socjalnej.
Procedura wnioskowania
Osoby, które na początku roku miały prawo do renty socjalnej, ale nie posiadały orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji, powinny złożyć wniosek o dodatek. „Zalecamy wypełnienie formularza EDD-SOC dostępnego na stronie internetowej ZUS oraz w każdej placówce,” mówi Michałek. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o stanie zdrowia na formularzu OL-9, wydane nie później niż miesiąc przed złożeniem wniosku.
Wsparcie i kontakt
- Więcej informacji znajduje się na stronie ZUS, w sekcji dotyczącej dodatku dopełniającego do renty socjalnej.
- Pytania można kierować do infolinii ZUS pod numerem (22) 560 16 00.
- Odwiedzić można również najbliższą placówkę ZUS.
- ZUS oferuje także możliwość e-wizyt dla osób potrzebujących bezpośredniego kontaktu z pracownikiem.
Krystyna Michałek podkreśla, iż wszelkie pytania i wątpliwości mogą być gwałtownie rozwiane dzięki dostępnym zasobom i wsparciu, które ZUS oferuje swoim klientom.