Wrocławskie Inwestycje ogłoszą wiosną przetarg na budowę kolejnego parkingu Park and Ride we mieście. Nowy Park and Ride powstanie w sąsiedztwie stacji kolejowej w Leśnicy. Następne parkingi – na północy i wschodzie miasta.
– Projekt w Leśnicy zakłada budowę 66 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, w tym trzy miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami i dwa dla samochodów elektrycznych. Wybudowana zostanie również wiata rowerowa Bike and Ride, chodniki i jezdnie manewrowe. Zadbamy o ekologię i retencję wody – właśnie dlatego miejsca parkingowe w większości zostaną wykonane z płyt ażurowych. Parking zostanie oświetlony 15 ledowymi lampami energooszczędnymi – wymienia prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Chodniki przy parkingu mają być wykonane z kostki oraz nawierzchni mineralno-żywicznej. Powstaną tam schody oraz rampa dla osób z niepełnosprawnościami. Teren zostanie odwodniony. Pojawią się elementy małej architektury ławki i kosze na śmieci. Wykonawca nasadzi także zieleń. W obrębie Leśnicy w czterech lokalizacjach pojawi się 20 drzew (m.in. klony pospolite, wiśnie ptasie czy jarząby pospolite) i 6 571 krzewów (śnieguliczki i trzmieliny). Miasto chce gwałtownie znaleźć wykonawcę tego zadania, by z parkingu można było skorzystać na początku przyszłego roku.
Nowy Park and Ride nie tylko w Leśnicy
– To nie koniec! Powstaną kolejne parkingi „Parkuj i Jedź” na północy i wschodzie Wrocławia. W pierwszej połowie roku chcemy ogłosić postępowania na uzupełnienie dokumentacji projektowych oraz realizację parkingów. Tak więc w przyszłym roku powinniśmy móc skorzystać z kolejnych parkingów Park and Ride – obejmujących w sumie ponad 350 miejsc – dodaje prezydent Wrocławia.
W planach są parkingi:
– przy przystanku kolejowym Wrocław Zakrzów – około 50 miejsc
– przy stacji Wrocław Pracze – ok. 85 miejsc
– przy przystanku kolejowym Wrocław Wojnów Wschodni – około 60 miejsc
– dwa parkingi powstaną przy skrzyżowaniu ul. Wołowskiej i Żmigrodzkiej – w sumie pomieszczą blisko 160 pojazdów.
Przy tych parkingach powstaną także wiaty na rowery.
Niezależnie od tego, już w maju wrocławianie będą mogli korzystać z kilkudziesięciu miejsc postojowych Park and Ride położonego przy pętli na Jagodnie na ul. Kajdasza. Park and Ride na 166 aut miasto wybuduje także na Swojczycach przy pętli tramwajowej i cmentarzu parafialnym.
Parkingi Park and Ride we Wrocławiu
We Wrocławiu teraz jest 36 parkingów Park and Ride w 29 lokalizacjach – łącznie to 2751 miejsc postojowych. Parkowanie na wszystkich parkingach systemu jest bezpłatne. Część z nich jest za szlabanami, ale tam, by zaparkować, wystarczy mieć przynajmniej 24-godzinny bilet na komunikację miejską. Ponadto w czasie, kiedy we Wrocławiu realizowane są znane większe i cieszące się popularnością wydarzenia takiej jak np. Jarmark Bożonarodzeniowy, Jarmark Świętojański i inne duże imprezy, szlabany na parkingach z kontrolowanym dostępem są otwierane, tak by można było pozostawić auto na obrzeżach miasta i kontynuować podróż wygodnie komunikacją miejską, omijając korki.
Większość parkingów P&R wykorzystywana jest w tej chwili w ponad 60 proc. w dni robocze. Najwięcej kierowców zostawia auta na parkingach: Kosmonautów/Kamiennogórska, Kosmonautów/Fieldorfa czy na Psim Polu. Tam parkingi w dni robocze zajęte są choćby w 90-100 proc.Z roku na rok liczba użytkowników korzystających z parkingów P&R wzrasta, dlatego rozbudowujemy istniejące np. Fieldorfa, Psie Pole, lub budujemy nowe parkingi przy przystankach kolejowych oraz komunikacji miejskiej.
Tylko w ostatnich 5 latach na budowę parkingów Park and Ride Wrocław wydał blisko 40 mln zł. Ponadto parkingi budowane są w ramach większych projektów takich jak np. TAT Nowy Dwór.