Jak kontrolować ciśnienie w oponach i dlaczego to takie ważne?

elblag24.pl 5 godzin temu

Opona nie działa w pojedynkę – musi być wypełniona powietrzem, aby zachować wytrzymałość i chronić pojazd. Tym samym zwiększa bezpieczeństwo, ale też komfort jazdy kierowcy oraz pasażerów. Im więcej gazu, tym wyższe ciśnienie, choć wpływ na liczbę barów mają też inne czynniki, na przykład temperatura. Na rynku nie brakuje już modeli zachowujących skuteczność jakiś czas po przebiciu, ale odpowiednia ilość powietrza przez cały czas ma najważniejsze znaczenie w codziennym używaniu ogumienia.

Ile wynosi odpowiednie ciśnienie w oponach?

Rekomendowana wartość ciśnienia różni się w zależności od danego pojazdu i jego obciążenia. Koniecznie trzeba się posłużyć specyfikacją auta, dostępną w jego instrukcji, a także na klapce wlotu paliwa lub naklejce na słupku drzwi kierowcy. Łatwo też sięgnąć po dostępne w internecie tabelki do konkretnych modeli samochodów.

Liczą się również: rozmiar, konstrukcja i umiejscowienie ogumienia – z przodu lub z tyłu. Jakie ciśnienie w oponach będzie odpowiednie dla danego modelu? Informacja o zalecanej liczbie barów jest widoczna z boku produktu – można ją łatwo odczytać tuż przed pompowaniem. Zwykle w najbardziej popularnym rozmiarze (205/55 R16) ciśnienie powinno wynosić 2,2-2,5 bara z przodu i 2,9-3 bara z tyłu. Dla porównania w bardzo dużych oponach (225/45 R17) jest to około 2,1-2,4 bara na przedniej osi oraz 2-2,9 bara na tylnej.

Przed napompowaniem ogumienia do wybranej wartości – mieszczącej się zakresie podanym dla auta i samej opony – warto brać korektę na temperaturę, która wpływa na ciśnienie. W przybliżeniu mowa tu o różnicy 0,1 bara na zmianę o wartości 10°C. Efekt nie jest więc imponujący, ale jeżeli wyjeżdża się z ciepłego garażu o temperaturze pokojowej w kilkustopniowy mróz, ciśnienie może spaść o choćby 0,3 bara – to już istotna kwestia.

Sprawdzanie ciśnienia i pompowanie opon – prosta instrukcja

Do ustalenia wymaganego ciśnienia w oponie posłuży manometr stanowiący integralną część kompresora. Bez sprawdzania liczby barów można więc od razu uzupełnić ich brakującą liczbę – na przykład na stacji benzynowej. Wystarczy klikać przycisk plus lub minus na kompresorze tak, aby na ekranie pojawiło się wymagane ciśnienie. Następnie należy podłączyć wężyk pod zawór wentylu i odpiąć go, gdy kompresor wyda sygnał dźwiękowy.

Aby nie pompować, a wyłącznie odczytać wartość ciśnienia, trzeba użyć samego manometru. Niekiedy urządzenie to znajduje się na rękojeści wężyka kompresora, ale w większości przypadków tak nie jest. Precyzyjną usługę sprawdzania liczby barów w oponie można wykonać także u wulkanizatora. Na wszelki wypadek i dla własnej wygody warto wozić ze sobą przenośny manometr, analogowy lub cyfrowy. Jak zbadać ciśnienie takim urządzeniem?

  1. Odkręć nakrętkę na wentylu opony.
  2. Włóż zawór manometru w zawór opony tak, aby wskazówka się przesunęła i zatrzymała.
  3. Wyjmij manometr i odczytaj z niego ciśnienie.
  4. Zakręć nakrętkę na wentylu.

Kontrola ciśnienia powinna być przeprowadzana regularnie, co najmniej raz w miesiącu, a najlepiej co dwa tygodnie. Dzięki temu można zawczasu wykryć spadek liczby barów, a tym samym w porę zapobiec zniszczeniu struktury ogumienia. Badanie warto też przeprowadzać przed każdą dłuższą trasą.

5 powodów, aby dbać o odpowiednie ciśnienie opony

Niewłaściwe ciśnienie w oponie może odpowiadać za zwiększony koszt spalania, a także poważniejsze konsekwencje. Warto wymienić aż pięć powodów, dla których powinno się dbać o dobrze napompowane ogumienie:

  • Krótsza droga hamowania – napompowana opona oznacza adekwatnie ułożony bieżnik, a ten – lepsze odprowadzanie wody oraz działanie rowków podczas zwalniania.
  • Niższe ryzyko uszkodzenia opony – struktura ogumienia jest chroniona przez powietrze.
  • Zwiększona ochrona podwozia – ciśnienie chroni nie tylko opony, ale i inne części pojazdu.
  • Wolniejsze zużycie bieżnika – równomiernie ułożona opona ściera się w każdym miejscu identycznie, co poprawia żywotność ogumienia.
  • Mniej zużytego paliwa – opona mniej przylega do podłoża, a tym samym nie podwyższa oporów toczenia.
Idź do oryginalnego materiału