Spoofing telefoniczny to wyjątkowo niebezpieczna taktyka stosowana przez cyberprzestępców, z uwagi na to, iż jest trudna do zidentyfikowania. Polega ona na schemacie, w którym atakujący dzwoni do ofiary wykorzystując cudzy numer telefonu. W efekcie odbierający jest przekonany, iż rozmawia przykładowo z przedstawicielem banku

Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce
Telefoniczny spoofing to technika polegająca na podszywaniu się pod cudzy numer telefonu. Dzięki temu dzwoniący może sprawić, iż u odbiorcy na ekranie pojawi się sfałszowany numer. Jest to możliwe głównie dzięki technologii VoIP, która pozwala na manualne ustawienie dowolnego numeru jako tego, który wyświetla się podczas połączenia.
Chociaż samo modyfikowanie numeru telefonu nie jest z natury szkodliwe, to skutki jego wykorzystania mogą być groźne. Oszuści często korzystają z tej metody, by udawać pracowników instytucji finansowych i kontaktować się z przypadkowymi osobami. W trakcie rozmowy przedstawiają zmyślone historie, które mają na celu zmanipulowanie rozmówcy i zdobycie dostępu do jego konta bankowego. Osoby padające ofiarą spoofingu często są przekonane, iż rozmawiają z prawdziwą infolinią bankową, ponieważ na ekranie telefonu widnieje odpowiednia nazwa lub numer.
Schemat działania takich ataków zwykle jest podobny. Przestępca próbuje wzbudzić strach i wywołać silne emocje, informując o rzekomym zagrożeniu — na przykład o nieautoryzowanym dostępie do konta. Taka narracja ma na celu skłonienie ofiary do szybkiego, nieprzemyślanego działania, które rzekomo ma zapobiec dalszym stratom.
W rzeczywistości są to jedynie próby manipulacji, których celem jest uzyskanie zdalnego dostępu do urządzenia ofiary. W tym celu przestępcy często proszą o zainstalowanie popularnych aplikacji, takich jak TeamViewer czy AnyDesk. Choć na co dzień są one przydatne w pracy zdalnej, w kontekście rozmowy z rzekomym bankiem stanowią poważne zagrożenie.
Co istotne, w tej chwili nie istnieje skuteczna metoda, która pozwalałaby całkowicie zablokować tego rodzaju oszustwa. Każdy może otrzymać taki fałszywy telefon, a jedynym realnym zabezpieczeniem jest czujność i zdrowy rozsądek odbiorcy. Warto pamiętać, iż wyświetlany numer lub nazwa dzwoniącego nie są gwarancją, iż po drugiej stronie znajduje się osoba, za którą się podaje.
Aby uniknąć padnięcia ofiarą oszustwa, należy zachować ostrożność i nie podejmować decyzji pod wpływem emocji. jeżeli usłyszymy niepokojącą informację dotyczącą naszego konta, najlepiej natychmiast zakończyć rozmowę i samodzielnie skontaktować się z bankiem – dzwoniąc na oficjalny numer podany na stronie internetowej lub w aplikacji. Tylko w ten sposób mamy pewność, iż rozmawiamy z autentycznym pracownikiem banku.