Dziesiątki spektakli (w tym premiery), koncertów, projekcji filmowych i paneli dyskusyjnych przez dziewięć festiwalowych dni przekształci Poznań w dynamiczną scenę artystyczną. 18 lokalizacji oraz place i ulice miasta wypełnią się różnymi formami sztuki. To Malta -różnorodna, otwarta, łącząca idee i ludzi – w liczbach, które już za 10 dni przełożą się na niepowtarzalne emocje. Ponownie pod hasłem Za Miłość! zaprosi publiczność do wspólnej zabawy, ale też rozmowy i refleksji.
Spektakle, które pokochała publiczność
Jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń tegorocznej edycji będzie bez wątpienia „Embodying Pasolini” – wspólny performans uhonorowanej Oscarem aktorki Tildy Swinton oraz cenionego w środowisku modowym i performatywnym historyka sztuki i kuratora mody Oliviera Saillarda. Artyści podejmą medytację nad tożsamością i rolą ciała poprzez kontakt z kostiumami I rekwizytami z filmów Piera Paola Pasoliniego – wpływowego włoskiego reżysera I skandalisty. Spektakl prezentowany jest raz w roku w wybranym miejscu na świecie – w 2025 roku będzie nim Poznań. Dzięki inicjatywie Kina Pałacowego i Gravity festiwal poprzedzi retrospektywa wybranych dzieł Pasoliniego.
W dwóch różnych odsłonach zaprezentuje się włoska grupa choreograficzna Dewey Dell. Ich hipnotyzujące „I’ll do, I’ll do, I’ll do” to sceniczny rytuał, w którym sugestywna choreografia I intensywny elektroniczny puls nawiązują do starożytnych obrzędów płodności – komentując historię i osadzając ją we współczesnym kontekście. Podobną rolę pełni ich druga propozycja – „Święto wiosny” – twórcza reinterpretacja baletu Igora Strawińskiego, jednej z najbardziej wpływowych kompozycji XX wieku.
Unikalnym doświadczeniem będzie także „Ultraficción Nr. 1 / Odłamki Czasu” – spektakl hiszpańskiego kolektywu El Conde de Torrefiel, rozgrywający się o zmierzchu, na polanie nad Jeziorem Maltańskim. Wykorzystując niestandardowe dla teatru środki i formy wyrazu, artyści opowiadają o ludzkiej kondycji, przemijaniu i życiu na krawędzi, a w zaangażowaniu wyobraźni widzów pomogą okoliczna przyroda i… stado owiec. Na spektakl będzie można dojechać zabytkową kolejką Maltanką.
Perły Polskiej Sceny
Na festiwalu dwukrotnie będzie można spotkać się z twórczością Agnieszki Holland przeniesioną na teatralną scenę. W Auli Artis wybrzmi „Głos potwora” – opera inspirowana filmem „Europa Europa” i wspomnieniami Sallego Perela, przygotowana przez kompozytora Alka Nowaka, autora libretta i dramaturga Roberta Bolesto oraz reżyserkę Agnieszkę Smoczyńską. To unikalne dzieło, przenosząc widzów w przestrzeń mitologiczną, opowie o tożsamości, wykluczeniu i woli przeżycia za wszelką cenę.
Na Maltę powraca Anna Smolar. Jej „Kobieta samotna” – reinterpretacja filmu Holland z 1981 roku – podejmuje temat troski, solidarności i osamotnieniu w systemie. Będzie to także teatralny debiut raperki Ryfy Ri. Trzykrotnie nominowana do Oscara Agnieszka Holland będzie również gościnią specjalną tegorocznej Malty, która stanie się poniekąd retrospektywą jej twórczości, w programie kina plenerowego obejrzymy oba tytuły, które stały się punktem wyjścia do nowych interpretacji.
Poruszającym i interdyscyplinarnym doświadczeniem będzie spektakl „Jest tylko jedna” autorstwa Darii Sobik, w reżyserii Pameli Leończyk – o jednej z najtrudniejszych i ambiwalentnych życiowych relacji: córki z matką, który będzie miał swoją premierę w ramach Malty. Niecodzienną scenografię teatralną stanowią tu prace Anny Myszkiewicz, które za dnia publiczność obejrzy w formie wystawy – kuratorowanej przez Aleksandrę Pietrzak – na poznańskiej Scenie Roboczej.
Malta to również przegląd najciekawszych produkcji Teatru Polskiego w Poznaniu, czyli TP1875 Fest. Uznany już przez krytykę „Pigmalion” Mikity Iłynczyka pokaże, jak aktualna, mimo upływu ponad wieku od publikacji, pozostaje słynna satyra George’a Bernarda Shawa. Podążając za przenikliwą intuicją autora pierwowzoru, spektakl przygląda się społecznym napięciom i bada możliwe, potencjalne scenariusze nadciągających dekad. „Querelle” Piotra Pacześniaka, oparty na prozie Jeana Geneta, opowie o winie, pożądaniu i poszukiwaniu wolności. „Wiera Gran” Damiana Josefa Neća w poruszający sposób przywoła tragiczną historię żydowskiej pieśniarki oskarżonej o kolaborację z gestapo. Z kolei „Nowy Pan Tadeusz, tylko iż rapowy” Kamila Białaszka to twórcza interpretacja narodowej epopei – osadzona w ulicznym kontekście i hip-hopowej stylistyce. Z kolei w Polskim Teatrze Tańca premierowo zobaczymy „Stories” Katarzyny Niżnik i Eweliny Cieśli – choreograficzną syntezę współczesnych doświadczeń młodzieży, posługującej się językiem nowych mediów.
Brzmienia Malty
Tegoroczny program muzyczny festiwalu jest wyjątkowo bogaty. Po 10-letniej przerwie do Poznania przyjedzie Róisín Murphy. Irlandzka artystka dała się poznać jako wokalistka duetu Moloko. Jej trwająca już dwie dekady solowa kariera to pasmo znakomitych płyt wypełnionych wyrazistym disco jak, chociażby hit „Overpowered”. Murphy słynie z hipnotyzujących występów na żywo – i nie inaczej będzie na Malcie. Jej koncert poprzedzi eklektyczny DJ set Poté, który zachwycił w zeszłym roku poznańską publiczność. W tym roku wystąpi na dużej scenie ze swoimi nowymi utworami. Wciągający będzie również występ francuskiej grupy L’Impératrice, od lat tworzącej ambitny pop z dyskotekowym połyskiem. W roli supportu zaprezentuje się duński duet Roya – nowa nadzieja skandynawskiej elektroniki, który zdobył wierne grono fanów w mediach społecznościowych i szykuje się do światowej ekspansji.
Po raz pierwszy w Polsce zagrają The Teskey Brothers – charyzmatyczni reprezentanci australijskiego deep soulu, znani z olśniewających koncertów. Przed nimi wystąpi Tomasz Makowiecki, który właśnie triumfalnie powrócił na polską scenę albumem „Bailando”. Łączący hiphopową rytmikę, bossa novę i nu-jazz BADBADNOTGOODzaprezentuje materiał z nadchodzącego albumu. W roli supportu przed Kanadyjczykami usłyszymy hoshii – zespół dowodzony przez nagrodzonego Paszportem Polityki saksofonistę Kubę Więcka. Do Polski powróci również uwielbiany Fink – artysta od lat balansujący na granicy trip-hopu
i indie folku, tworzący intymne, hipnotyzujące brzmienia. Tego dnia na scenie zobaczymy też Roberta Cichego, który twórczo łączący bluesowe inspiracje z nowoczesną elektroniką. Na wszystkie powyższe koncerty dostępne są bilety indywidualne oraz karnet obejmujący pięć muzycznych wieczorów. Dodatkowym, interdyscyplinarnym i wybuchowym wydarzeniem będzie show jednej z najpopularniejszych uczestniczek kultowego „RuPaul’s Drag Race” – drag queen Alaski Thunderfuck.
Muzyka powróci także do Klubu Festiwalowego w formie silent disco. Pierwsze z nich poprowadzi trio NOS – Michał Nogaś, Agnieszka Obszańska i Agnieszka Szydłowska. Finałowe zaś jest efektem współpracy z debiutującym w tym roku w Poznaniu festiwalem Bittersweet. Klub Festiwalowy działał będzie codziennie pod egidą Local Girls Stage, z gościnnym udziałem artystów występujących w programie festiwalu jak Julian Świeżewski czy Demetrio Castellucci.
Razem na ulicach
Bogaty, otwarty, plenerowy program to nieodzowny element każdej edycji festiwalu: darmowe spektakle osadzone w miejskiej przestrzeni. Maltę zainauguruje w tym roku spektakl „Otwarte linie” francuskiej grupy Basinga. Spektakularne i emocjonujące widowisko niemal w całości rozegra się na dwustumetrowej linie rozpiętej ponad placem Wolności, po której będzie chodzić współtwórczyni zespołu – Tatiana-Mosio Bongonga. Publiczność odegra tu aktywną rolę – to ona będzie podtrzymywać linę, po której poruszać się będzie artystka. Równie podniebnym wydarzeniem będzie spektakl „RoZéO” autorstwa zespołu Cie Gratte Ciel
(fr. „drapacze chmur”). Aktorki i aktorzy uniosą się ponad Starym Rynkiem, by – kołysząc się w powiewach wiatru, do muzyki granej na żywo – przypomnieć o naszym zespoleniu z naturą.
Wyreżyserowany przez Ewę Kaczmarek i Daniela Stachułę oraz integrujący różne środowiska twórcze Poznania spektakl „Dawno temu w Glutendorfie” sięga do historii poznańskiego teatru ludowego i oddolnych działań społecznych. Podróż w czasie rozpocznie się samym aktem drogi. Spektakl rozgrywa się bowiem w zabytkowym „ogórku”.
Uwielbiany i działający od dekad Teatr Biuro Podróży powraca na Maltę, by zaprezentować w Starej Rzeźni swoją interpretację szekspirowskiej „Burzy„. Wyjątkowym doświadczeniem będzie „Hit Out” włoskiego, dziewczyńskiego kolektywu Parini Secondo – spektakl, w którym performerki, korzystając ze skakanek, tworzą z samego aktu skakania symfonię perkusyjnych dźwięków. Ten sam zespół zaprezentuje także plenerowy spektakl „Speeed„, który już zdobył uznanie w Europie. Ten kolorowy i dynamiczny hołd dla tokijskiego tańca Para Para oraz muzyki eurobeat to skondensowana i zaraźliwa dawka radości.
Warto ponownie podkreślić, iż wszystkie te wydarzenia są darmowe i ogólnodostępne – jednak aby obejrzeć „Dawno temu w Glutendorfie”, należy wcześniej odebrać bezpłatne wejściówki dostępne w Centrum Festiwalowym. Ważnym komponentem sceny ulicznej – już drugi rok z rzędu – będą uliczne brass bandy: włoskie Bandakadabra, francuskie La Confiserie oraz hiszpańskie La Dinamo.
Kobiece myśli, kobiece głosy
Malta jest kobietą. Dlatego i w tym roku nie zabraknie sekcji poświęconych twórczości kobiet oraz wiedzy, którą dzielą się z innymi, by ulepszać swoje wnętrze, ciało i świat dookoła.
W Klubie Festiwalowym po raz drugi wybrzmią „Głosy Kobiet” – seria rozmów z uznanymi pisarkami. Rozmówczyniami dziennikarza Michała Nogasia będą Joanna Bator, Gwendoline Riley, Eliza Clark oraz Claudia Durastanti.
Nowością będzie cykl „Kino Kobiet„. Na czas trwania festiwalu w pasażu Quadro na Starym Rynku powstanie przytulna przestrzeń – zaaranżowana przez partnera Malty, firmę wnętrzarską VOX – w której będzie można oglądać świetną kinematografię i posłuchać twórczyń związanych z wielkim ekranem, m.in.: Agnieszki Holland, Agnieszki Smoczyńskiej, Kingi Dębskiej, Doroty Kolak, Katarzyny, Rosłaniec Marty Ojrzyńskiej oraz Marii Dębskiej. Wszystkie rozmowy poprowadzi dziennikarka Anna Serdiukow, a obok gościń wypowiadać się będą także ekspertki i eksperci z Uniwersytetu SWPS i Kliniki SWPS.
Na festiwal powracają także „Wiedźmy” – kobiety, które wiedzą i tą wiedzą się dzielą. Centralnym wydarzeniem tej sekcji będą obchody Nocy Świętojańskiej: Przesilenia letniego nad Wartą, prowadzone przez Ritę Małgorzatę Daniło-Gorlewicz. Poprowadzi ona sesję gimnastyki słowiańskiej, warsztaty zaplatania wianków oraz performatywne spotkanie poświęcone energii życiowej i seksualnej. Po zmroku rozpalone zostanie ognisko, wokół którego ukazane zostaną rytuały dawnych Słowian. W ramach „Wiedźm” w Atrium UAP odbędzie się również wydarzenie „Zwyciężyć chorobę” – prelekcja połączona z sesją medytacyjną, koncertem mis i gongów, prowadzona przez Małgorzatę Dec.
Do wnętrza Klubu Festiwalowego powróci cykl „Cześć Dziewczyny!” – prowadzona przez Kulczyk Foundation przestrzeń rozmów o archetypach kobiecości, energii kobiecej i męskiej oraz menopauzie. W dwóch panelach, obok zaproszonych ekspertek i ekspertów, udział weźmie mecenaska festiwalu – Dominika Kulczyk. Z inicjatywy Kulczyk Foundation i we współpracy z młodzieżą z poznańskiego Liceum Da Vinci przy wsparciu Chóru Pogłosy, powstaje piosenka „Okres bez tabu. Zmiana zaczyna się od nas”, która wybrzmi podczas festiwalu na placu Wolności. Do udziału w tym wydarzeniu performatywnym zaproszeni są wszyscy chętni.
Więcej informacji o programie na stronie www.malta-festival.ploraz specjalnej aplikacji festiwalowej dostępnej w Apple Appstore i Google Play.