- Stoimy w komorze startowej tunelu Kolei Dużych Prędkości na Retkini, której budowa została zakończona. To pierwszy fizycznie ukończony element kolejowego Programu CPK. Stąd w 2026 roku ruszy drążenie tunelu CPK, a w 2032 roku pojadą pierwsze pociągi KDP na trasie kolejowego „Y”
- mówi Maciej Lasek, Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Retkinia gotowa
Komora Retkinia robi wrażenie. Ma ponad 180 metrów długości (to prawie dwa pełnowymiarowe boiska piłkarskie ustawione jedno za drugim) oraz głębokość od 18 do ponad 23 metrów. Jej ściany mają choćby 43,5 metra wysokości, czyli tyle, co czternastopiętrowy blok
Podczas prac zużyto już:
- ponad 30 tys. mł betonu, czyli aż 4 tysiące betoniarek
- 3 tysiące ton stali, co mogłoby wystarczyć na budowę całego osiedla mieszkaniowego.
W szczycie robót na placu budowy pracowało blisko 100 osób. Na poziomie -1 komory znajdzie się część techniczna, a na poziomie -2 torowisko linii nr 85. Przewidziano też klatki ewakuacyjne wewnątrz konstrukcji.
Kolejne etapy: Fabryczna i ŁDK
Pod ziemią, w rejonie dworca Łódź Fabryczna, powstaje też komora końcowa. Ma 22 x 30 metrów i aż 26 metrów głębokości. To właśnie tu zakończy pracę tarcza TBM. W kolejnych miesiącach powstanie również komora rozjazdowa.
Jak już wiemy na przykładzie drugiego łódzkiego tunelu, budowa wiąże się z ryzykiem dla budynków znajdujących się na trasie. Dlatego np. w zabytkowym gmachu Łódzkiego Domu Kultury (pod którym częściowo przebiegnie tunel) wykonano około 1400 mikropali i kolumn jet grouting. Te specjalistyczne technologie mają wzmocnić fundamenty i zabezpieczyć konstrukcję budynku. Część wnętrz, które musiano rozebrać, jest już przywracana do poprzedniego stanu.
Największy taki tunel w Polsce
Planowany tunel CPK w Łodzi będzie miał długość 4,6 kilometra i średnicę aż 14 metrów. To najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy w Polsce wydrążony w jednym ciągu. Pomieszczą się w nim dwa tory, umożliwiające jazdę z prędkością do 160 km/h w obu kierunkach.
Będzie przebiegał na zmiennej głębokości, od 23 metrów przy Retkini aż do 34 metrów pod ziemią między ulicą Struga a aleją Bandurskiego. W wybranych punktach zaplanowano komory ewakuacyjne.
Czy budynki wytrzymają wiercenie?
Obecnie realizowane są dodatkowe ekspertyzy techniczne budynków znajdujących się na trasie przyszłego tunelu. Rzeczoznawcy budowlani sprawdzają m.in. nośność i bezpieczeństwo konstrukcji. Wszystko po to, żeby wykluczyć sytuację, z którą spotkaliśmy się przy budowie tunelu średnicowego, kiedy to zawaliła się kamienica przy ul. 1 Maja.
Łódzki odcinek linii nr 85 Warszawa Zachodnia-Łódź Niciarniana to najbardziej zaawansowany fragment Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Ma być gotowy w 2032 roku. Cała linia „Y”, z Warszawy przez CPK i Łódź do Poznania i Wrocławia, ma być oddana do użytku w 2035.