Autem po Europie – Litwa, Łotwa i Estonia

5 godzin temu
Zdjęcie: Łotwa. Ryga / Fot. Robert Felczak - Radio Kielce


W każdym kraju obowiązują nieco inne przepisy. Różne są także sposoby dokonywania opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg, limity prędkości czy też wysokość mandatów. Udając się autem w zagraniczną podróż warto więc zapoznać się z zasadami panującymi w kraju, po którym planujemy podróżować.

Podróż samochodem do państw bałtyckich – Litwy, Łotwy i Estonii – to coraz popularniejszy kierunek wśród kierowców szukających połączenia niedalekiej trasy z zupełnie innym klimatem. Ruch drogowy w tych trzech krajach ma swoją specyfikę, z którą warto się zapoznać przed wyjazdem.

We wszystkich trzech krajach obowiązuje ruch prawostronny, a poruszanie się samochodem zarejestrowanym w Polsce nie wymaga żadnych specjalnych pozwoleń. Polskie prawo jazdy jest uznawane, a zielona karta nie jest wymagana, choć dobrze mieć ze sobą potwierdzenie ubezpieczenia. Granice przekracza się swobodnie, ponieważ wszystkie te państwa należą do strefy Schengen.

Na drogach Litwy, Łotwy i Estonii obowiązują ograniczenia prędkości podobne do tych znanych z Polski, ale z kilkoma istotnymi różnicami. W terenie zabudowanym we wszystkich trzech krajach obowiązuje ograniczenie do 50 km/godz. Poza obszarem zabudowanym na drogach jednojezdniowych limit wynosi 90 km/godz., natomiast na drogach ekspresowych i autostradach – w zależności od kraju – dozwolona prędkość to 100 lub 110 km/godz.

Na Litwie w okresie letnim – od 1 kwietnia do 31 października – kierowcy samochodów osobowych mogą poruszać się po autostradach z prędkością do 130 km/godz., o ile pozwalają na to warunki drogowe. Zimą limit ten spada do 110 km/godz. Na Łotwie maksymalna prędkość na autostradzie to 110 km/godz., a w Estonii – 110 km/godz. latem, z możliwością podwyższenia do 120 km/godz. na niektórych odcinkach z nowoczesną infrastrukturą i zmiennymi znakami elektronicznymi.

We wszystkich trzech krajach przez cały rok obowiązuje nakaz jazdy z włączonymi światłami mijania. Także w dzień.

Mandaty

Jeśli chodzi o mandaty – systemy karania są dość surowe. Przekroczenie prędkości o 20 km/godz. może skutkować mandatem od około 20 do 50 euro, a poważniejsze wykroczenia karane są grzywnami wynoszącymi kilkaset euro. Za rozmowę przez telefon komórkowy bez zestawu głośnomówiącego grozi mandat w wysokości od 30 do choćby 70 euro. We wszystkich trzech krajach obowiązuje bardzo niski limit alkoholu we krwi – na Litwie i Łotwie 0,2 promila dla młodych kierowców i 0,5 dla doświadczonych, a w Estonii – absolutne zero.

Ceny paliw w krajach bałtyckich są zbliżone do polskich, choć nieco wyższe. W połowie 2025 roku za litr benzyny 95 trzeba zapłacić średnio od 1,60 do 1,75 euro, co przy obecnym kursie oznacza około 7 do 8 złotych za litr. Diesel kosztuje podobnie – nieco taniej na Litwie, a nieco drożej w Estonii. Gaz LPG jest dostępny, ale znacznie rzadziej – warto wcześniej sprawdzić mapę stacji.

Stacje paliw są dobrze rozmieszczone, często samoobsługowe, z obsługą dostępną w języku angielskim. Płatności dokonuje się kartą lub gotówką, choć ta druga opcja bywa ograniczona.

Styl jazdy w krajach bałtyckich jest nieco spokojniejszy niż w Polsce, choć bywa różny w zależności od regionu. Na Litwie kierowcy bywają bardziej dynamiczni, natomiast Estonia uchodzi za najspokojniejszy i najbardziej uporządkowany z państw bałtyckich. Wszędzie jednak obowiązuje duży nacisk na przestrzeganie przepisów. Szczególnie w miastach, gdzie policja bardzo pilnuje prędkości i parkowania.

System parkowania opiera się zwykle na strefach płatnych – najczęściej w centrach miast i przy atrakcjach turystycznych. Płatności dokonuje się w parkomatach lub przez aplikacje mobilne. Oznakowanie bywa wyłącznie po łotewsku, litewsku lub estońsku i dlatego warto wcześniej zorientować się, jak działa lokalny system opłat. Mandaty za nieopłacone parkowanie wynoszą od 20 do choćby 80 euro.

Wyposażenie auta

Na Litwie, Łotwie i w Estonii obowiązuje nakaz posiadania w samochodzie apteczki, gaśnicy i trójkąta ostrzegawczego. Na Litwie i Łotwie obowiązkowa jest także kamizelka odblaskowa – musi znajdować się w kabinie, a nie w bagażniku.

Warto też pamiętać, iż w Estonii funkcjonuje tzw. system „zielonego światła” – jeżeli na skrzyżowaniu światło zielone zaczyna migać, to znak, iż za chwilę zapali się czerwone, co daje więcej czasu w reakcję.

Podróż przez kraje bałtyckie to przyjemność z jazdy. Wiele tras prowadzi przez lasy, jeziora i wybrzeże Morza Bałtyckiego. Drogi są w coraz lepszym stanie, a nowoczesne oznakowanie sprawia, iż choćby mniej doświadczeni kierowcy czują się tam bezpiecznie.


Rozpoczęły się tymczasowe kontrole na granicach z Niemcami i Litwą
Od północy rozpoczęły się tymczasowe kontrole na granicach z Niemcami i Litwą, podczas których funkcjonariusze Straży Granicznej, wspierani przez policję i żołnierzy WOT mogą zatrzymać do wyrywkowej kontroli wytypowane pojazdy. [CZYTAJ WIĘCEJ]

CZYTAJ RÓWNIEŻ

INFORMATOR

Autem po Europie – Litwa, Łotwa i Estonia

2025-07-07
INFORMATOR

Autem po Europie – Słowacja

2025-06-30
INFORMATOR

Autem po Europie – Czechy

2025-06-30
Pokaż więcej

AUTEM PO EUROPIE – LITWA, ŁOTWA I ESTONIA. PRZYDATNE LINKI:

ZOBACZ RÓWNIEŻ:


ZASADY I BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO W EUROPIE

Nie ma przepisów dotyczących ruchu drogowego ani bezpieczeństwa drogowego, które obowiązują w całej Unii Europejskiej. Niektóre przepisy obowiązują jednak we wszystkich krajach UE. W różnych krajach mogą obowiązywać inne przepisy w odniesieniu do takich kwestii jak: maksymalny dopuszczalny poziom alkoholu we krwi (w niektórych krajach nie wolno usiąść za kierownicą choćby po wypiciu minimalnej ilości alkoholu), ograniczenia prędkości na różnego rodzaju drogach i w przypadku różnego rodzaju pojazdów, wyposażenie bezpieczeństwa w samochodach i dla rowerzystów, obowiązek włączania w dzień świateł mijania lub świateł do jazdy dziennej lub zmiana opon na zimowe.

Szczegółowe informacje na temat przepisów obowiązujących w krajach UE są dostępne na oficjalnej stronie internetowej Unii Europejskiej w zakładce „Zasady i bezpieczeństwo ruchu drogowego”.

AUTEM PO EUROPIE

2025-06-30

Idź do oryginalnego materiału