Sprawne oświetlenie to podstawa bezpieczeństwa
- Prawidłowo wyregulowane i sprawne światła pozwalają kierowcy wcześniej dostrzec przeszkodę znajdującą się na drodze czy też pieszego poruszającego się jezdnią lub poboczem - podkreśla nadkomisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w rozmowie z dziennik.pl.
Funkcjonariusz przypomina również o obowiązku jazdy na światłach przez całą dobę. Za niedopełnienie tego obowiązku w ciągu dnia grozi mandat w wysokości 100 zł i 2 punkty karne, a po zmroku kara wzrasta do 300 zł oraz 6 punktów. jeżeli podczas kontroli policja wykryje poważne wady oświetlenia lub nielegalne źródła światła, sankcje mogą być znacznie surowsze.
- Dlatego jeżeli światła posiadają poważne uszkodzenia, bądź usterki niemożliwe do usunięcia na miejscu kontroli policjant zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu i może nałożyć mandat karny w wysokości do 3000 zł - dodaje przedstawiciel KGP.
Nowe przepisy: elektroniczne zatrzymanie dowodu rejestracyjnego
Od 1 czerwca 2024 roku diagności dysponują narzędziem umożliwiającym szybkie wyłączenie niesprawnego pojazdu z ruchu. W przypadku wykrycia poważnej usterki dowód rejestracyjny zatrzymywany jest elektronicznie — poprzez wpis w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP).
- Diagnosta na badaniu technicznym posługuje się kryteriami oceny stanu technicznego, które są zawarte w rozporządzeniu dot. zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach - tłumaczy Karol Rytel, dyrektor ds. technicznych w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów.
Jeżeli usterka zostanie zakwalifikowana jako poważna (UP) lub niebezpieczna (UN), wynik badania technicznego będzie negatywny. W przypadku usterki niebezpiecznej diagnosta dodatkowo wirtualnie zatrzyma dowód rejestracyjny.
Naprawa i ponowne badanie w ciągu 14 dni
Po usunięciu usterek właściciel pojazdu powinien wrócić na stację kontroli pojazdów. jeżeli zrobi to w ciągu 14 dni, zapłaci jedynie za weryfikację naprawy, a nie pełne badanie.
- Wynik pozytywny badania „poprawkowego” zezwala diagnoście na dopuszczenie pojazdu do ruchu i wyznaczenie kolejnego okresowego badania technicznego. W przypadku, gdy doszło zatrzymania dowodu rejestracyjnego (wirtualnie) i ustała przyczyna jego zatrzymania, diagnosta w systemie CEP dokonuje jego zwrotu, bez konieczności wizyty w Wydziale Komunikacji - wyjaśnia Rytel.
Prawo jasno określa wymagania
Zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 1 i 5 Prawa o ruchu drogowym, pojazd musi być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, by korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu uczestników ruchu.
Najczęstsze usterki dyskwalifikujące pojazd
Diagności najczęściej spotykają się z usterkami sklasyfikowanymi jako poważne (UP). Ich usunięcie w ciągu 14 dni pozwala uniknąć dodatkowych kosztów. Do takich wad należą m.in.:
-
wycieki z amortyzatorów,
-
poluzowane elementy zawieszenia,
-
zużyte sworznie i łożyska,
-
nieprawidłowa geometria kół,
-
uszkodzone lub niesprawne światła,
-
nadmierna korozja konstrukcji,
-
niesprawne układy kierownicze i hamulcowe,
-
brak wymaganych zabezpieczeń w układzie kierowniczym,
-
brak lub niesprawne pasy bezpieczeństwa.
Usterki niebezpieczne – zatrzymanie dowodu natychmiast
Wady zakwalifikowane jako niebezpieczne (UN) oznaczają natychmiastowe wycofanie pojazdu z ruchu. Należą do nich m.in.:
-
pęknięte przewody hamulcowe,
-
poważne pęknięcia szyb w polu widzenia,
-
ryzyko odpadnięcia koła w czasie jazdy,
-
poważne uszkodzenia przekładni kierowniczej,
-
brak siły hamowania na co najmniej jednym kole,
-
skrajnie zużyte opony z widocznym kordem,
-
spaliny przedostające się do wnętrza pojazdu.
„Lista 41” najczęściej wykrywanych usterek
- Usterki na liście są uszeregowane od najczęściej występujących. Wszystkie występowały na tyle często, iż ich udział wśród całkowitej liczby usterek przekraczał 1 proc. - mówi dr inż. Paweł Dziedziak z Instytutu Transportu Samochodowego.
Wśród nich dominują: niesprawne hamulce, zużyte elementy zawieszenia i układu kierowniczego, uszkodzone oświetlenie oraz nadmierna korozja konstrukcji pojazdu.
Rewolucja w oświetleniu: legalne retrofity LED
Zmiany w przepisach umożliwiły montaż homologowanych żarówek LED w reflektorach halogenowych. To istotna wiadomość dla właścicieli starszych aut.
- W lampach samochodowych można stosować tylko homologowane źródła światła o kategorii przewidzianej przez producenta lampy - przypomina dr inż. Piotr Kaźmierczak z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów ITS.
Ekspert ostrzega jednak przed montażem nielegalnych zamienników, które mogą oślepiać innych kierowców. W UE homologację jako pierwsze uzyskały retrofity H11.
OSRAM i Philips wprowadzają pierwsze legalne LED-y
OSRAM Night Braker LED Smart ECE H11 oraz Philips Ultinon Pro6000 Boost to pierwsze produkty z unijną homologacją UN ECE, umożliwiające legalne stosowanie w całej UE.
H4 i H7 niedługo z homologacją?
- Wprowadzenie do procesu homologacji zamienników LED kolejnych kategorii żarówek, w tym dla H7 i H4, ma nastąpić w najbliższym czasie - zapowiada Kaźmierczak.
Ekspert podkreśla, iż jednym z warunków dopuszczenia LED-ów do użytku jest ich pełna kompatybilność z istniejącymi reflektorami bez ingerencji w konstrukcję lamp.
LED to nie wszystko
Specjaliści z ITS przypominają, iż źródłem słabego oświetlenia często są zmatowiałe klosze, zabrudzone odbłyśniki czy nieprawidłowo ustawione reflektory. Często to ich naprawa, a nie wymiana żarówki, najbardziej poprawia widoczność na drodze.