Ukryta symbolika darów lata

bialyorzel24.com 1 godzina temu

Czas dożynek to moment wdzięczności za plony, ale także chwila refleksji nad głęboką symboliką darów ziemi. Wśród nich szczególne miejsce zajmują zboża i polne kwiaty – obecne w kulturze wsi nie tylko jako pokarm i ozdoba, ale też jako nośniki ludowej mądrości, wiary i nadziei.

Tradycją jest, iż w święto Matki Boskiej Zielnej (15 sierpnia) wierni przynoszą do kościoła bukiety z ziół, zbóż, kwiatów i owoców – jako wyraz wdzięczności za plony i prośbę o dalsze błogosławieństwo. Fot. Archiwum WEM

Święte kłosy

Od wieków zboża były nie tylko podstawą wiejskiego gospodarstwa, ale także obiektami kultu. W tradycji ludowej kłosy miały swoje znaczenie i przypisane niezwykłe moce, a wszystkie zboża traktowano z szacunkiem – ziarno było bowiem dla wsi życiem. choćby ostatni snop ścięty podczas żniw, zwany „babą” lub „dziadem”, wynoszono z pola z pieśnią i obrzędem.

Żyto uważane było za zboże „ubogie, ale święte”. Wierzono, iż to właśnie ono jako pierwsze pojawiło się na ziemi i nosiło w sobie moc ochronną. Wianek z żyta często wieszano w wiejskich domach, by chronił je przed złem i chorobą.

Pszenica symbolizowała dostatek, życie i płodność. W wieńcach dożynkowych zawsze zajmuje centralne miejsce jako znak błogosławieństwa i obfitości. W przeszłości chleb z mąki pszennej traktowano jak świętość.

Owies utożsamiano z energią i witalnością. W dawnych obrzędach noworocznych rozsypywano go wokół domostwa, by przyciągnąć pomyślność. Na dożynkach owies przypomina o euforii życia i młodzieńczej sile.

Jęczmień łączono z odrodzeniem i światłem. Z niego najwcześniej warzono piwo, co uczyniło go symbolem wspólnoty i świętowania. Ziarna jęczmienia bywały w kulturze ludowej też wróżbą urodzaju – ich ilość i jakość wskazywały na przebieg kolejnego roku.

Polne kwiaty

Kwiaty rosnące na miedzach, skrajach pól i nieużytkach były czymś więcej niż tylko ozdobą. W ludowej estetyce każdy kwiat miał swoje znaczenie, a ich obecność w odświętnych wieńcach i bukietach niosła ukryte znaczenie.

Chabry, o intensywnym błękitnym kolorze, symbolizowały wierność, pokorę i czystość ducha. Wplatane w wianki młodych dziewcząt były oznaką niewinności i miłości do ojczystej ziemi.

Maki, czerwone i krwawe – łączyły się z pamięcią o przodkach i ofiarą. Jednocześnie uważano je za kwiaty pełne energii i płomiennego uczucia. Maki przywoływały też sen i marzenia, dlatego w niektórych regionach wkładano je pod poduszki dla spokojnego snu.

Rumianek,skromny, ale odporny – był symbolem zdrowia i odrodzenia. Wierzono, iż przynosi ukojenie ciału i duszy, dlatego często był zbierany do leczniczych naparów. W wieńcach dożynkowych oznaczał nadzieję i czystość intencji.

Dziewanna była niegdyś uznawana za roślinę magiczną. Nazywana w tradycji ludowej „pochodnią bogów”, chroniła przed złymi duchami, burzami i chorobami. W wiejskiej kulturze symbolizowała siłę kobiecości i chroniła domowe ognisko. Suszone dziewanny wieszano nad drzwiami domów jako amulety.

Wrotycz, o intensywnym zapachu i żółtych kwiatach, służył jako roślina ochronna i oczyszczająca. Odstraszał nie tylko owady, ale także – według ludowych wierzeń – złe moce. W wieńcach dożynkowych symbolizował prośby o zdrowie oraz ochronę rodziny i gospodarstwa.

Wieniec dożynkowy

Zestawienie zbóż i kwiatów w wieńcu dożynkowym to nie tylko zabieg estetyczny, ale przede wszystkim głęboko zakorzeniona symbolika harmonii współistnienia natury i człowieka. To połączenie od wieków stanowi hołd dla cyklu życia, pracy ludzkich rąk i magicznych sił, które – choć niewidoczne – współtworzą wiejską codzienność.

Dziś, choć nowoczesne maszyny zdominowały żniwa, a tradycyjne wiejskie rytuały nieco przycichły, symbolika zbóż i polnych kwiatów wciąż budzi nostalgię i przypomina o prostych wartościach: wdzięczności za plon, szacunku do natury i wspólnym świętowaniu życia.

AD

Idź do oryginalnego materiału