Sukces fotografa fotografa Kieleckiego Teatru Tańca

5 godzin temu
Zdjęcie: Kategoria SZTUKA - 3 miejsce - zdjęcie ze spektaklu pt. FAUST - HAUST w choreografii Małgorzaty Ziółkowskiej, na zdjęciu Marek Szajnar i Alicja Horwath-Maksymow / Fot. Bartosz Kruk


Zdjęcia Bartosza Kruka, fotografa Kieleckiego Teatru Tańca zostały docenione na Międzynarodowym Teatralnym Konkursie Fotograficznym „THEATRE EXPOSED 2025”. Jego prace zwyciężyły w kategoriach „Ruch” oraz „Portret”, a w kategorii „Sztuka” jego zdjęcie zajęło trzecie miejsce. W konkursie wzięło udział 40 profesjonalnych fotografów z całego świata, którzy zgłosili ponad 500 zdjęć.

Bartosz Kruk przyznaje, iż liczył na sukces, ale przede wszystkim zależy mu na tym, aby jego prace były dostępne dla szerszej publiczności, a nie trafiały do zamkniętej szuflady. Jednocześnie chciałby, aby zostały ocenione przez osoby związane z teatrem. Jak dodaje, fotografowanie tańca, ruchu nie należy do łatwych.

– Warto podkreślić, iż tu nie tylko liczy się mój wyraz artystyczny, ale przede wszystkim to, aby jak najlepiej uchwycić tancerkę czy tancerza w ruchu i w pozach tanecznych. Istotne jest także, aby z efektów mojej pracy był także zadowolony choreograf i dyrekcja. Te wszystkie elementy pokazują jak skomplikowany jest proces powstawania takich zdjęć. Choć czasem spieramy się o różne szczegóły, to kooperacja zarówno z dyrekcją KTT, jak i z artystami układa się bardzo dobrze i zawsze udaje nam się dojść do porozumienia w kwestiach spornych – zaznacza.

Kategoria RUCH – 1 miejsce – zdjęcie ze spektaklu pt. THE BLACK WEDDING w choreografii Hope Maimane; na zdjęciu Małgorzata Kowalska / Fot. Bartosz Kruk

Radości z sukcesu Bartosza Kruka nie kryje dr Elżbieta Pańtak, dyrektor Kieleckiego Teatru Tańca, z którym fotograf współpracuje od 15 lat. Założycielka KTT zwraca uwagę, iż fotografia teatralna jest niezwykle trudną dziedziną.

– Aby powstało dobre zdjęcie, fotograf musi mieć swego rodzaju intuicję i wiedzieć gdzie najlepiej się ustawić kiedy tancerz skacze, czy jak go sfotografować podczas obrotu. Takich umiejętności, jak adekwatne podejście do tancerza znajdującego się na scenie oczywiście nabywa się z czasem i jest to proces długi i trudny. Niejednokrotnie fotograf oblicza sobie, w którym momencie tancerz skoczy po to, aby zdjęcie było ciekawe. Osób, które profesjonalnie zajmują się fotografią teatralną, fotografią tańca jest w Polsce zaledwie kilka. Tym bardziej cieszy fakt, iż zdjęcia naszego fotografa zyskały uznanie na arenie międzynarodowej – podkreśla.

Kategoria PORTRET – 1 miejsce – zdjęcie ze spektaklu pt. KAJTUŚ CZARODZIEJ w choreografii Zuzanny Dinter; na zdjęciu Volodymir Ryga Fot. Bartosz Kruk

Bartosz Kruk od wielu lat współpracuje z Kieleckim Teatrem Tańca jako fotograf, twórca projekcji oraz filmów dokumentujących działalność zespołu. Uwiecznił niemal 50 premier teatralnych, a jego zdjęcia towarzyszą KTT na festiwalach i w teatrach, pozostając wizytówką zespołu w Polsce i za granicą.

Poza teatrem Bartosz Kruk zajmuje się również fotografią przyrody, portretową i martwej natury. Jego prace prezentowane były na licznych wystawach, m.in. podczas Święta Kielc, Festiwalu Tańca Kielce, czy w Galerii BWA oraz Domu Kultury Zameczek. Jest laureatem wielu konkursów fotograficznych, m.in. Konkursu Fotografii Teatralnej Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego, „Życie jest piękne”, „Scyzoryki” czy „Wszystkie dzieci świata”.


Idź do oryginalnego materiału