Modernizacja opolskich linii kolejowych będzie realizowana na zlecenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Wyczekiwane prace na liniach Opole – Nysa i Opole – Kluczbork mają się rozpocząć w przyszłym roku. Pieniądze będą pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. Plan zakłada, iż na obu tych liniach pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h.
– Jednak aby to było możliwe, trzeba zlikwidować część przejazdów kolejowych – mówi Robert Węgrzyn, członek zarządu województwa odpowiadający m.in. za infrastrukturę.
– Rozpoczęliśmy konsultacje z samorządami, na terenie których przewidziana jest modernizacja opolskich linii kolejowych. w tej chwili jest tak, iż średnio przejazd jest co kilometr, także w ciągu dróg polnych. Część z nich trzeba zamknąć. Rozmawiamy o tym i liczymy, iż gwałtownie dojdziemy do kompromisu – stwierdza Robert Węgrzyn.
Zaznacza, iż modernizacja tych dwóch opolskich linii kolejowych to nie tylko poprawa stanu torowiska, ale także ich elektryfikacja.
Modernizacja opolskich linii kolejowych na północy i południu regionu
Marcin Oszańca, prezes opolskiego PSL oraz pełnomocnik marszałka województwa ds. infrastruktury dodaje, iż PKP PLK musi zrealizować te inwestycje w przyszłym roku. Właśnie ze względu na to, iż mają finansowanie z KPO. Podkreśla, iż na liniach Opole – Nysa i Opole – Kluczbork planowane zmiany się nie kończą.
– Równolegle w przygotowaniu jest modernizacja linii Kluczbork – Wrocław. Obejmuje ona m.in. odcinki Kluczbork – Wołczyn i Bierutów – Oleśnica. To poprawi jakość podróży tysięcy mieszkańców północnej Opolszczyzny – deklaruje.
Można powiedzieć, iż modernizacja opolskich linii kolejowych przyspiesza. Po wakacjach rozpoczną się prace w rejonie Głuchołaz, które poprawią skomunikowanie tego miasta czeskim Krnovem. W przyszłym roku rozpocznie się rewitalizacja linii prowadzącej do Jesenika.
Trwają już prace na 54 kilometrach linii Opole – Pyskowice przez Strzelce Opolskie. To zadanie warte ponad 100 mln zł. Po jego realizacji pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h.
Z tą samą prędkością docelowo mają się też poruszać pociągi na innej modernizowanej linii, prowadzącej z Opola przez Fosowskie do Częstochowy. To zadanie warte łącznie około 120 mln zł. Finał w przyszłym roku. Najpierw jednak utrudnienia.
– Szeroki zakres prac wymaga zmian w komunikacji. Od 8 do 29 września br. na odcinku Fosowskie – Opole Główne, Częstochowa – Fosowskie oraz Kochanowice – Lubliniec kursować będzie zastępcza komunikacja autobusowa – zapowiada Marta Pabiańska z zespołu prasowego PKP PLK.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania