Rusza budowa drogi do elektrowni atomowej! Trasa do reaktora może sparaliżować region

5 godzin temu

Atom na Pomorzu, rusza budowa strategicznej drogi do pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Polska infrastruktura transportowa zyskuje właśnie nowy, najważniejszy element. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na budowę 26-kilometrowej trasy, która połączy przyszłą elektrownię jądrową „Lubiatowo-Kopalino” z drogą ekspresową S6.

Zdjęcie poglądowe. Fot. Pixabay

Wartość inwestycji przekracza 370 milionów złotych. Nowa droga ma umożliwić sprawne dostawy na plac budowy reaktora i pełnić rolę strategicznego połączenia z krajową siecią dróg.

Dwa kontrakty, jedna misja – połączyć atom z resztą Polski

Trasa podzielona została na dwa odcinki. Pierwszy – między Lubiatowem a drogą wojewódzką 213 – ma mieć długość 11 kilometrów. Jego budowa pochłonie 177 milionów złotych. Drugi fragment – od DW213 do węzła Łęczyce na trasie S6 – będzie liczyć 15 kilometrów, a jego koszt wyniesie niemal 200 milionów.

Inwestycja realizowana będzie w formule „projektuj i buduj”. Wykonawcy najpierw przygotują dokumentację techniczną i uzyskają niezbędne decyzje administracyjne, dopiero później przystąpią do adekwatnych prac budowlanych. GDDKiA przewiduje zakończenie całego przedsięwzięcia w drugim kwartale 2029 roku.

Technologia dostosowana do atomu

Projektowana droga będzie miała jeden pas ruchu w każdą stronę (1×2) i zostanie zbudowana w klasie GP, czyli głównej przyspieszonej. Kluczowym parametrem będzie wytrzymałość nawierzchni – przystosowana do transportu ciężkich elementów technologicznych elektrowni. Droga ma obsłużyć zarówno fazę budowy reaktora, jak i jego późniejszą eksploatację.

Emocje w regionie i w sieci

Budowa trasy wzbudziła szerokie zainteresowanie nie tylko lokalnych społeczności, ale i opinii publicznej w całym kraju. W mediach społecznościowych dominują dwa głosy: jedni widzą w inwestycji początek nowoczesnej Polski opartej na czystej energii atomowej, inni przypominają o możliwych skutkach środowiskowych i kosztach społecznych.

Część mieszkańców Pomorza obawia się zwiększonego ruchu ciężarówek i zmian w krajobrazie. Inni liczą na rozwój gospodarczy, nowe miejsca pracy i impuls inwestycyjny dla całego regionu. Eksperci z branży infrastrukturalnej i energetycznej podkreślają, iż droga będzie jednym z najważniejszych odcinków infrastruktury wspierającej transformację energetyczną kraju.

Przyszłość atomu w Polsce

Budowa trasy do „Lubiatowo-Kopalino” może stać się początkiem nowego etapu w historii polskiej energetyki. jeżeli tempo inwestycji zostanie utrzymane, a kolejne projekty infrastrukturalne ruszą zgodnie z planem, Polska może stać się pierwszym krajem w regionie z w pełni funkcjonującą elektrownią jądrową nowej generacji.

Na forach branżowych już pojawiają się pogłoski o kolejnych przetargach – nie tylko drogowych, ale także energetycznych i logistycznych. Projekt nabiera rozmachu, a jego realizacja będzie obserwowana przez inwestorów, samorządy i rynki finansowe.

Decyzje podejmowane dziś będą miały realny wpływ na bezpieczeństwo energetyczne Polski w kolejnych dekadach. Jedno jest pewne: budowa drogi do pierwszej elektrowni jądrowej to nie tylko wyzwanie inżynieryjne, ale też symbol nadchodzących zmian w strukturze krajowej gospodarki.

Źródło: forsal.pl/warszawawpigulce.pl

Idź do oryginalnego materiału