Ruszyła produkcja baterii w zakładzie MAN-a w Norymberdze

1 tydzień temu

MAN Truck & Bus oficjalnie uruchomił produkcję akumulatorów w zakładzie produkcyjnym w Norymberdze w obecności premiera Bawarii dr. Markusa Södera i ministra stanu Huberta Aiwangera. Podczas wydarzenia monachijski producent pojazdów użytkowych po raz pierwszy ogłosił kolejny etap rozbudowy produkcji akumulatorów w Norymberdze. Oprócz około 100 milionów euro zainwestowanych w zakład produkcyjny, który został już uruchomiony, w nadchodzących latach zostanie zainwestowanych kolejne 150 milionów euro w celu dalszego rozwijania wiedzy specjalistycznej w dziedzinie technologii akumulatorów i zwiększenia głębokości wartości dodanej. Konkretnie oznacza to między innymi, iż oprócz pakietów, które składają się z kilku modułów, w Norymberdze będą również produkowane same moduły, które łączą kilka ogniw akumulatorowych, na potrzeby kolejnej generacji akumulatorów.

Z zapowiedzianych dodatkowych inwestycji o łącznej wartości około 150 milionów euro około 18 milionów euro zostanie dofinansowanych. Finansowanie zapewniają zarówno Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK), jak i Wolne Państwo Bawaria. Ponadto Wolne Państwo Bawaria finansuje dalszy rozwój i badania nad technologią akumulatorów w zakładzie MAN-a w Norymberdze kwotą około 30 milionów euro. Środki te zostaną wykorzystane na badania w takich obszarach, jak montaż akumulatorów, chemia ogniw i starzenie się, a także bezpieczeństwo akumulatorów. Ogółem inwestycje w Norymberdze zapewnią około 400 miejsc pracy w technologii przyszłości i przyspieszą transformację zakładu. Pracownicy zajmujący się produkcją akumulatorów byli wcześniej zatrudnieni w działach montażu silników, odlewni lub logistyki i dzięki przekwalifikowaniu mogli otworzyć sobie nowe, przyszłościowe pole pracy.

– Dzisiaj jest historyczny dzień dla MAN-a. Wraz z rozpoczęciem produkcji akumulatorów firma, która wynalazła silnik wysokoprężny, wkracza w nową erę. Jesteśmy bardzo dumni z tego, co stworzyliśmy tutaj, w Norymberdze, i co będzie przez cały czas tworzone. Dzisiaj ogłosiliśmy kolejny kamień milowy w transformacji w kierunku napędów przyjaznych dla klimatu: MAN zainwestuje kolejne 150 milionów euro w rozbudowę produkcji akumulatorów na potrzeby ich przyszłych generacji w Norymberdze. Ostatnio zwiększyliśmy również nasze wysiłki w zakresie dalszego rozwoju najnowocześniejszej technologii silników wysokoprężnych. Dzięki temu całkowita inwestycja w Norymberdze osiągnęła pół miliarda euro. To wyraźne zobowiązanie wobec Bawarii i Niemiec jako centrum innowacji – powiedział prezes MAN-a, Alexander Vlaskamp.

Premier dr Markus Söder podkreślił:
– Elektromobilność wyprodukowana w Bawarii to kamień milowy dla MAN-a i Bawarii jako lokalizacji przemysłowej! Dzięki najnowocześniejszej polityce lokalizacji i doskonałej współpracy między kierownictwem, radą zakładową, pracownikami i politykami firmy MAN z powodzeniem przekształcił się z dawnej lokalizacji silników wysokoprężnych w najnowocześniejszą lokalizację produkcji akumulatorów do elektrycznych ciężarówek. Wzmacnia to placówkę, zabezpiecza i tworzy miejsca pracy oraz międzynarodową konkurencyjność. Bawaria jest i pozostanie krajem motoryzacyjnym – również w sektorze pojazdów użytkowych. Po początkowym finansowaniu w wysokości 30 milionów euro w 2022 roku na badania i rozwój, Wolne Państwo wspiera przyszłą produkcję modułów akumulatorowych kwotą prawie sześciu milionów euro.

Rozpoczęcie produkcji akumulatorów to już druga nowa linia produkcyjna, która zostanie otwarta w tym roku w Norymberdze. Produkcja najnowszej generacji silników wysokoprężnych MAN, które są wykorzystywane w nowym układzie napędowym D30 PowerLion, jest również inwestycją w przyszłość i zabezpiecza wiele miejsc pracy w tym zakładzie. MAN zainwestował w ten projekt około 250 milionów euro i zakłada obecnie, iż do 2030 roku prawie połowa ciężarówek w Europie i około 90% autobusów miejskich będzie dostarczanych z napędem bezemisyjnym. Wysoce wydajny, oszczędny silnik D30 będzie zatem przez cały czas potrzebny w latach 30. XXI wieku. W długoterminowej perspektywie w dziale silników zewnętrznych MAN-a będą również dostępne inne platformy silnikowe i serie.

W zakładzie MAN-a w Norymberdze pakiety akumulatorów są produkowane w trzech tak zwanych współczynnikach kształtu. W MAN Lion’s City E, miejskim autobusie elektrycznym z akumulatorem, zastosowano płaski współczynnik kształtu. Dwa inne współczynniki kształtu są stosowane w MAN eTGL, MAN eTGS i MAN eTGX eTrucks o masie całkowitej od 12 do 50 ton. Rozpoczęcie seryjnej produkcji MAN eTrucks eTGS i eTGX w Monachium planowane jest na czerwiec tego roku.

Na obecnym etapie rozbudowy w Norymberdze można produkować 50 000 pakietów akumulatorów rocznie. Jednak nowy budynek M50 jest zaprojektowany tak, aby móc produkować 100 000 sztuk rocznie. Produkcja akumulatorów będzie skalowana w zależności od popytu na pojazdy elektryczne zasilane akumulatorem. MAN wykorzystuje w swoich akumulatorach chemię ogniw NMC (nikiel-mangan-kobalt), która została specjalnie dostosowana do eksploatacji pojazdów użytkowych.

Idź do oryginalnego materiału