Sąd: plan rządu Forda dotyczący likwidacji ścieżek rowerowych narusza konstytucję

bejsment.com 20 godzin temu

Sąd w Ontario uznał w środę, iż plan premiera Douga Forda, który zakładał usunięcie ścieżek rowerowych z trzech głównych ulic Toronto, jest sprzeczny z konstytucją. Sędzia Sądu Najwyższego Paul Schabas stwierdził, iż działania te mogłyby „zwiększyć ryzyko obrażeń, a choćby śmierci”.

W swoim orzeczeniu sędzia Schabas podkreślił, iż likwidacja ścieżek rowerowych lub zniesienie ich fizycznego oddzielenia od jezdni narusza Kanadyjską Kartę Praw i Swobód.
„Wnioskodawcy udowodnili, iż usunięcie ścieżek rowerowych stworzy większe zagrożenie dla życia i bezpieczeństwa osobistego” – napisał w uzasadnieniu. „Dowody jasno pokazują, iż przywrócenie pasów ruchu samochodów kosztem ścieżek rowerowych naraża rowerzystów i innych uczestników ruchu na większe niebezpieczeństwo”.

Pozew przeciwko prowincji złożyła organizacja Cycle Toronto, sprzeciwiając się usunięciu tras rowerowych z ulic Yonge, Bloor i University Avenue. Według organizacji przepisy umożliwiające ich likwidację są arbitralne i stanowią zagrożenie dla życia mieszkańców.

Rzecznik Ministra Transportu Prabmeeta Sarkarii zapowiedział, iż rząd zamierza odwołać się od wyroku.
„Mamy jasny mandat od mieszkańców Ontario, by przywrócić pasy ruchu samochodowego i przenieść ścieżki rowerowe z głównych ulic na drogi drugorzędne. Aby zrealizować ten mandat, będziemy odwoływać się od decyzji sądu” – czytamy w komunikacie.

Z kolei rzecznik burmistrz Olivii Chow zaznaczył, iż kwestie infrastruktury miejskiej powinny być rozstrzygane na poziomie miasta.
„Rada Miasta Toronto jednoznacznie sprzeciwiła się planom prowincji ograniczającym uprawnienia miasta i usuwającym pasy ruchu rowerowego” – przekazano w oświadczeniu biura burmistrza.

Ford zobowiązał się do usunięcia ścieżek rowerowych podczas kampanii przed przyspieszonymi wyborami, które wygrał na początku roku. Argumentował, iż to właśnie one przyczyniają się do wzmożonego ruchu w Toronto. Jednak sędzia Schabas stwierdził, iż rząd nie przedstawił żadnych dowodów potwierdzających, iż ich likwidacja usprawni przepływ samochodów.
„Nie ma dowodów, iż decyzja rządu była oparta na danych, analizach czy opiniach ekspertów z zakresu inżynierii ruchu. Przeciwnie – dowody wskazują na coś odwrotnego” – napisano w uzasadnieniu.

Plan usunięcia ścieżek został wstrzymany w kwietniu po tym, jak sędzia Schabas wydał nakaz tymczasowy. Zakaz uniemożliwiał rządowi Forda usunięcie tras rowerowych z trzech wspomnianych ulic do czasu rozstrzygnięcia sprawy.

Wcześniej zarówno Sarkaria, jak i władze Toronto sygnalizowali chęć wypracowania kompromisu. Burmistrz Chow w czerwcu wspominała o możliwości znalezienia rozwiązań, które pozwoliłyby pogodzić zwiększenie przepustowości dróg z utrzymaniem ścieżek rowerowych.

Premier Ford stwierdził, iż nie jest przeciwnikiem infrastruktury rowerowej, ale woli, aby znajdowała się na ulicach mniej uczęszczanych. Dodał, iż mimo „jasnego mandatu” do ich likwidacji, liczy na współpracę z burmistrz, aby znaleźć rozwiązanie korzystne dla wszystkich stron.

Idź do oryginalnego materiału