Rusza rewitalizacja linii kolejowej nr 108

5 godzin temu

W Krośnie podpisano dziś umowę z wykonawcą robót budowlanych na rewitalizację linii 108 Jasło – Nowy Zagórz.

To ważna i wyczekiwana wiadomość dla nas i dla mieszkańców całego Podkarpacia, zwłaszcza jego południowej części, bo zrewitalizowana linia tworzy nowe możliwości – podkreśla marszałek Władysław Ortyl, który uczestniczył w podpisaniu dokumentów z wykonawcą prac.

Aby rewitalizacja mogła dojść do skutku i by zostały przyznane na nią niezbędne środki, Samorząd Województwa Podkarpackiego z programu RPO WP 2014-2020 przekazał miliony złotych na przygotowanie dokumentacji zadania – dodaje marszałek Ortyl.

Linia kolejowa nr 108 to jedna z ważniejszych tras kolejowych w południowo-wschodniej Polsce, łącząca Stróże z Krościenkiem (przez Jasło, Gorlice i Zagórz).

Podpisana w Krośnie umowa to projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”, na który PKP PLK otrzymały dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027 w wysokości ponad 1,2 mld złotych. Całkowity koszt inwestycji to 1,77 mld złotych, czego kwalifikowane koszty wyniosą 1,44 mld  złotych— całość finansowana z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Prace przy realizacji projektu rozpoczęły się w listopadzie 2024, a ich zakończenie planowane jest na 31 grudnia 2029 roku .

Ten projekt to istotny krok w stronę zwiększenia dostępności transportowej Podkarpacia, w tym Bieszczadów. To szansa na szybszą podróż oraz nowe możliwości dla terenów położonych wzdłuż linii. By projekt ten mógłby zaistnieć potrzebne było zaangażowanie wielu osób i instytucji wśród których chcę wymienić m.in. prezydenta Krosna Piotra Przytockiego, posła na Sejm RP Piotra Babinetza oraz byłego wiceprezydenta Krosna Tomasza Solińskiego – podkreśla marszałek Władysław Ortyl.

W uroczystości podpisania umowy na rewitalizację linii uczestniczyli m.in Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, wojewoda podkarpacki Teresa Kubas – Hul, parlamentarzyści, radny województwa Bronisław Baran, przedstawiciele PKP PLK – Mateusz Wanat oraz Piotr Żmuda, a także Mieczysław Borowiec z ZLK PLK Rzeszów oraz samorządowcy z tej części regionu.

Cały projekt zakłada kompleksową rewitalizację linii kolejowej 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz oraz budowę nowej łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, która umożliwi bezpośrednie połączenie Rzeszowa z Sanokiem z pominięciem stacji Jasło.

Inwestycja przyczyni się do rozwoju turystyki w regionie, poprawi codzienną mobilność mieszkańców mniejszych miejscowości oraz zwiększy atrakcyjność gospodarczą obszarów położonych wzdłuż linii. Po zakończeniu prac podróż ma być szybsza, bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Przewidywany czas przejazdu z Rzeszowa do Krosna czy Sanoka skróci się o 20-25 minut. Inwestycja ta jest także ważna dla rozwoju gospodarczego regionu – modernizacja umożliwi przewóz cięższych ładunków, co zwiększy efektywność transportu towarowego.

Efektem realizacji projektu będzie kompleksowa modernizacja 56 kilometrów torów jednokierunkowych linii nr 108 oraz budowa nowej łącznicy Jedlicze – Szebnie (3,36 km) łączącej linię 108 z 106.

Fot. Biuro Prasowe UMWP

Powstaną 3 tunele kolejowe, 3 wiadukty drogowe, przebudowanych zostanie 18 stacji i przystanków oraz powstanie 6 nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe (Galeria), Zagórz Przemysłowy i Moderówka. Wyremontowanych zostanie około 80 przejazdów kolejowo drogowych, zainstalowane zostaną nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz modernizacja urządzeń sterowania ruchem i sygnalizacji przejazdowej.

Wykonawcą inwestycji jest PORR S.A.

Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Jasło – Nowy Zagórz o około 23 minuty.

Nowa łącznica Jedlicze–Szebnie umożliwi bezpośrednie połączenia z Rzeszowa do Sanoka i Nowego Zagórza bez zmiany kierunku w Jaśle.

Prace nad unowocześnieniem linii rozpoczęły się już przed dekadą. W 2014 roku w Planie Zrównoważonego Transportu Publicznego Województwa Podkarpackiego, Samorząd województwa wskazał i zadeklarował, iż zwiększy kursowanie pociągów na linii 108 po jej rewitalizacji, do 8 par pociągów na dobę.

W 2019 roku dzięki staraniom Samorządu Województwa Podkarpackiego i przekazanym z programu regionalnego RPO WP 2014 -2020 pieniądzom, PKP PLK rozpoczęło opracowanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacji linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz.

Fot. Biuro Prasowe UMWP

Wartość wykonanej dokumentacji wyniosła ponad 13,5 mln złotych, a dofinansowanie z RPO WP przekroczyło kwotę 9 ml złotych. Opracowanie dokumentacji obejmowało opracowanie Studium Wykonalności, w tym: prognozy społeczno-gospodarcze i analizy rynku usług transportowych, analizy stanu istniejącego infrastruktury kolejowej i taboru, analizy techniczno-marketingowe wariantów inwestycyjnych projektu, analiz środowiskowych oraz kosztów i korzyści.

W Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Podkarpackiego z 2014 r. założono kursowanie 8 par pociągów po wykonaniu prac rewitalizacyjnych na linii klejowej nr 108. To założenie pozwoliło na uzyskanie dofinansowania dla opracowania dokumentacji projektowej, a później dofinansowania do wykonania robót budowlanych.

Samorząd Województwa Podkarpackiego przed kilkoma laty zainicjował powstanie Wojewódzkiego Funduszu Kolejowego, który wspólnie prowadzą zainteresowane rozwojem regionalnej kolei samorządy. W ciągu kilku lat zrealizowanych zostało w ramach WFK kilkadziesiąt inwestycji ułatwiających pasażerom dostęp do przystanków i miejsc przesiadkowych. Te działania przekładają się na wzrost zainteresowania korzystaniem z kolei w regionie.

Idź do oryginalnego materiału