Nowa „Larnaka” na Cyprze – rozwój obszaru po przesiedleniu instalacji przemysłowych

6 godzin temu

Nowe inwestycje w „nowej Larnace”

Z obszaru w pobliżu Limassol, w tzw. „nowej Larnace”, zaczynają się pojawiać pierwsze inwestycje, szczególnie po przeniesieniu instalacji przemysłowych, takich jak zbiorniki na ropę i gaz. Choć jeszcze nie rozpoczęły się większe inwestycje w prestiżowych lokalizacjach na wybrzeżu, w tym obszarze rozpoczęły się już pierwsze rozwinięcia. Inwestycje o wartości dziesiątek milionów euro pochodzą od zarówno cypryjskich, jak i zagranicznych inwestorów. Z kolei na terenach przybrzeżnych kończy się już pierwsza mała inwestycja obejmująca dwa domy.

Po zniesieniu dyrektywy Seveso, przed dwoma laty, pojawił się prawdziwy boom w tej części wyspy, szczególnie wśród zagranicznych inwestorów. Obszar uwolniony przez przeniesienie przemysłowych instalacji ma powierzchnię 4,2 km². Około 65% tej powierzchni znajduje się przy wybrzeżu, w granicach dzielnicy Livadia. Obszar ten, który rozciąga się od byłej rafinerii po granice Oroklini, został podzielony na strefy, które według planu zagospodarowania przestrzennego umożliwiają rozwój zarówno mieszkań, jak i inwestycji turystycznych.

Szybki rozwój i rosnące zapotrzebowanie

Organizacja Regionalnego Zarządu Administracji Larnaki (EOAL) przyjmuje setki wniosków o pozwolenia na budowę. Jak zauważył prezes EOAL, Angelos Chatzicharalambous, sektor mieszkalny ma największy popyt w regionie, z ponad 100 wnioskami dotyczącymi budynków mieszkalnych, apartamentowców i kompleksów mieszkaniowych, a także biur i inwestycji komercyjnych. Z kolei nie wpłynęły jeszcze wnioski o budowę hoteli czy inwestycji turystycznych w tym regionie.

Inwestycje nadmorskie

Wzdłuż wybrzeża na terenach zwolnionych z przemysłowych instalacji rośnie zainteresowanie inwestycjami. W tej chwili realizowane są prace nad planami zagospodarowania terenów nadmorskich przez firmy takie jak Petrolina i EKO Cyprus. Dodatkowo, firma Solvin Ltd. planuje budowę dwóch wież o wysokości 67,6 m w pobliżu Mariny Larnaki. Tereny przybrzeżne w 80% należą do firm naftowych.

Nielegalne transfery – także Polacy w grze

Zgodnie z doniesieniami, także wielu Polaków angażuje się w nielegalne transfery pasażerów z lotnisk do miejsc pobytu turystów. Na wielu popularnych grupach można zauważyć ogłoszenia w tej sprawie, a turyści regularnie korzystają z takich usług. Często wykorzystywane są stare samochody, a przewóz odbywa się bez tabliczek ΛΔX lub TAXI, co czyni te usługi nielegalnymi. O problemie z tabliczkami pisaliśmy już wcześniej w artykule: Obowiązkowa tabliczka ΛΔX.

Problemy z infrastrukturą i zapotrzebowanie na rozwój

Zgodnie z przedstawionymi danymi, rozwój infrastruktury w regionie Livadia staje się pilnym zagadnieniem. Wśród najistotniejszych potrzeb znajduje się dokończenie budowy alei Alexandrosa Panagoulisa oraz budowa nowych szkół. Przedstawiciele lokalnych władz podkreślają, iż infrastruktura musi nadążyć za wzrastającym popytem związanym z tak szybkim rozwojem, który notowany jest szczególnie w obszarze mieszkalnym.

FAQ

Co oznacza „nowa Larnaka”?

„Nowa Larnaka” to obszar na Cyprze, który zaczął się dynamicznie rozwijać po przeniesieniu przemysłowych instalacji. w tej chwili przyciąga inwestycje mieszkaniowe i turystyczne.

Jakie są problemy z nielegalnymi transferami?

Nielegalni kierowcy, w tym także wielu Polaków, oferują transfery z lotnisk do miejsc pobytu turystów, korzystając z nielegalnych pojazdów bez tabliczek ΛΔX lub TAXI.

Co zmienia rozwój infrastruktury w Larnace?

Szybki rozwój regionu wymaga rozbudowy infrastruktury, w tym zakończenia budowy dróg oraz stworzenia nowych placówek edukacyjnych.

Idź do oryginalnego materiału