Z tych powodów auto nie przejdzie przeglądu w 2025 r. Niektóre mogą zaskoczyć kierowców

2 godzin temu
Zdjęcie: foto MK


Sprawne oświetlenie to podstawa bezpieczeństwa

- Prawidłowo wyregulowane i sprawne światła pozwalają kierowcy wcześniej dostrzec przeszkodę znajdującą się na drodze czy też pieszego poruszającego się jezdnią lub poboczem - podkreśla nadkomisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w rozmowie z dziennik.pl.

Funkcjonariusz przypomina również o obowiązku jazdy na światłach przez całą dobę. Za niedopełnienie tego obowiązku w ciągu dnia grozi mandat w wysokości 100 zł i 2 punkty karne, a po zmroku kara wzrasta do 300 zł oraz 6 punktów. jeżeli podczas kontroli policja wykryje poważne wady oświetlenia lub nielegalne źródła światła, sankcje mogą być znacznie surowsze.

- Dlatego jeżeli światła posiadają poważne uszkodzenia, bądź usterki niemożliwe do usunięcia na miejscu kontroli policjant zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu i może nałożyć mandat karny w wysokości do 3000 zł - dodaje przedstawiciel KGP.

Nowe przepisy: elektroniczne zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Od 1 czerwca 2024 roku diagności dysponują narzędziem umożliwiającym szybkie wyłączenie niesprawnego pojazdu z ruchu. W przypadku wykrycia poważnej usterki dowód rejestracyjny zatrzymywany jest elektronicznie — poprzez wpis w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP).

- Diagnosta na badaniu technicznym posługuje się kryteriami oceny stanu technicznego, które są zawarte w rozporządzeniu dot. zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach - tłumaczy Karol Rytel, dyrektor ds. technicznych w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów.

Jeżeli usterka zostanie zakwalifikowana jako poważna (UP) lub niebezpieczna (UN), wynik badania technicznego będzie negatywny. W przypadku usterki niebezpiecznej diagnosta dodatkowo wirtualnie zatrzyma dowód rejestracyjny.

Naprawa i ponowne badanie w ciągu 14 dni

Po usunięciu usterek właściciel pojazdu powinien wrócić na stację kontroli pojazdów. jeżeli zrobi to w ciągu 14 dni, zapłaci jedynie za weryfikację naprawy, a nie pełne badanie.

- Wynik pozytywny badania „poprawkowego” zezwala diagnoście na dopuszczenie pojazdu do ruchu i wyznaczenie kolejnego okresowego badania technicznego. W przypadku, gdy doszło zatrzymania dowodu rejestracyjnego (wirtualnie) i ustała przyczyna jego zatrzymania, diagnosta w systemie CEP dokonuje jego zwrotu, bez konieczności wizyty w Wydziale Komunikacji - wyjaśnia Rytel.

Prawo jasno określa wymagania

Zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 1 i 5 Prawa o ruchu drogowym, pojazd musi być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, by korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu uczestników ruchu.

Najczęstsze usterki dyskwalifikujące pojazd

Diagności najczęściej spotykają się z usterkami sklasyfikowanymi jako poważne (UP). Ich usunięcie w ciągu 14 dni pozwala uniknąć dodatkowych kosztów. Do takich wad należą m.in.:

  • wycieki z amortyzatorów,

  • poluzowane elementy zawieszenia,

  • zużyte sworznie i łożyska,

  • nieprawidłowa geometria kół,

  • uszkodzone lub niesprawne światła,

  • nadmierna korozja konstrukcji,

  • niesprawne układy kierownicze i hamulcowe,

  • brak wymaganych zabezpieczeń w układzie kierowniczym,

  • brak lub niesprawne pasy bezpieczeństwa.

Usterki niebezpieczne – zatrzymanie dowodu natychmiast

Wady zakwalifikowane jako niebezpieczne (UN) oznaczają natychmiastowe wycofanie pojazdu z ruchu. Należą do nich m.in.:

  • pęknięte przewody hamulcowe,

  • poważne pęknięcia szyb w polu widzenia,

  • ryzyko odpadnięcia koła w czasie jazdy,

  • poważne uszkodzenia przekładni kierowniczej,

  • brak siły hamowania na co najmniej jednym kole,

  • skrajnie zużyte opony z widocznym kordem,

  • spaliny przedostające się do wnętrza pojazdu.

„Lista 41” najczęściej wykrywanych usterek

- Usterki na liście są uszeregowane od najczęściej występujących. Wszystkie występowały na tyle często, iż ich udział wśród całkowitej liczby usterek przekraczał 1 proc. - mówi dr inż. Paweł Dziedziak z Instytutu Transportu Samochodowego.

Wśród nich dominują: niesprawne hamulce, zużyte elementy zawieszenia i układu kierowniczego, uszkodzone oświetlenie oraz nadmierna korozja konstrukcji pojazdu.

Rewolucja w oświetleniu: legalne retrofity LED

Zmiany w przepisach umożliwiły montaż homologowanych żarówek LED w reflektorach halogenowych. To istotna wiadomość dla właścicieli starszych aut.

- W lampach samochodowych można stosować tylko homologowane źródła światła o kategorii przewidzianej przez producenta lampy - przypomina dr inż. Piotr Kaźmierczak z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów ITS.

Ekspert ostrzega jednak przed montażem nielegalnych zamienników, które mogą oślepiać innych kierowców. W UE homologację jako pierwsze uzyskały retrofity H11.

OSRAM i Philips wprowadzają pierwsze legalne LED-y

OSRAM Night Braker LED Smart ECE H11 oraz Philips Ultinon Pro6000 Boost to pierwsze produkty z unijną homologacją UN ECE, umożliwiające legalne stosowanie w całej UE.

H4 i H7 niedługo z homologacją?

- Wprowadzenie do procesu homologacji zamienników LED kolejnych kategorii żarówek, w tym dla H7 i H4, ma nastąpić w najbliższym czasie - zapowiada Kaźmierczak.

Ekspert podkreśla, iż jednym z warunków dopuszczenia LED-ów do użytku jest ich pełna kompatybilność z istniejącymi reflektorami bez ingerencji w konstrukcję lamp.

LED to nie wszystko

Specjaliści z ITS przypominają, iż źródłem słabego oświetlenia często są zmatowiałe klosze, zabrudzone odbłyśniki czy nieprawidłowo ustawione reflektory. Często to ich naprawa, a nie wymiana żarówki, najbardziej poprawia widoczność na drodze.

Idź do oryginalnego materiału