Dofinansowanie dla gminy Gostyń na "czytanie bajek" o emocjach

6 dni temu
Zdjęcie: foto FB samorządowe przedszkole w Goli


Autorką gminnego projektu pn. „Poruszające Bajki o Emocjach” oraz wniosku, który otrzymał dotację w wysokości 120 960 zł na wprowadzenie w życie, jest Magdalena Rajewska, ekspertka do spraw przeciwdziałania uzależnieniom z wydziału oświaty gostyńskiego magistratu

Projekt realizowany będzie w roku szkolnym 2025/2026, dokładnie od listopada 2025 r. do maja 2026 r., w przedszkolach miejskich i oddziałach przedszkolnych na terenie gminy.

Głównym celem programu jest wspieranie rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych, a także umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i komunikowania swoich potrzeb. Dzieci pracować będą także nad nawiązywaniem i utrzymywaniem zdrowych relacji z rówieśnikami.

Program rekomendowany „Poruszające Bajki o Emocjach" został przygotowany w ramach „Wdrażania rekomendowanych programów profilaktycznych w placówkach oświatowych” finansowany jest ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu, w ramach konkursu „O udzielenie pomocy finansowej gminom na realizację programów profilaktycznych ujętych w systemie rekomendacji programów profilaktycznych opartych na naukowych podstawach”.
To jedyny spośród programów rekomendowanych dedykowany dla najmłodszych dzieci. Składa się z 10 zajęć. Pomaga rozwinąć dzieciom kompetencje potrzebne do życia z ludźmi. Rozwija zdolność do rozpoznawania i regulowania emocji oraz wyrażania ich w zdrowy sposób przez bajki.

- Zapraszamy dzieci do wyobrażania sobie, iż podróżują po gorących piaskach pustyni, albo zakradają się do Mruczącego Lasu. Odwiedzamy bagna, oceany, kopalnie. Podczas naszych wspólnych przygód dzieci spotykają postać, która ma problem. Problem z emocjami. Ich zadaniem jest odkryć, czy trawi ją zazdrość, złość, a może zalewa smutek. Dzieci stają się ekspertami. Uczą się radzić sobie z porażką – promuje Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.

Ponieważ działanie odbywa się na wczesnym etapie rozwoju, daje solidny grunt do rozwinięcia się umiejętności, które skutkują dobrostanem psychicznym i rozwinięciem się empatii wobec siebie oraz innych. Pomaga to dziecku w nawiązaniu głębokich relacji z innymi i lepszym rozumieniem samego siebie. Są to czynniki najważniejsze w prewencji przyszłych problemów psychologicznych i zachowań ryzykownych.
Odbiorcami bezpośrednimi programu są dzieci w wieku 4 – 5 lat, ich rodzice, a także nauczyciele wychowania przedszkolnego.

Idź do oryginalnego materiału