Wrocławskie Linie Turystyczne zaczynają sezon. Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjadą na ulice.

6 dni temu
Zdjęcie: wroclawskie linie turystyczne 2025


Niemal miesiąc szybciej niż w ubiegłym roku, bo już 1 maja, w miasto wyjadą zabytkowe pojazdy Wrocławskich Linii Turystycznych WRO-TA. Tramwaje i autobusy w klimacie retro będą kursować w soboty, niedziele, święta oraz w dni w ramach długich weekendów (2 maja, 20 czerwca).

Organizatorem przewozów jest Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, we współpracy z MPK Wrocław i przy wsparciu Miasta Wrocław.

Wrocławskie Linie Turystyczne to już stały punkt sezonu turystycznego. Zabytkowe tramwaje kursują po Wrocławiu w letnim okresie urlopowym od 2008 roku. Stare autobusy – od 2021 roku. Odwiedzają najbardziej malownicze i najchętniej odwiedzane przez turystów miejsca. Można nimi dostać się w bezpośrednie sąsiedztwo ZOO, Hali Stulecia, Ogrodu Botanicznego, Ostrowa Tumskiego, Starego Miasta, Dworca Głównego, Hydropolis.

Wiele miast na świecie traktuje zabytkowe pojazdy komunikacji miejskiej jako jeden ze sposobów budowania marki. Ikonicznym widokiem z San Francisco jest wspinający się stromą ulicą tramwaj linowy. W Lizbonie ludzie stoją przed głównym wejściem do katedry specjalnie po to, by uchwycić moment, gdy zza kamieniczki wyłania się charakterystyczny żółty wagonik – przypomina wiceprezydent Renata Granowska. – Przecież Wrocław również ma fenomenalnie długie tradycje tramwajowe. Coraz więcej starych pojazdów odzyskuje blask. Chwalmy się tym. Nasze tramwaje i autobusy mijają przepiękne miejsca – dodaje Renata Granowska.

Będzie rekord frekwencji?

W sezonie 2023 wrocławskie zabytkowe linie przewiozły 14,3 tysiąca osób. W 2024 – już 15,1 tys. osób. W tym roku jest duża szansa na znaczne poprawienie tego wyniku, bo dawne pojazdy będą kursować dłużej. Sezon 2025 obejmuje okres od 1 maja do 28 września. W ubiegłym roku zabytkowe tramwaje i autobusy jeździły od 30 maja do 1 września. Wydłużenie terminu kursowania wynika z zapotrzebowania na tę ofertę.

Zaczynamy kolejny sezon świetnej, autentycznej opowieści o tym, jakie owoce może wydawać kooperacja Miasta i prawdziwych pasjonatów. Chciałbym podziękować członkom Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego za to, co robią. Podróżujemy na co dzień coraz nowocześniejszymi, coraz bardziej komfortowymi tramwajami i autobusami, ale ten dawny tabor rozbudza piękne wspomnienia – mówi wiceprezes MPK Przemysław Nowicki.

W każdy weekend Wrocławskie Linie Turystyczne WRO-TA będą obsługiwane przez dwa tramwaje (te będą jeździć do września włącznie) i jeden autobus (trasa obsługiwana do końca sierpnia). Obowiązuje miejska taryfa biletowa (4,6 zł – bilet normalny oraz 2,3 zł – bilet ulgowy). Bilety na linie zabytkowe można kupić u konduktora – honorowane są płatności kartą i gotówką.

Tabor, który obsłuży kursy, będzie urozmaicony i praktycznie każdego dnia inny. jeżeli chodzi o tramwaje, będzie można przejechać się między innymi charakterystycznym przegubowym Konstalem 102Na, pierwszym powojennym polskim tramwajem typu N, czy też przedwojennym Linke-Hofmann Standard, który okazał się tak udaną konstrukcją, iż służył we Wrocławiu do obsługi regularnych kursów pasażerskich aż do końca lat siedemdziesiątych – wylicza Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.

W tym roku przypada setna rocznica rozpoczęcia produkcji tramwajów LH Standard w ówczesnym Breslau. W związku z tym KSTM przygotowuje niespodziankę, o której będzie informował niebawem.

W sezonie 2025 na wrocławskich torach pojawi się też jedna nowość: doczepa Konstal ND z 1952 roku, którą Klub Sympatyków Transportu Miejskiego wyremontował z miejskiej dotacji w ubiegłym roku. Może być ciągnięta zarówno przez tramwaje przedwojenne, jak i powojenne. Pojawi się na torach w obu tych konfiguracjach.

Ciekawa flota pojazdów obsłuży również trasę autobusową: pojawią się Jelcze M11 oraz PR110, Ikarusy 280 oraz konstrukcja opracowana jeszcze w latach 50. – Jelcz 043, czyli słynny „ogórek” – przypomina Krzysztof Kołodziejczyk.

W jeden z weekendów linia będzie obsługiwana przez zabytkowy autobus MPK Poznań, a w formie wymiany pojazd wrocławskiego Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego będziemy mogli spotkać w stolicy Wielkopolski.

Informacje o tym, jakie pojazdy wyjadą na wrocławskie ulice danego dnia, będzie można znaleźć na profilu Wrocławskich Linii Turystycznych.

Rozkłady jazdy oraz bieżące informacje o kursowaniu Wrocławskich Linii Turystycznych są również dostępne na stronie: www.kstm.pl

Warto przypomnieć, iż Klub Sympatyków Transportu Miejskiego aktywnie uczestniczy w życiu Wrocławia nie tylko poprzez obsługę linii turystycznych. Bierze udział w Nocy Muzeów (17 maja), w ramach której będą organizowane bezpłatne przejazdy po Starym Mieście. Na przełomie września i października odbędzie się też tradycyjny Dzień Otwarty Zajezdni Popowice, podczas którego każdy będzie mógł obejrzeć zabytkowy wrocławski tabor, przechowywany w tamtejszych halach.

To już prawie 150 lat

Pierwszy tramwaj, wtedy jeszcze konny, wyjechał na ulice ówczesnego Breslau w lipcu 1877 roku. Oznacza to, iż już za dwa lata przypada 150. rocznica inauguracji wrocławskiego ulicznego transportu szynowego. W 1893 roku pojawiły się natomiast tramwaje elektryczne – Wrocław to pierwsze miasto w obecnych granicach Polski, które zdecydowało się na tę nowinkę.

Szczegóły kursowania linii:

Po Wrocławiu będą kursować dwie linie – tramwajowa „T” oraz autobusowa „B” (we wrześniu kursować będzie jedynie linia tramwajowa). Punktem startowym tramwaju i autobusu będzie przystanek muzealny zlokalizowany na pl. Teatralnym przy Operze Wrocławskiej. Poniżej trasy stałe linii „T” i „B”, obsługiwanych zabytkowym taborem.

  • Linia tramwajowa „T”

Opera – Świdnicka – Arkady – Piłsudskiego – Dworzec Główny – Kołłątaja – Skargi – Galeria Dominikańska – Oławska – Traugutta – pl. Powstańców Warszawy – Most Grunwaldzki – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Zajezdnia „Dąbie” (Czasoprzestrzeń) – Wróblewskiego – Hala Stulecia/ZOO (przystanek muzealny).

Odjazdy z przystanku Opera o godzinach: 10:45, 12:00, 12:30, 13:30, 14:00, 15:00, 15:30, 16:30, 17:00, 17:45, 18:15 (dwa ostatnie kursy to zjazdy do zajezdni).

Hala Stulecia/ZOO (przystanek muzealny) – Wróblewskiego – Wajdy – Most Zwierzyniecki – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Szczytnicka – Katedra – Wyszyńskiego – Ogród Botaniczny – Sienkiewicza – pl. Bema – Mosty Młyńskie – Most Piaskowy – Hala Targowa – św. Katarzyny – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera.

Odjazdy z przystanku Hala Stulecia/ZOO o godzinach: 11:25, 12:45, 13:15, 14:15, 14:45, 15:45, 16:15, 17:15, 17:45.

  • Linia autobusowa „B”

Opera – Świdnicka – Powstańców Śląskich – Swobodna – Stawowa – Dworzec Główny (Peronowa) – Kołłątaja – Skargi – Galeria Dominikańska – Oławska – Traugutta – pl. Wróblewskiego – Na Grobli – Hydropolis – Okólna – Rakowiecka – Na Niskich Łąkach – Krakowska – Aleja Wielkiej Wyspy – Wróblewskiego – Wystawowa (Hala Stulecia).

Odjazdy z przystanku Opera o godzinach: 10:00, 11:30, 13:00, 14:30, 16:00.

Wystawowa (Hala Stulecia) – Mickiewicza – Aleja Wielkiej Wyspy – Krakowska – Na Niskich Łąkach – Rakowiecka – Okólna – Hydropolis – Na Grobli – pl. Wróblewskiego – Traugutta – Oławska – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera.

Odjazdy z przystanku Wystawowa (Hala Stulecia) o godzinach: 10:55, 12:25, 13:55, 15:25, 16:45.

Autobusy będą zatrzymywać się tylko na wybranych przystankach, więc przed wybraniem się w podróż warto zapoznać się ze szczegółowym rozkładem jazdy.

Uwaga – ważna informacja!

Z powodu remontu torowiska na ulicy Piotra Skargi, linia tramwajowa „T” początkowo będzie kursować objazdem od Dworca Głównego przez ul. Małachowskiego, Pułaskiego, pl. Wróblewskiego do Mostu Grunwaldzkiego i dalej po stałej trasie do Zoo (pominięcie ul. Kołłątaja, Skargi i Galerii Dominikańskiej). Utrudnienia powinny zakończyć się jeszcze w maju. Oto przebieg tymczasowej trasy linii „T”. Godziny odjazdów z Opery i z Hali Stulecia podane wyżej nie ulegną zmianie.

Opera – Świdnicka – Arkady – Piłsudskiego – Dworzec Główny – Małachowskiego – Pułaskiego – pl. Wróblewskiego – pl. Powstańców Warszawy – Most Grunwaldzki – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Zajezdnia „Dąbie” (Czasoprzestrzeń) – Wróblewskiego – Hala Stulecia/ZOO (przystanek muzealny).

Hala Stulecia/ZOO (przystanek muzealny) – Wróblewskiego – Wajdy – Most Zwierzyniecki – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Szczytnicka – Katedra – Wyszyńskiego – Ogród Botaniczny – Sienkiewicza – pl. Bema – Mosty Młyńskie – Most Piaskowy – Hala TargowaGrodzka – Uniwersytet Wrocławski – Nowy Świat – Rynek – Kazimierza Wielkiego – WidokOpera.

Foto: mat. prasowe

Idź do oryginalnego materiału