W poniedziałek (12 maja) Miasto Lublin podpisało umowę na rozbudowę al. Unii Lubelskiej na odcinku od ronda Lubelskiego Lipca ’80 do wysokości zjazdu na teren Centrum Handlowego „VIVO! Lublin” wraz z rozbiórką i budową obiektów mostowych na rzece Bystrzycy. Modernizację przejdzie droga po obu stronach jezdni o łącznej długości ok. 850 m. Zakres zamówienia obejmuje zarówno roboty drogowe, jak i transportowe.
– Rozpoczynamy realizację ważnej i wyczekiwanej przez mieszkańców inwestycji drogowej. Zadanie uwzględniliśmy w Wieloletniej Prognozie Finansowej i złożyliśmy już wniosek na jego dofinansowanie z funduszy europejskich. Przebudowa tej głównej drogi, jako jeden z komponentów dużego projektu transportowego, poprawi obsługę komunikacyjną centralnej części miasta oraz bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego i wpisuje się w realizowaną przez nas konsekwentnie strategię zrównoważonej mobilności – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Podpisana umowa zakłada odtworzenie istniejącego przebiegu al. Unii Lubelskiej z wprowadzeniem dodatkowej jezdni obsługującej tereny położone po zachodniej stronie drogi (m.in. parkingi przed Targiem pod Zamkiem). Zakresem inwestycji objęta jest również przebudowa ul. Zamojskiej na odcinku od al. Unii Lubelskiej do ul. Stolarskiej oraz przebudowa ul. Stolarskiej i Przemysłowej w zakresie placów do zawracania. Prace drogowe obejmują także przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Zamojską i na przejściu dla pieszych na wysokości Targu pod Zamkiem. W ramach inwestycji zrealizowana będzie też niezbędna rozbiórka i budowa nowych dwóch obiektów mostowych nad rzeką Bystrzycą. W związku z planowaną zmianą zagospodarowania terenu przebudowie ulegną istniejące kablowe sieci uzbrojenia elektroenergetycznego i teletechnicznego oraz sieci sanitarne: gazowa, wodociągowa i kanalizacyjna będące w kolizjach z projektowaną geometrią drogi. Inwestycja zakłada budowę kanału technologicznego na całej długości ulicy. Drogowcy przebudują też oświetlenie drogowe, a piesi i rowerzyści skorzystają z nowych chodników i ścieżek rowerowych.
– Inwestycja usprawni ruchu na drodze poprzez budowę nowej nawierzchni ulicy, chodników i ścieżek rowerowych oraz poprawi obsługę komunikacji miejskiej poprzez wyznaczenie buspasów i budowę zatok przystankowych. najważniejsze jest również zapewnienie należytego odwodnienia poprzez budowę nowej sieci kanalizacji deszczowej oraz rozbudowa istniejącego oświetlenia ulicznego z dostosowaniem do potrzeb ruchu kołowego i pieszego – mówi Grzegorz Malec, Dyrektora Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.
Wykonawca zrealizuje również prace z branży zieleni – odtworzy trawniki oraz nasadzi drzewa i krzewy. Docelowo pojawi się tam ponad 200 nowych drzew oraz 5,5 tys. krzewów i 300 m kwadratowych traw ozdobnych. Ponadto zamontowane zostaną elementy małej architektury – ławki i kosze na śmieci.
Z kolei elementy transportowe dotyczą głównie przebudowy trakcji trolejbusowej oraz budowy przyłączy dla punktów Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i biletomatów. Następnie wykonawca dostarczy i zamontuje te urządzenia oraz postawi wiaty przystankowe.
Wykonawca jest zobowiązany również do opracowania aktualizacji stałej organizacji ruchu wraz z zatwierdzeniem oraz wykonanie oznakowania poziomowego i pionowego, a także elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pierwszych utrudnień w ruchu kierowcy mogą spodziewać się już latem. Okres wakacji sprzyja intensyfikacji tego rodzaju prac, z uwagi na zmniejszony ruch w mieście.
Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów S.A. ma 24 miesiące od daty zawarcia umowy na wykonanie robót, w tym uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Termin ten upływa 12 maja 2027 r. Wartość inwestycji to 65 mln zł.
Złożony już został wniosek o dofinansowanie tego zadania w ramach projektu pn. „Rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego na terenie miasta Lublin” ze środków programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. Poza przebudową al. Unii Lubelskiej obejmuje on swoim zakresem również zakup bezemisyjnego taboru, budowę, przebudowę oraz modernizację infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego i uzupełniających form mobilności.
Źródło: ZDiTM w Lublinie
Fot. Miasto Lublin