Wyjątkowy koncert Queens of the Stone Age w paryskich katakumbach. Felieton Bogdana Fabiańskiego

6 godzin temu
Zdjęcie: Queens of the Stone Age (autor: Raph_PH, CC BY 2.0, Wikimedia Commons)


Prawie 30 lat temu powstała grupa Queens of the Stone Age (QOTSA). Zespół założył w Seattle wokalista i gitarzysta Josh Homme, a stało się to po rozpadzie grupy Kyuss. Przez lata skład formacji zmieniał się a Homme jest jedynym członkiem zespołu, który trzyma grupę w garści. Grają alternatywnego rocka, stoner rocka, hard rocka i alternative metal. Wydali 8 płyt, 5 EP-ek, 3 płyty live i 14 singli.

5 czerwca odbędzie się premiera „Alive in the Catacombs”, filmu uwieczniającego ich owiany legendą występ w tunelach słynnych katakumb paryskich! Sfilmowany i nagrany w lipcu 2024 roku ukazuje zespół w zupełnie nowym świetle. Ten jedyny w swoim rodzaju projekt to starannie dobrany zestaw utworów z całego katalogu QOTSA, zaaranżowanych na nowo specjalnie z myślą o tej wyjątkowej przestrzeni.

Efektem jest bezprecedensowe, kameralne wcielenie zespołu, otoczone milionami ludzkich szczątków — „największa publiczność, dla jakiej kiedykolwiek graliśmy” — powiedział Joshua Homme. „Jeśli gdzieś masz zostać nawiedzony, to właśnie w miejscu otoczonym przez kilka milionów zmarłych. Nigdy w życiu nie czułem się tak mile widziany.” – stwierdził Josh. Każda decyzja estetyczna, każdy wybór utworu, każda konfiguracja instrumentów, absolutnie wszystko zostało zaplanowane i wykonane z szacunkiem dla katakumb — od akustyki i dźwięków otoczenia, takich jak kapiąca woda, echo i naturalny rezonans, po mroczne, atmosferyczne oświetlenie, które wzmacnia odbiór muzyki.

Z dala od dźwiękoszczelnych murów studia czy komfortu monitorów scenicznych, „Alive in the Catacombs” pokazuje, iż zespół i cała ekipa doskonale sprostali temu niecodziennemu wyzwaniu.

Hélene Furminieux (Les Catacombes de Paris) powiedziała: „Katakumby Paryża są żyznym gruntem dla wyobraźni. Ważne jest dla nas, aby artyści przejęli kontrolę nad tym wszechświatem i zaproponowali jego wrażliwą interpretację. Zejście do podziemi i zmierzenie się z refleksjami na temat śmierci może być głęboko intensywnym doświadczeniem.Josh wydaje się odczuwać w ciele i duszy pełny potencjał tego miejsca. Nagrania doskonale rezonują z tajemnicą, historią i pewną introspekcją, szczególnie wyczuwalną w subtelnym wykorzystaniu ciszy w Katakumbach”.

Efekt to QOTSA sprowadzeni do najbardziej elementarnej formy — Homme, Troy Van Leeuwen, Michael Shuman, Dean Fertita i Jon Theodore, wspierani przez trzyosobową sekcję smyczkową, używający różnych przedmiotów jako prowizorycznych instrumentów perkusyjnych. "Alive in the Catacombs" to Queens of the Stone Age w najczystszej postaci — jedynie z akumulatorem samochodowym użytym do zasilenia elektrycznego pianina.

I całkowicie niefiltrowani — każda piosenka została nagrana na żywo, w jednym podejściu, bez żadnych dogrywek ani cięć. Zespół Queens of the Stone Age wystąpi już 30 lipca na warszawskim Torwarze.

Nowy Wymiar Romantyzmu: „Budyń o Smaku Mickiewicza”, to projekt, który wywróci Wasz świat do góry nogami. W ramach upamiętnienia trzeciej rocznicy śmierci Jacka Budynia Szymkiewicza, przypadała na 11 kwietnia 2025 roku, powstał album, który już 12 maja zadebiutował na winylu i w serwisach streamingowych, a Filharmonia Szczecińska stała się areną koncertu premierowego.

Pod wodzą wybitnego kompozytora, aranżera i dyrygenta Nikoli Kołodziejczyka, a z tekstami autorstwa Jacka „Budynia” Szymkiewicza, tradycyjne “Ballady i Romanse” Mickiewicza zyskały zupełnie nowy wymiar, łącząc elementy rocka, jazzu, psychodelii i americany. Niezwykły skład 17-osobowego zespołu wirtuozów to eksperymentalne zestawienie instrumentów takich jak handpany, wibrafon, gitary elektryczne, flet altowy, trąbka, saksofon, puzon basowy oraz klarnet basowy, tworzy brzmienie, jakiego dotąd nie słyszano.

Sercem muzycznej ekspresji są występy wokalne, a teksty Jacka “Budynia” Szymkiewicza interpretują: Natalia Grosiak – znana z zespołu Mikromusic – oraz Tomasz Organek, Aga Kiepuszewska oraz Maciej Starnawski. Każdy z utworów to literacka opowieść przekształcona przez oryginalne teksty Budynia w muzyczną podróż, która łączy tradycję z nowoczesnością. „Budyń o smaku Mickiewicza” to muzyczna rewolucja, która przekracza granice gatunkowe. Nowe podejście do romantyzmu. Polecam.

Bogdan Fabiański

Zapraszamy na audycje Bogdana Fabiańskiego w Polskim Radiu RDC:
Piątek | 18:00–20:00 | Lista przebojów RDC
Piątek | 22:00–01:00 | Piątkowe hity i bity
Niedziela | 22:00–01:00 | Bez limitu

Polskiego Radia RDC można słuchać w Warszawie na 101 FM, w pasmach lokalnych albo online na www.rdc.pl/player.

Idź do oryginalnego materiału