W dniach 5–11 maja francuskie koleje spodziewają się serii strajków różnych grup zawodowych, jednak SNCF zapewnia, iż większość pociągów będzie kursować, a pasażerowie zostaną odpowiednio wcześniej poinformowani o ewentualnych zakłóceniach. Utrudnień należy spodziewać się na liniach regionalnych oraz w stołecznym regionie Île-de-France.
„Nie grozi nam czarny tydzień – nie będzie tygodnia paraliżu, ale tydzień tak normalny, jak to tylko możliwe” – zapewnił Christophe Fanichet, prezes SNCF Voyageurs, odnosząc się do planowanych strajków pracowników francuskich kolei.
Zgodnie z jego deklaracjami, od poniedziałku 5 maja do czwartku 8 maja ruch pociągów TGV ma przebiegać normalnie. W dniach 9, 10 i 11 maja, kiedy planowany jest strajk kontrolerów, większość pociągów również powinna kursować, a w przypadku konieczności odwołania niektórych połączeń każdemu klientowi zostanie zaproponowana możliwość dotarcia do celu w zaplanowanym dniu.
W nadchodzącym tygodniu mogą jednak wystąpić lokalne zakłócenia w ruchu pociągów, szczególnie na liniach regionalnych i w regionie Île-de-France.
Christophe Fanichet zapowiedział także, iż wszyscy pasażerowie zostaną poinformowani o ewentualnych zmianach w kursowaniu ich pociągów powrotnych jeszcze przed wyjazdem na długi weekend, czyli najpóźniej w środę 7 maja, w odniesieniu do połączeń aż do niedzieli 11 maja.
Dyrektor SNCF Voyageurs ogłosił również, iż wszystkie bilety na pociągi TGV Inoui i Ouigo na okres od 5 do 11 maja można bezpłatnie wymieniać lub zwracać – bez żadnych opłat.
Do strajku wezwały związki CGT-Cheminots i SUD-Rail, domagając się podwyżek wynagrodzeń i lepszego planowania grafików pracy.
W poniedziałek 5 maja do jednodniowego strajku przystąpią pracownicy obsługi pasażerów, czyli osoby pracujące w kasach i na peronach stacji kolejowych. Dzień później, 6 maja strajkować będą pracownicy techniczni odpowiedzialni za utrzymanie i naprawę pociągów, w tym TGV.
W środę 7 maja planowany jest strajk maszynistów. W dniach 9, 10 i 11 maja do strajku przystąpią kontrolerzy pociągów.
Fanichet podkreślił, iż SNCF prowadziło intensywny dialog społeczny, odbywając ponad 35 spotkań. W odpowiedzi na postulaty kontrolerów zapowiedziano, iż grafiki odpoczynku tygodniowego dla załóg TGV będą publikowane z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem, a system do zarządzania grafikami zostanie ulepszony.
Jednocześnie firma wykluczyła dodatkowe podwyżki wynagrodzeń, argumentując, iż zaplanowany już wzrost o średnio 2,2% w 2025 roku przewyższa inflację, a w maju 65 tys. pracowników, w tym kontrolerzy, otrzymają 1300 euro brutto premii rocznej.
(KzK)