Wyniki egzaminu ósmoklasisty. Które szkoły wypadły najlepiej?

3 godzin temu
Zdjęcie: Wyniki egzaminu ósmoklasisty. Które szkoły wypadły najlepiej?


Wyniki egzaminu ósmoklasisty 2025 w Ostrowie Wielkopolskim: Kto poradził sobie najlepiej?

W lipcu 2025 roku opublikowano wyniki egzaminu ósmoklasisty, który uczniowie pisali w maju. Ostateczne średnie przedstawiają interesujący obraz poziomu edukacji w szkołach podstawowych na terenie Ostrowa Wielkopolskiego. Różnice w wynikach między placówkami są znaczące i warte analizy.

Najlepiej poradzili sobie uczniowie Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej „Mądra Sowa”, osiągając imponującą średnią 85,80%. To znacznie powyżej średniej krajowej i wojewódzkiej, co świadczy o wysokim poziomie nauczania oraz indywidualnym podejściu do ucznia. Choć należy wziąć pod uwagę, iż do egzaminu przystąpiło ponad 10-krotnie mniej uczniów.

Na kolejnych miejscach uplasowały się:

  • Szkoła Podstawowa nr 9 im. Jana Pawła II78,86% (77 zdających)
  • Szkoła Podstawowa nr 7 im. Gen. Józefa Bema78,84% (64 zdających)
  • Szkoła Podstawowa nr 5 im. Mieszka I78,87% (62 zdających)
  • Szkoła Podstawowa nr 6 im. Macieja Rataja78,78% (50 zdających)

Warto zauważyć, iż kilka szkół uzyskało bardzo zbliżone wyniki – co pokazuje, iż poziom nauczania w Ostrowie Wielkopolskim jest wyrównany wśród czołówki.

Nieco niższe wyniki, ale wciąż solidne, uzyskały:

  • Publiczna Szkoła Podstawowa Sióstr Salezjanek77,73% (55 zdających)
  • Szkoła Podstawowa nr 1 im. Marii Konopnickiej75,46% (63 zdających)
  • Szkoła Podstawowa nr 1473,36% (25 zdających)
  • Szkoła Spółdzielni Oświatowej „Edukator”72,30% (73 zdających)

Z kolei poniżej średniego progu 70% znalazły się:

  • Szkoła Podstawowa nr 13 im. Stefana Rowińskiego68,54% (39 zdających)
  • Szkoła Podstawowa nr 4 im. Królowej Jadwigi66,59% (37 zdających) Tu część uczniów stanowią dzieci przeniesione ze śródmieścia z dawnej czwórki, co mogło wpłynąć na wynik szkoły.
  • Szkoła Podstawowa nr 11 im. Mirosława Ferica63,33% (46 zdających)
  • Montessori Szkoła Życia – Fundacja Królowej św. Jadwigi62,27% (11 zdających)
  • Szkoła Podstawowa nr 2 im. Ewarysta Estkowskiego60,95% (39 zdających)

Na końcu zestawienia znalazła się:

  • Polsko-Kanadyjska Szkoła Podstawowa im. A. Bella27,43% (7 zdających)

Średnie wyniki egzaminów ósmoklasisty w Ostrowie Wielkopolskim wskazują na bardzo dobre przygotowanie uczniów w większości szkół. Różnice w poziomie mogą wynikać m.in. z warunków nauczania, indywidualnego podejścia do ucznia oraz programów dydaktycznych wdrażanych przez poszczególne placówki.

Kolejne dane – z gmin powiatu ostrowskiego – pozwolą szerzej spojrzeć na sytuację edukacyjną w regionie.

Jak wypadły gminy powiatu ostrowskiego?
Zbiorcze dane z powiatu ostrowskiego pokazują, iż najlepsze wyniki osiągnięto w samym mieście Ostrów Wielkopolski – gdzie 653 uczniów uzyskało średnią 73,23%. To wyraźnie lepiej niż w większości gmin wiejskich i miejsko-wiejskich regionu.

Pozostałe wyniki prezentują się następująco:

  • Gmina Przygodzice – 147 zdających, średnia 66,14%
  • Gmina Sośnie – 49 zdających, 64,84%
  • Gmina Ostrów Wielkopolski (wiejska) – 154 zdających, 64,05%
  • Gmina Nowe Skalmierzyce – 172 zdających, 63,92%
  • Gmina Sieroszewice – 59 zdających, 61,66%
  • Gmina Raszków – 107 zdających, 59,07%
  • Gmina Odolanów – 150 zdających, 58,22%

Różnice między miastem a gminami są zauważalne – uczniowie z Ostrowa Wielkopolskiego osiągnęli wyniki wyższe średnio o 8–15 punktów procentowych względem gmin o najniższych rezultatach. To może świadczyć zarówno o różnicach w dostępie do zasobów edukacyjnych, jak i o większych możliwościach organizacyjnych szkół miejskich.

Podsumowanie
Średnie wyniki egzaminów ósmoklasisty w Ostrowie Wielkopolskim wskazują na bardzo dobre przygotowanie uczniów w większości szkół. Różnice w poziomie mogą wynikać m.in. z warunków nauczania, indywidualnego podejścia do ucznia oraz programów dydaktycznych wdrażanych przez poszczególne placówki.

Gminy powiatu ostrowskiego również wykazują stabilny poziom, choć dane sugerują potrzebę dalszego wsparcia edukacyjnego, zwłaszcza w miejscowościach o niższej średniej. Dalsze analizy mogą pomóc w określeniu przyczyn rozbieżności i wskazaniu kierunków rozwoju lokalnej edukacji.

Idź do oryginalnego materiału