Już niedługo kierowcy w całej Unii Europejskiej mogą stanąć przed nowym wyzwaniem finansowym. W tle są unijne przepisy, klimat, emisje i poważne zmiany, które dotkną codziennego życia milionów osób. Eksperci ostrzegają, iż skutki odczujemy wszyscy – i to szybciej, niż wielu się spodziewa.

Fot. Warszawa w Pigułce
4420 zł więcej za auto spalinowe. Unijna opłata uderzy w kierowców
Już niedługo posiadanie auta spalinowego może stać się znacznie droższe. Unia Europejska wdraża nowy system ETS2, który obejmie również właścicieli samochodów z silnikami benzynowymi, Diesla i LPG. Jak wynika z analiz ekspertów, do 2055 roku koszt użytkowania auta może wzrosnąć choćby o 4420 zł rocznie – a to dopiero początek zmian.
Nowy podatek w paliwie. Co to jest ETS2?
System ETS2 to rozszerzenie unijnego handlu emisjami CO₂, które obejmie transport i budownictwo. W praktyce oznacza to, iż koszt emisji będzie doliczany do ceny paliwa. Będziemy płacić więcej nie tylko przy dystrybutorze, ale też pośrednio – w cenach usług, towarów i energii.
Nowe opłaty mają pojawić się w paliwach kopalnych: gazie, węglu, oleju opałowym i przede wszystkim w benzynie, oleju napędowym i LPG. Jak podaje dziennik.pl, koszt ETS2 zostanie „ukryty” w cenie litra paliwa – razem z doliczonym VAT-em.
Benzyna po 10,81 zł? Oto prognozy
Eksperci, w tym była wiceminister Wanda Buk i były dyrektor resortu aktywów Marcin Izdebski, przygotowali raport, który pokazuje możliwy wzrost cen do 2055 roku:
- Benzyna 95: wzrost o 5,10 zł/l, co daje łączną cenę 10,81 zł/l
- Diesel (ON): wzrost o 6,12 zł/l – finalnie 11,81 zł/l
- LPG: wzrost o 3,58 zł/l – cena może sięgnąć 6,42 zł/l
To nie tylko uderzenie w portfele kierowców, ale i w ceny wszystkiego, co transportowane – czyli praktycznie całej gospodarki.
Ile zapłacisz za użytkowanie auta? choćby 4420 zł więcej
Analitycy policzyli, ile wyniesie wzrost rocznych kosztów eksploatacji przy średnim przebiegu 10 tys. km rocznie i typowym zużyciu paliwa:
- Samochód benzynowy: wzrost o 3844 zł do 2055 r.
- Auto z LPG: wzrost o 3639 zł
- Diesel: największy wzrost – aż 4420 zł rocznie
To dodatkowy koszt, który w praktyce może oznaczać, iż utrzymanie starszego auta przestanie się opłacać.
Nowy system opłat od 1 stycznia 2027 r.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje wdrożenie ETS2 do polskiego prawa. Termin jest nieprzesuwalny: 1 stycznia 2027 roku. Polska musi się dostosować do przepisów unijnych – w przeciwnym razie grożą nam kary finansowe.
Eksperci podkreślają, iż ETS2 dotknie nie tylko kierowców. Opłaty obejmą także małe piekarnie, sklepy, bary, punkty gastronomiczne i gospodarstwa domowe korzystające z węgla czy gazu. Zmiany będą więc szerokie i odczuwalne w każdej dziedzinie życia.