Kongres rowerowy Województwa Lubelskiego w Świdniku

wschodni24.pl 2 godzin temu

W Miejskim Ośrodku Kultury w Świdniku odbyło się III Lubelskie Samorządowe Forum Rowerowe. Kongres stał się platformą do dyskusji i wymiany twórczych pomysłów, które wpłyną na rozwój naszego województwa. Poruszono także kwestie rozwoju infrastruktury rowerowej w regionie. Wydarzenie, które wpisało się w Europejski Tydzień Mobilności, oficjalnie otworzył marszałek Jarosław Stawiarski. Organizatorem wydarzenia był Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego we współpracy z Miastem Świdnik.

W Polsce i Europie trend na jazdę rowerem stale rośnie i jest wyzwaniem dla władz samorządowych i lokalnych w kontekście transportowym (jeśli chodzi o dojazdy do pracy czy szkoły), jak i turystycznym, kiedy podróżujemy i zwiedzamy region rowerem.

W województwie lubelskim funkcjonuje w tej chwili 5 tras regionalnych: Lublin – Wola Uhruska; Nadbużański Szlak Rowerowy; Kazimierz Dolny – Lublin; Kazimierz Dolny – Kraśnik; Centralny Szlak Rowerowy Roztocza. Mamy też szlak o randze krajowej, czyli Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo. Wszystkie te trasy muszą być w przyszłości zmodernizowane ze względu na zmieniające się wymagania rowerzystów. Z tego powodu na początku bieżącego roku Zarząd Województwa Lubelskiego powołał Zespół ds. opracowania koncepcji przebiegu międzynarodowych, krajowych i regionalnych tras rowerowych.

Dane uzyskane z liczników zamontowanych na Centralnym Szlaku Rowerowym Roztocza dowodzą, iż m.in. w Zwierzyńcu na Roztoczu pomiędzy majem a sierpniem było prawie 46 tysięcy przejazdów rowerem.

– Podczas Forum rozmawialiśmy o koncepcji przebiegu tras krajowych, w tym m.in. od Wisły po Bug, jak i międzynarodowych. Najbardziej zaawansowany projekt sieci tras, o łącznej długości ok. 135 km, dotyczy Roztocza i biegnie od Kraśnika po Hrebenne, a dalszy ciąg ma na Ukrainie. W przyszłości może stać się interesującą turystyczną trasą prowadzącą do Lwowa – podkreślił marszałek Jarosław Stawiarski.

Samorząd Województwa Lubelskiego pracuje nad nowymi produktami turystycznymi, opartymi m.in. na trasach rowerowych, które zdecydowanie poprawią wizerunek regionu i przyciągną aktywnych turystów. Są pomysły i plany na nowe produkty turystyczne: Wiślana Trasa Rowerowa czy zupełnie nowa koncepcja trasy wzdłuż rzeki Wieprz – VeloWieprz, które uzupełniłyby sieć długodystansowych tras rowerowych i stałyby się magnesem dla potencjalnych turystów planujących pobyt w województwie lubelskim.

Świdnik to miejsce nieprzypadkowe. Miasto konsekwentnie wdraża rowerowe rozwiązania z dużym sukcesem – aż 25% uczniów jeździ rowerem do szkoły. W tegorocznej edycji uczestnicy wydarzenia po raz pierwszy mogli wziąć udział w rowerowym objeździe infrastruktury w mieście i zobaczyć, jakie standardy obowiązują w Świdniku, oraz ocenić potencjał miasta w kontekście rozwoju ruchu rowerowego.

Idź do oryginalnego materiału