17-latkowie za kierownicą – rząd pracuje nad nowelizacją

2 godzin temu
Zdjęcie: 17-latkowie za kierownicą - rząd pracuje nad nowelizacją


Rząd chce obniżyć wiek uprawniający do posiadania prawa jazdy. Projekt przygotowany przez resort infrastruktury zakłada, iż 17-latkowie będą mogli ubiegać się o uzyskanie prawa jazdy kategorii B.

Będą mogli prowadzić samochód pod warunkiem posiadania pisemnej zgody rodziców lub opiekunów. Dodatkowo, przez pierwsze pół roku (lub do ukończenia 18 lat) młody kierowca będzie musiał jeździć pod nadzorem osoby co najmniej 24-letniej z minimum 5-letnim stażem za kierownicą.

O ocenę nowych przepisów zapytaliśmy kielczan, którzy mieli różne zdania na ten temat.

Młodym ludziom podobał się ten pomysł i podkreślali, iż kierowców początkujących będzie obowiązywał okres próbny, który ogranicza pełną swobodę na drodze. Były też głosy, iż praktykujący kierowca jest dużym zabezpieczeniem takiego rozwiązania. Nie brakowało i krytyki – zdaniem niektórych taka propozycja wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo na drodze, bo młodzi ludzie często uczestniczą w wypadkach i jeżdżą pod wpływem.

Tymczasem nowelizacja zakłada szereg innych obostrzeń dla młodych kierowców w postaci tzw. okresu próbnego. W tym czasie młodych kierowców będzie obowiązywał zerowy limit alkoholu, ograniczenie prędkości (50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza nim, oraz 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych), a także zakaz przewozu osób niepełnoletnich bez dorosłego pasażera.

Zdaniem Pawła Pawlika, instruktora jazdy obniżenie wieku kierowców, ale z określonymi obostrzeniami to dobra propozycja.

– Pamiętajmy, iż już teraz na kurs prawa jazdy zapisać się mogą osoby na trzy miesiące przed ukończeniem 18 roku życia. Im szybciej ktoś zacznie jeździć i będzie nabierał odpowiednich nawyków oraz doświadczenia, tym większa jest szansa, iż stanie się lepszym kierowcą – zaznacza.

Paweł Pawlik zwraca też uwagę, iż osoby, które zdają prawo jazdy w początkowym okresie są często bardziej uważne i czujne, brawura nierzadko dotyczy tych, którzy mają większe doświadczenie. Zabezpieczenie w postaci innego kierowcy może być w przypadku młodych kierowców czynnikiem dodatkowo hamującym takie zachowania.

Według autorów projektu nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo na drogach i poziom mobilności młodych osób. Projekt uwzględnia postulaty instruktorów, egzaminatorów i środowiska kierowców zawodowych, realizuje też rekomendacje Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.



Idź do oryginalnego materiału