Złocieniec: początek budowy obwodnicy

3 godzin temu

Dziś w Szczecinie podpisana została umowa na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Złocieńca w ciągu DK20. Drogę o długości 7,8 km za kwotę 141,4 mln zł wykona firma PORR. Inwestycja ma być gotowa w III kwartale 2029 roku.

Projektuj i buduj

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu budowlanego, na co przewidziano 10 miesięcy. Następnie zostanie uzyskana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Roboty budowlane powinny ruszyć w III kwartale 2027 roku i potrwają 20 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).

Trasa obwodnicy

Obwodnica o długości 7,8 km od południa ominie miasto oraz znajdującą się na zachód od niego miejscowość Rzęśnica. Będzie to jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Droga rozpocznie się rondem przed miejscowością Rzęśnica. Następnie po około 200 m przejdzie pod linią kolejową nr 210 (Chojnice-Runowo Pomorskie), na której powstanie wiadukt i po kolejnych 600 m przekroczy wiaduktem drogę powiatową do m. Kosobudy. Dalej droga będzie przez około 2 km biegła terenami polnymi, a następnie przez obszar leśny. Na przecięciu z ul. Żeromskiego w Złocieńcu zaplanowane jest skrzyżowanie, kolejne będzie na przecięciu z ul. Mirosławiecką. Następnie obwodnica zmieni swój przebieg na północno-wschodni, wychodząc z obszaru leśnego. Wiaduktami przejdzie nad ul. Piaskową, linią kolejową nr 410 (Grotniki Drawskie – Choszczno) i następnie mostem ponownie przekroczy linię kolejową nr 210 i rzekę Wąsawę. Obwodnica dalej będzie przebiegała na zachód od byłego wysypiska śmieci, aby włączyć się w przebieg DK20 w pobliżu istniejącej stacji paliw i skrzyżowania z drogą powiatową do Budowa (ul. Czwartaków), która zostanie nowym przebiegiem podłączona do ronda na końcu obwodnicy.

Obwodnica wyprowadzi tranzyt ze Złocieńca

Obecnie DK20 przebiega przez centrum miasta, a na trasie znajduje się wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych. Ściany budynków na ul. Dworcowej są niemal na krawędzi jezdni. Bezpośrednio przy przejeździe kolejowym w Złocieńcu są dwa skrzyżowania drogi krajowej pod bardzo ostrym kątem, co powoduje problemy zarówno w komunikacji pieszej w mieście, ale również jest niekorzystne dla ruchu drogowego. Dlatego niezbędne jest powstanie obwodnicy miasta, która wyprowadzi ze Złocieńca ruch tranzytowy z DK20.

Zmniejszy się hałas i zostaną ograniczone inne negatywne oddziaływania ruchu drogowego w mieście. Zaplanowane rozwiązania komunikacyjne umożliwią powiązanie obwodnicy z ul. Piaskową, przy której znajdują się obiekty magazynowo-przemysłowe. Dzięki temu ruch ciężki nie będzie musiał wjeżdżać do miasta. Znaczące korzyści odczują kierowcy, którzy nie będą już musieli przejeżdżać przez miasto, jadąc DK20.

Nowe obwodnice na Pomorzu Zachodnim

Obwodnica Złocieńca to ósma i przedostatnia inwestycja z rządowego Programu budowy 100 obwodnic, która przechodzi do realizacji w województwie zachodniopomorskim. Dwie nowe trasy oddaliśmy już do ruchu – obwodnicę Gryfina w ciągu DK31, z której kierowcy korzystają od grudnia ubiegłego roku, oraz obwodnicę Szczecinka w ciągu DK20 udostępnioną na kwietnia tego roku.

W trakcie robót budowlanych są cztery obwodnice. Wiosną tego roku ruszyła budowa obwodnicy Szwecji w ciągu DK22. realizowane są prace drogowe i przy obiektach mostowych. Dwie obwodnice – Wałcza i Rusinowa na DK22 otrzymały decyzje ZRID w lipcu tego roku i stopniowo ruszają tu pierwsze prace budowlane. Pod koniec lipca podpisaliśmy umowę obejmującą również budowę obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 – tu również realizowane są pierwsze prace.

Od czerwca tego roku trwa uzyskiwanie decyzji ZRID dla obwodnicy Stargardu na DK20. Wykonawca inwestycji w formule Projektuj i buduj powinien rozpocząć roboty na wiosnę przyszłego roku.

Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z uchyleniem przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie decyzji środowiskowej, będzie konieczna aktualizacja dokumentacji i ponowne uzyskanie decyzji

Idź do oryginalnego materiału