Podbijarka torowa to maszyna wykorzystywana do regulowania geometrii toru. W trakcie prac unosi ona szyny i podkłady, uzupełnia i zagęszcza tłuczeń, a następnie układa tory z powrotem we właściwym położeniu – zarówno na adekwatnej wysokości, jak i z zachowaniem prawidłowego poziomu. Zabiegi te pozwalają nie tylko wyeliminować drobne nierówności, ale również zapobiegają przyspieszonemu zużyciu torowisk.
Ze względu na konieczność zachowania płynności ruchu tramwajowego, prace są realizowane nocą – co sprawia, iż nie wpływają na rozkładowe kursowanie pojazdów. MPK zaznacza jednak, iż w godzinach wieczornych i nocnych może być słyszalny hałas, za co przeprasza mieszkańców.
W maju br. maszyna pracowała na odcinku ul. Jana Pawła II, pomiędzy rondem Śródka a rozjazdem przy ul. Kórnickiej. Aktualnie prowadzone są roboty na ul. Hetmańskiej – od ronda Starołęka do skrzyżowania z ul. Głogowską.
Na tym jednak nie koniec. W najbliższych miesiącach planowane jest wykonanie podobnych prac na kolejnych odcinkach torowisk:
Zamenhofa – między rondem Starołęka a ul. Kruczą,
Warszawska – od ronda Śródka do ul. Krańcowej,
Trasa Piątkowska – od Al. Solidarności do pętli Piątkowska,
Królowej Jadwigi – pomiędzy ul. Półwiejską a Wierzbięcicami,
Przybyszewskiego – od Marcelińskiej do Dąbrowskiego,
Grunwaldzka – od ronda Nowaka-Jeziorańskiego do ronda Skubiszewskiego.
W sumie w 2025 roku planowane jest podbicie około 23 kilometrów pojedynczych torów tramwajowych. To element szerszego programu dbałości o stan techniczny torowisk w Poznaniu, realizowanego we współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego.