Gdańsk ogłosił przetarg na zaprojektowanie i budowę zajezdni tramwajowej na Ujeścisku. To kluczowa inwestycja dla południowych dzielnic miasta i krok w stronę zrównoważonego rozwoju systemu transportowego.
Nowa zajezdnia stanie się jednym z filarów planowanej trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz. Powstanie przy ul. Warszawskiej na działce o powierzchni ok. 4 ha. Będzie przystosowana do obsługi najnowszych tramwajów o długości 45–47 m.
– Tego typu tramwaje będą obsługiwać nową trasę zwaną GPW, która połączy górny i dolny taras miasta. Nowa zajezdnia, nowy tabor i nowa trasa stworzą razem solidny fundament pod nowy system transportowy w Gdańsku o najwyższej jakości. Chcemy, aby umożliwiał mieszkańcom szybkie, sprawne i ekologiczne przemieszczanie się po mieście, bez korków, bez stresu, na czas – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa.
Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie projektu ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Planowana pożyczka w wysokości 274 mln zł pokryje 100 proc. kosztów kwalifikowanych.
Opracowanie pełnej dokumentacji projektowej zajezdni i uzyskanie niezbędnych decyzji rozpocznie się jeszcze w 2025 r., potrwa ok. 19 miesięcy. Razem z budową zajmie cztery lata. Oddanie zajezdni do użytku jest planowane na początku 2030 r.
Zajezdnia tramwajowa Ujeścisko znacząco poprawi jakość życia mieszkańców, a zarazem stanie się impulsem do rozwoju południowych dzielnic Gdańska. Dzięki tej inwestycji komunikacja miejska będzie działać sprawniej, zmniejszy się emisja spalin, ograniczą korki, co wpłynie na komfort codziennego życia. Przy okazji władze miasta pokazują, iż rozwój Gdańska opiera się na długofalowej wizji i odpowiedzialnym planowaniu, które łączy nowoczesność z troską o środowisko i potrzeby mieszkańców. WOS
Kluczowy element
Zajezdnia Ujeścisko to jeden z kluczowych elementów strategii transformacji energetycznej i infrastrukturalnej Gdańska. Projekt został ujęty w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta. Zabezpieczono na niego ponad 373 mln zł, z czego ponad 334 mln zł przeznaczono na budowę zajezdni. Blisko 40 mln zł ma kosztować budowa podziemnego zbiornika retencyjnego. Znajdzie się w on pobliżu zajezdni, będzie wspierać system odwodnienia i retencję wód opadowych.
Na miarę potrzeb
Zajezdnia Ujeścisko zostanie wybudowana na działce o powierzchni ok. 4 ha. W skład nowoczesnego kompleksu technicznego będzie wchodzić:
• hala postojowa z 20 miejscami dla tramwajów, z możliwością rozbudowy o kolejne 10 miejsc
• stacja obsługi technicznej, gdzie będą wykonywane przeglądy, drobne naprawy i codzienna konserwacja
• nowoczesna myjnia dla tramwajów nowej generacji
• dyspozytornia odpowiedzialna za zarządzanie ruchem i planowanie pracy taboru
• układ torowy zintegrowany z istniejącą siecią tramwajową
• infrastruktura umożliwiająca odstawianie tramwajów poza godzinami szczytu