Tunel na Zakopiance zamknięty. Ruch skierowany na objazdy

5 godzin temu

Tunel drogowy pod Luboniem Małym, najważniejszy odcinek Zakopianki i jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce, został tymczasowo wyłączony z ruchu. Od wczesnych godzin porannych trwa tam zaplanowana akcja ćwiczebna z udziałem strażaków, ratowników medycznych, policji oraz pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie bezpieczeństwem tunelu. Dla kierowców oznacza to poważne utrudnienia – przejazd Zakopianką na tym odcinku nie jest dziś możliwy.

Jak przekazał Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), całkowite zamknięcie tunelu ma związek z obowiązkowymi, corocznymi ćwiczeniami ratowniczymi. Ich celem jest przetestowanie wszystkich systemów bezpieczeństwa w tunelu oraz sprawdzenie procedur koordynacji działań służb w sytuacjach kryzysowych – od wypadku drogowego, przez awarię techniczną, po ewakuację uczestników ruchu.

– Zgodnie z obowiązującymi przepisami, raz w roku musimy przeprowadzić kompleksowe ćwiczenia w tunelu. To nie tylko test sprzętu, ale przede wszystkim trening współdziałania różnych instytucji – wyjaśnia Michna.

W działania zaangażowane są jednostki Państwowej Straży Pożarnej, zespoły ratownictwa medycznego, funkcjonariusze policji oraz pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem i Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego. Wśród ćwiczonych scenariuszy znalazły się m.in. akcje ratunkowe przy symulowanych kolizjach, gaszenie pojazdu osobowego, a także próbna ewakuacja podróżnych z wnętrza tunelu.

Na czas ćwiczeń – od godziny 7:45 do około 14:00 – cały ruch samochodowy został skierowany na alternatywną trasę. Kierowcy poruszający się w kierunku Zakopanego lub Krakowa muszą zjechać z Zakopianki na węźle Lubień i kontynuować podróż drogą wojewódzką nr 968 w stronę Mszany Dolnej. Stamtąd prowadzi objazd drogą krajową nr 28 aż do węzła Skomielna Biała, gdzie można wrócić na trasę S7.

Tunel pod Luboniem Małym został oddany do użytku w listopadzie 2022 roku po sześciu latach budowy. To najdłuższy drogowy tunel w Polsce – jego długość wynosi 2058 metrów. Oficjalnie nosi imię Marii i Lecha Kaczyńskich i stanowi najważniejszy element drogi ekspresowej S7, będącej częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Dzięki tej przeprawie czas przejazdu na odcinku Kraków–Zakopane skrócił się średnio o kilkanaście minut, a cały odcinek zyskał na płynności i bezpieczeństwie.

Jak informuje GDDKiA, od momentu uruchomienia tunelu przejechało nim ponad 20 milionów pojazdów. Obiekt wyposażony jest w zaawansowane systemy wentylacji, monitoringu, detekcji pożaru, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz komunikacji z kierowcami. Wszystkie te systemy są dziś testowane w warunkach zbliżonych do rzeczywistych zagrożeń.

Idź do oryginalnego materiału