Nowe płatne drogi i wyższe opłaty drogowe. Kierowcy przecierają oczy ze zdziwienia

1 godzina temu

Choć zmiana nie wpłynie na sytuację kierowców pojazdów osobowych, oznacza ona znaczące obciążenie finansowe dla transportu ciężkiego, turystycznych kamperów oraz autobusów. To korekta, która zmieni realia funkcjonowania w branży i wpłynie na koszty przewozów.

Rosnące opłaty drogowe 2026 i poszerzona sieć płatnych tras

Jednym z kluczowych elementów reformy jest objęcie systemem płatności nowych fragmentów dróg. Dotychczas płatnych było 5225 km, jednak po wprowadzeniu nowego rozporządzenia lista ta wydłuży się o ok. 645 km. Ostatecznie płatna sieć będzie obejmować blisko 5900 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. Choć przepisy są jeszcze na etapie uzgodnień międzyresortowych, proponowane zmiany są już w pełni znane.

System będzie obowiązywał pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. Oznacza to, iż kierowców ciężarówek, autobusów i większych kamperów czekają dodatkowe koszty. Co więcej, wiele zestawów złożonych z samochodu osobowego i przyczepy również znajdzie się w systemie, jeżeli ich łączna masa przekroczy określony limit. Taka sytuacja szczególnie często dotyczy rodzin wyjeżdżających na wakacje pojazdami typu caravan.

Podwyżki stawek e-TOLL – kto zapłaci najwięcej?

Według analiz przygotowanych przez administrację opłaty wzrosną średnio o około 40 procent. Największy wzrost dotyczyć będzie pojazdów z silnikami spełniającymi normę EURO6 bez ograniczenia emisji CO₂ – stawka podskoczy z 40 groszy do 56 groszy za kilometr. Zmiany odczują również kierowcy autobusów, dla których opłata wzrośnie z 38 do 41 groszy, oraz prowadzący ciężkie kampery – zamiast 37 groszy będą płacić 41 groszy.

Szczegółowe wartości przedstawiają się następująco:

  • Pojazdy powyżej 3,5 t do 12 t:
    max. EURO2 – 0,80 zł/km
    EURO3 – 0,70 zł/km
    EURO4 – 0,58 zł/km
    min. EURO5 – 0,41 zł/km
  • Pojazdy o masie co najmniej 12 t:
    max. EURO2 – 1,07 zł/km
    EURO3 – 0,93 zł/km
    EURO4 – 0,75 zł/km
    min. EURO5 – 0,56 zł/km
  • Autobusy wszystkich kategorii:
    max. EURO2 – 0,80 zł/km
    EURO3 – 0,70 zł/km
    EURO4 – 0,58 zł/km
    min. EURO5 – 0,41 zł/km

Według administracji choćby po wprowadzeniu podwyżek stawki w Polsce pozostaną niższe od tych obowiązujących w wielu krajach Europy Środkowej. Dla porównania: Czechy – około 1 zł/km, Słowacja – 1,14 zł/km, Niemcy – 1,48 zł/km, Austria i Węgry – ponad 2,2 zł/km.

Dlaczego opłaty idą w górę i jakie będą wpływy?

Powody podwyżek są związane głównie z koniecznością finansowania rozbudowy infrastruktury oraz utrzymaniem już istniejących odcinków. Przyjęta w 2022 roku waloryzacja okazała się niewystarczająca, ponieważ koszty inwestycji i modernizacji dróg systematycznie rosną. Dodatkowym argumentem jest potrzeba dostosowania stawek tranzytowych do standardów Unii Europejskiej oraz wspieranie ekologicznych rozwiązań.

Rząd szacuje, iż wpływy z myta wzrosną w 2026 roku o 2,77 mld zł. Zasilą one budżet przeznaczony na utrzymanie i rozbudowę sieci drogowej, w tym modernizację istotnych odcinków, budowę nowych połączeń i poprawę bezpieczeństwa.

Automatyczna kontrola e-TOLL – system niemal nie do obejścia

Jednym z istotnych elementów przebudowy systemu jest ulepszenie sposobu kontroli. Inspekcja wykorzystuje nowoczesne radiowozy, wyposażone w zestawy kamer i czujników, które analizują obraz w czasie rzeczywistym. Sprzęt rozpoznaje tablice rejestracyjne przy prędkości względnej dochodzącej do 250 km/h i umożliwia identyfikację kategorii pojazdu na podstawie jego sylwetki i gabarytów.

Kontrola działa w trybie statycznym i dynamicznym, zarówno w dzień, jak i w nocy. Producent technologii deklaruje skuteczność na poziomie ponad 98 procent. Oznacza to praktycznie pełną szczelność systemu i minimalne ryzyko uniknięcia obowiązkowej opłaty.

Mandaty i konsekwencje naruszeń

Za nieuiszczenie należności, błędne dane lub zakłócenia w pracy urządzeń kierowca może zapłacić od 250 do 1500 zł. Zgodnie z przepisami w ramach jednego rodzaju naruszenia kara może zostać nałożona tylko raz w ciągu doby. Sankcje obejmują także przypadki takie jak:

– zasłonięcie tablic rejestracyjnych lub ich ozdobienie,
– ograniczona czytelność tablic,
– tablice zamocowane w nieprawidłowym miejscu,
– nieprawidłowo działające urządzenia do naliczania opłat,
– przerwanie transmisji danych trwające ponad 15 minut,
– brak numeru referencyjnego w urządzeniu przesyłającym dane.

Przepisy są skonstruowane tak, aby uszczelnić system i ograniczyć wszelkie formy obchodzenia obowiązku zapłaty.

Nowe płatne odcinki – lista obejmująca 645 km tras

Reforma oznacza rozszerzenie systemu o szereg nowych fragmentów tras:

  • A2: Kałuszyn – Siedlce Południe
  • S1: Podwarpie – Pogoria; Żywiec – Węgierska Górka
  • S3: Świnoujście – Dargobądz; Bolków – Lubawka
  • S5: Ostróda Południe – Ostróda Zachód; Nowe Marzy – Bydgoszcz Północ
  • S6: Koszalin Wschód – Sianów Wschód
  • S7: Chwaszczyno – Miszewo; Lotnisko – Tarczyn Południe; Wodzisław – Raciborowice
  • S11: Bielice – Bobolice
  • S12: Leokadiów – Puławy Zachód
  • S14: Emilia – Pabianice Północ
  • S16: Sorkwity – Bagienice; Ełk Północ – Ełk Wschód
  • S17: Warszawa Wschód – Lubelska; Tomaszów Lubelski – Południe
  • S52: Modlnica – Batowice
  • S61: Budzisko – Suwałki; Kalinowo – Ełk Południe; Łomża Zachód – Łomża Południe; Śniadowo – Ostrów Mazowiecka
  • DK8: Raczki – Augustów
  • DK12: Tuszyn – Piotrków; Piotrków – Sulejów
  • DK50: Guzów – Chudolipie; Dębówka – Regut
  • DK91: Piotrków – Częstochowa; Częstochowa – Podwarpie

To jedna z największych modyfikacji systemu e-TOLL od lat, obejmująca najważniejsze arterie komunikacyjne w różnych częściach kraju.

Idź do oryginalnego materiału