Inwestycje kolejowe na południu Opolszczyzny. „Przywracamy miasto na mapę”

4 godzin temu

Inwestycje kolejowe na południu województwa opolskiego, na pograniczu polsko-czeskim, mają przywrócić Głuchołazy na kolejową mapę regionu i Europy. Będzie to możliwe zarówno poprzez modernizację sieci kolejowej, jak i powstanie łącznika w rejonie stacji Głuchołazy Miasto.

Ustalenia w tej sprawie zapadły niedawno podczas międzynarodowego spotkania w Czechach. Jak informuje Rober Węgrzyn, członek zarządu województwa opolskiego odpowiadający za kwestie infrastruktury i komunikacji, pierwsza inwestycja ma się rozpocząć 1 września.

– Wtedy ruszy modernizacja linii kolejowej na odcinku od Głuchołaz, przez Pokrzywną do granicy państwa w kierunku Krnova. Czekaliśmy na to od lat. Standard linii kolejowej wzrośnie, z maksymalną prędkością składów do 120 km/h. w tej chwili ten limit to 60 km/h – wylicza.

– To ogromny skok jakościowy. Oznacza krótsze czasy przejazdu, większy komfort i przede wszystkim nowe możliwości dla pasażerów oraz gospodarki w naszym regionie. Otworzy też możliwość połączenia z magistralą podsudecką – zauważa Robert Węgrzyn.

Zmiany na stacji w Głuchołazach

Na tym inwestycje kolejowe na południu województwa opolskiego się nie kończą. W 2026 roku rozpocząć ma się dalsza modernizacja linii kolejowej GłuchołazyJesenik.

– Równolegle ruszą prace nad studium dla odcinka PokrzywnaPrudnik. Oba te projekty są najważniejsze dla połączenia Ziemi Nyskiej i Prudnickiej z Czechami i dalszymi szlakami europejskimi – argumentuje Robert Węgrzyn.

Oprócz tego modernizację ma przejść stacja Głuchołazy Miasto. Dzięki temu na jej peronie będą mogły się spotykać pociągi z Polski i z Czech.

– Będzie się to wiązało z budową około 300-metrowego łącznika do linii z Jesenika na Pokrzywną, by czeskie pociągi zyskały sprawniejszy dojazd na stację – opisuje członek zarządu województwa.

Robert Węgrzyn podkreśla, iż to symboliczne, ale i praktyczne rozwiązanie.

– Pokazuje, iż kolej naprawdę łączy ludzi, regiony i państwa. Naszym celem to stworzenie nowoczesnego węzła przesiadkowego, który stanie się wizytówką południa Opolszczyzny – zapowiada.

Linia kolejowa biegnąca z Głuchołaz w kierunku Krnova została otwarta w 1875 roku. W tym roku władze Głuchołaz planowały obchody 150-lecia istnienia tego połączenia.

– Zorganizowaliśmy choćby przyjazd lokomotywy parowej z Ołomuńca. Ze względu na zapowiadaną inwestycję musieliśmy to odwołać – mówi Paweł Szymkowicz, burmistrz Głuchołaz.

– Z euforią jednak na ten jubileusz poczekamy. Modernizacja linii przez Pokrzywną do Krnova znacznie poprawi nasze skomunikowanie – zauważa.

Inwestycje kolejowe na południu województwa opolskiego. „Trzeba więcej”

Piotr Mielec, dyrektor biura Opolskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, podkreśla, iż polsko-czeskie pogranicze na ogromny potencjał.

– Po latach analiz i zapowiedzi doczekaliśmy się bardziej konkretnych działań. To bardzo dobra wiadomość – mówi.

Jego zdaniem przy okazji prac warto byłoby wykonać przystanek w Pokrzywnej.

– Szczególnie, iż są tam pozostałości poniemieckiego budynku, który pełnił tę funkcję – zauważa.

Piotr Mielec zaznacza, iż na tym inwestycje kolejowe na południu województwa opolskiego nie powinny się skończyć.

– Oprócz zapowiadanej budowy połączenia do Prudnika warto byłoby zmodernizować linię kolejową prowadzącą z Głuchołaz do Nysy. To byłaby korzyść dla obu tych miast, a przy tym pojawiłaby się możliwość uruchomienia połączenia z Opola do Jesenika. Kiedyś było już takie połączenie, ale czas przejazdu był tak długi, iż mogło się to podobać tylko pasjonatom – przypomina.

Odpowiedzialność za poprawę sieci kolejowej na pograniczu spoczywa też na Czechach. Podczas niedawnego spotkania padły deklaracje modernizacji i po tam tej stronie.

– My podniesieniem standard swoich linii do prędkości do 120 km/h. Aby to miało sens, nasi sąsiedzi muszą zrobić podobnie – stwierdza Robert Węgrzyn.

***

Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania

Idź do oryginalnego materiału